Slecht verbruik +klein vraagje over onderhoud

Hallo allemaal,
Ik ben al een tijdje in het bezit van een mooie Fabia 3nj 1.2tsi dsg.

Tijdje terug is de auto meer gaan verbruiken: bij 100km/u ongeveer 1 op 11-13. Ik heb hierna een storingslampje gehad, waarna de garage heeft gezegd dat het de eerste lambdasensor was. Deze heb ik zelf vervangen (eruit geschroefd en de nieuwe weer erin geschroefd). Nu is het storingslampje al een tijdje weg, maar de auto verbruikt nog steeds erg veel. 1 op 14 ongeveer. Ik heb de eerste dag na het vervangen echter 1 op 20 gereden op dat stuk.
Vroeger reed ik een ander snelwegstuk dagelijks, waarbij het verbruik gemiddeld 1 op 18-19 was. Dit haal ik nu niet eens als ik het hele stuk 80 rijdt.

De vraag hierbij, heeft iemand een idee wat dit nog kan zijn? Heb ik iets niet goed gedaan bij het vervangen? Of klopt de boordcomputer gewoon simpelweg niet?

Het kleine vraagje over onderhoud: De auto heeft nu bijna 170.000 gereden en ik wil van de winter ermee naar Zweden toe. Zijn er dingen die bekend zijn om kapot te gaan rond deze km stand die ik alvast preventief kan (laten) vervangen?

Thanks alvast allemaal :)
 

Eltjo

Forumguru
Betaal het werkelijke verbruik eens.
Gereden km's / getankte liters.
Boordcomputer is bij mijn S2 tot 15% t3 corrigeren.
 

Pindasaus

Forumguru
Kan je hem uitlezen? Of ken je iemand met een VCDS of OBDeleven om hem uit te lezen?
Heb je al gevoeld of er een rem aanloopt?

Het kleine vraagje over onderhoud: De auto heeft nu bijna 170.000 gereden en ik wil van de winter ermee naar Zweden toe. Zijn er dingen die bekend zijn om kapot te gaan rond deze km stand die ik alvast preventief kan (laten) vervangen?
Bij die van mij (2016) begon recent de multiriem te slippen bij vochtig weer. Het rubber aan de binnenzijde was enigszins glanzend en hard geworden. De spanner kan je het best meevervangen. Verder was de hendel om de deur van binnenuit te openen gebroken.
 
Laatst bewerkt:
Kan je hem uitlezen? Of ken je iemand met een VCDS of OBDeleven om hem uit te lezen?
Helaas zelf geen VCDS of OBDeleven, wel een alie ding waar ik wel het een en ander uit kan halen.
Maatje van mij heeft wel een alie versie van VCDS, maar of ik dat durf te installeren en te gebruiken.... dat weet ik nog niet zo goed.
 

Tees

Donateur
Als het alleen voor uitlezen is zou ik me daar niet zo'n zorgen om maken. Coderen is een ander verhaal
 
Yes heb ik zelf ook nog maar gecheckt, hij is ook echt net voor een grote beurt geweest (2 week en 2000km geleden) dus het leek me al gek als dat het was.
 

Canon-Eye

Forumguru
Toevallig heb ik dat vandaag gedaan, ik heb op 42,5 liter 620Km gereden, dat is dus 1 op 14,5.
Eén meting is géén meting. Je hebt altijd wel tankverschillen, de ene keer vol is niet persé evenveel als de volgende keer. Het is namelijk niet verstandig om de tank te vullen tot aan de benzinedop, want dan loopt waarschijnlijk ook het actiefkoolfilter vol dat moet voorkomen dat benzinedamp de buitenlucht bereikt. En dat is een prijzige affaire, weet ik uit ervaring: €225 destijds bij mijn Fabia1 medio 2002... Sindsdien laat ik het vulpistool 1x afslaan en rond vervolgens af op de eerstvolgende hele liter.

Een cumulatief gemiddelde over meerdere tankbeurten wordt steeds nauwkeuriger omdat die verschillen dan langzamerhand worden weg-genivelleerd.
 

Tees

Donateur
Zelfs een eenmalige meting van 1:14.5 tegen normaliter 1:18-20 zonder duidelijk aanwijsbare verandering is toch een duidelijke afwijking van de verwachting. Voor mij reden genoeg om verder te kijken.
 

Pindasaus

Forumguru
Van welk merk is de vervangende lamdasonde? Het schijnt dat sommige auto's niet overweg kunnen met de goedkopere versies.
 
Eén meting is géén meting. Je hebt altijd wel tankverschillen...... Sindsdien laat ik het vulpistool 1x afslaan en rond vervolgens af op de eerstvolgende hele liter.
ja ik doe zelf ook altijd 1x afslaan en klaar, alsnog bedankt voor de tip. De excel verbruikbijhoudsheet is ook aangemaakt. maar 600km is echt niet ongebruikelijk tussen de tankbeurten in, vaak zelfs ietjes minder, waarbij ik altijd eigenlijk tussen de 39-43 liter tank.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zelfs een eenmalige meting van 1:14.5 tegen normaliter 1:18-20 zonder duidelijk aanwijsbare verandering is toch een duidelijke afwijking van de verwachting. Voor mij reden genoeg om verder te kijken.
Dat is ook wat ik dacht, helaas wilde de vorige garage een nieuw brandstoffilter bij de grote beurt erin zetten, waarna ze achteraf kwamen met dat er geen brandstoffilter op de auto zit? Ik heb dus ook zo mijn twijfels over die desbetreffende garage nu waardoor ik niet meer daarnaartoe terugwil voor diagnose, maar weet niet zo goed welke garage in de buurt wel goed is.
 
Als het alleen voor uitlezen is zou ik me daar niet zo'n zorgen om maken. Coderen is een ander verhaal
Coderen is gedaan via OBD-Eleven van een maatje van me, dus dat is al af :).
Heb je nog tips naar welke waardes ik zou moeten kijken? Ik kan altijd met dat alieding even proberen die waardes uit te lezen.
 

Tees

Donateur
Ik zou in eerste instantie vooral naar foutcodes kijken. Heb je de foutcodes gewist na het vervangen van de lambdasensor?
Loggen kan ook, maar is best moeilijk om voor zoiets de goede parameters te loggen én te interpreteren.
 
Ik heb de foutcodes inderdaad gewist, maar wel de vorige code's opgeschreven ergens.
P2096 kon ik zien, de garage zag wel iets meer dan ik, maar helaas geen rapport van gekregen en dergelijk. Verder zijn er nu geen foutcodes terug te vinden helaas.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Pindasaus

Forumguru
Heb je nog tips naar welke waardes ik zou moeten kijken?
Je kan eens kijken onder module 01 Engine --> Live data met een OBDeleven.

Om te kijken of de motor niet continu denkt dat het vriest, kan je 's ochtends (motor koud en uit) zoeken op 'temperature' en alles selecteren wat boven komt. Alle waarden zouden ongeveer de buitentemperatuur moeten hebben. Vooral de temperatuur van het koelwater is van belang, dat daar niet bijvoorbeeld -25 graden staat. Daarna kan je het met een warme motor nog eens bekijken. Alles wat met de uitlaat en katalysator te maken heeft, moet hoog zijn.

Om te kijken of de ontsteking niet verlaat wordt, kan je zoeken op 'timing' en alles selecteren. Met een late onsteking haal je weinig energie uit de verbranding. Dit moet onder belasting, bijvoorbeeld tijdens het rijden op de snelweg. Overigens doet de auto dit expres tijdens het opwarmen.
 
Laatst bewerkt:
Nu je dit zo zegt, de motorolie wil wel vaak oplopen tot 102-105 graden, is dit iets wat invloed kan hebben?
Ik ga wel even kijken of alles kan vinden in mijn alietroep, zo niet zal ik iemand even lief aankijken of hij zijn obdeleven even kan missen :)
 
Bovenaan Onderaan