Slecht verbruik +klein vraagje over onderhoud

Ik heb nu gekeken, de coolant is 19 graden op dit moment, intake 20 graden met de auto uit.
Geen opgeslagen foutcodes. Wel de huidige foutcode P2096, post catalyst fuel trim system to lean bank1 (die na het verwijderen toch weer terug is gekomen blijkbaar). (ook even de vinger door de uitlaat heen gehaald, heb wel eens gehoord dat dat bruin moet zijn, maar dit is echt pikzwart).
Ik hoop dat iemand iets met deze data kan. Anders wordt het toch een andere garage opzoeken, of een nieuwe fabia halen :tongue:
De eerste foto is met de auto aan en dan zonder gas te geven,
Afbeelding van WhatsApp op 2024-10-21 om 22.03.50_f0bc7de6.jpg
De tweede foto is met een klein beetje gas.
Afbeelding van WhatsApp op 2024-10-21 om 22.03.51_897f1f12.jpg
 

Tees

Donateur
Het feit dat die fout weer teruggekomen is, laat zien dat de lambdasensor niet perse het probleem was. Heb je de bedrading van de sensor al doorgemeten? Gerrit Speek geeft ook nog als mogelijke oorzaak een luchtlek ergens tussen de cilinderkop en de katalysator, dat zou ook nog een optie kunnen zijn.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Als die melding 'post catalyst fuel trim system to lean bank1' correct is, geeft de sensor na de katalisator je die fout.
 
Zelf zou ik niet weten hoe ik dat goed doormeet. Ik ga wel even zoeken op google of ik dat kan vinden .
Ik ruik zelf geen uitlaatgassen als ik boven de motor hang of naast de auto. Dus ik hoop dat dat het niet is.

Wel fijn dat de garage heeft gezegd dat het de eerste sonde is en niet de tweede dan. Die tweede kan ik nooit zelf bij denk ik zo.
Wel gek dat het motorstoringslampje wel uit is gebleven, aangezien die steeds aan ging. Dan weer uit. Dan weer aan. En nu gewoon uit.
Zouden ze beide kapot zijn gegaan rond dezelfde tijd? Of heb ik doordat ik ietsjes heb doorgereden met de eerste kapotte de tweede gesloopt?

Ik doe even verwijzen naar de post ook. Zelfde fout namelijk. Alleen bij deze persoon ging het na het verwijderen van de storing goed. https://www.skodaforum.nl/forum/i/foutcode-p2096-bij-cjz-blok.46766/
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Als die melding 'post catalyst fuel trim system to lean bank1' correct is, geeft de sensor na de katalisator je die fout.
Zoek even Gerrit Speek na, die wijst ook naar de voorste lambdasensor. Dus de garage heeft het juiste advies gegeven.
 
Ik heb nu de storingscode opnieuw gewist, hierna een groot stuk (+-50km) gereden, wisselend snelweg en stadsverkeer. Nu rijd de auto gewoon zuinig. Ik ga dit even in de gaten houden, mocht het terugkomen ga ik toch maar naar de dealer. Dit lijkt mij iets wat te moeilijk is voor mijn linkerhanden, hoewel ik wel weer een stuk meer heb geleerd!

Voor iedereen die meegedacht heeft, hartelijk bedankt. Ik zag echt even het licht niet meer :giggle:. Ik houd jullie op de hoogte.
 

Eltjo

Forumguru
Maatje van mij heeft wel een alie versie van VCDS, maar of ik dat durf te installeren en te gebruiken.... dat weet ik nog niet zo goed.
Ali VCDS; het programma is gewoon het origineel van Ross-Tech (te downloaden op de Ross-Tech site) dat moet overeenkomen met de versie van de kabel.
Update van de kabel (of VCDS programma) niet doen, dan is de kabel daarna niet meer te gebruiken en stuk.

Bedrading naar een sensor is door te meten; vaak heb je een 5 of 12V, een min en een uitgangsignaal (0-5 of 12V) of een weerstand- aansluitingen. Vaak is die aangesloten op de computer ECU van de auto.
Als je een schema hebt, kan je Ohms de bedrading doormeten door b.v. de sensor of ECU los te koppelen en 2 draden als een lus met elkaar te verbinden die je dus aan de andere kant van de bedrading moet kunnen meten als verbinding. Dit er van uitgaande dat alle draden aan beide zijden bij elkaar (in de buurt) zitten.

Voorlopig maar hopen dat je geen foutcodes meer uitleest en je verbruik laag blijft. Dat kan je overigens vergelijken op Spritmonitor. Ga niet op de waarden op je boordcomputer af.
 
Laatst bewerkt:
Update: Nu even een paar dagen gereden, heeft het 2 dagen goed gedaan. Storingslampje is nu zelfs teruggekomen, tijd voor de garage dus :sterretjes:.
 

Tees

Donateur
Laat ze dan als eerste de bekabeling doormeten (niet alleen bekijken, meten = weten). Goede kans dat het daarin zit (of toch een merk lambdasensor dat de auto niet vreet, maar als t VAG-eigen of Bosch is (vaak hetzelfde) gaat dat meestal prima).
 
Ja het is wel Bosch. Vind besparen zonde als het even niet hoeft, kwaliteit mag wat kosten :).

Trouwens nu wel een chineze bami kabel gekocht zoals Eltjo dat ook zo mooi heeft. Die chinezen rijden aardig door want hij is er volgende week al. Sneller dan de garage, die heeft pas over 2 weken plek...

(mooi hypocriet trouwens... maargoed)
 
Bovenaan Onderaan