Slechte cold start

Hey iedereen,
Ik merk dat mijn auto zeer slecht start bij deze koude temperaturen in de ochtend...daarstraks starte ik hem, maar bleef het toerental op 0 rpm staan en de motor bleef maar wat schudden alsof hij niet gestart geraakt. na een aantal keer proberen start hij wel gewoon en loopt hij vlotjes, en met een warme moto starten gaat ook vlotter. Iemand die een idee heeft van wat dit kan zijn? Het lijkt alsof hij echt moeite heeft om in gang te geraken, de auto schudt ook net voor de motor gestart geraakt.
Betreft een Skoda octavia 2011 1.2 tsi.
groetjes!
 

Rallye

Forumguru
Brandstofpomp die slecht op gang komt? Mogelijk door een slecht geladen accu die beter levert als de auto eenmaal loopt?
 

Tees

Donateur
Ik zou sowieso beginnen met de accu (laten) controleren. Het gedrag klinkt mij idd niet als een typisch accuprobleem, maar het gegeven dat het bij kou optreedt weer wel.

Een marterverjager trekt niet perse veel stroom, maar kan best een (slechte) accu leegtrekken in niet al te lange tijd.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Bougies en bobines?
Het kan inmiddels anders zijn, maar vroeger kreeg de toerenteller zijn gegevens van de ontsteking....dat zou de 0 tpm kunnen verklaren.
 

Tees

Donateur
Volgens mij zit er al héél lang een toerentalsensor in autos, in m'n F1 zat er al een. Ik denk dat de motor niet lekker draait als ie 'aanslaat', en dus een onregelmatig toerental en/of onder een bepaalde grens zit, wat de ECU dan weergeeft als 0.
 

hemi24

Forumguru
Hoeft niet veel te trekken, als er verder weinig met de auto gereden wordt en dan ook nog meestal korte ritjes, weet je het wel…
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

andrehj

Forumguru
Het kan inmiddels anders zijn, maar vroeger kreeg de toerenteller zijn gegevens van de ontsteking....dat zou de 0 tpm kunnen verklaren.
De ontsteking wordt al jaren bestuurd vanaf de motorcomputer, die het toerental berekent vanuit de gegevens van de nokkenassensor en krukassensor. Via de can-bus(sen) wordt die data vervolgens aan de andere regelapparaten doorgegeven.
Ik schat dat als hij geen fatsoenlijk toerental kan berekenen, dat dat de reden kan zijn voor de toerenteller op 0. Maar wel vreemd dat de motor dan überhaupt (zij het slecht) kan lopen.
 

EdK

Forumguru
Als je een accu lader hebt dan die er eens aanhangen tot accu vol is.
En dan pas volgende ochtend starten met dezelfde weersomstandigheden en kijken wat die dan doet.
Dat marterding ff zekering ? even de zekering er van uit halen !
 
Heeft geen zekering, is gewoon een plus en min die je verbind aan de batterij...mijn bougiekabels zijn al 2 keer kapot gebeten door die beesten zonder dat ik het door had...heeft lang geduurd tot ik door had dat al die kapotte stukjes afgebeten stukjes waren...
 

andrehj

Forumguru
Heeft geen zekering, is gewoon een plus en min die je verbind aan de batterij...
Die zou ik per direct loskoppelen! Je mag nooit apparatuur zonder zekering op een accu aansluiten. Dergelijk geknutsel aan auto-elektra is de belangrijkste oorzaak van (niet aangestoken) autobranden.
Vraag je je nooit af waarom alle andere verbruikers in je auto wel achter een zekering zitten?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Arjan1985

Forumguru
Wellicht heeft dat apparaat intern een steek zekering. Of in de kabel boom in serie zo’n standaard witte behuizing met een glas zekering van die marter verjager maar herkent TS het niet.
Als je twijfelt maak dan eens een foto. Of laat degene ernaar kijken die ook je accu door gaat meten @SkodaOctavia1.2tsi
 
Bovenaan Onderaan