Slijtage indicator remblokken achteras?

VAG-man

Forumguru
Ik sta op het punt schijven en blokken te bestellen voor mijn 1.8 TSI op de achteras, maar twijfel of er een slijtage indicator op de remblokken moeten zitten.
Ik heb achter 282mm schijven 1KJ.
 

VAG-man

Forumguru
Nee sorry ik was misschien onduidelijk in mijn vraagstelling.
Zit er standaard nu wel of niet slijt indicatoren op de remblokken van de achteras?

Edit: aan jouw gestuurde link niet dus.

Sommige aanbieders brachten mij in verwarring. De meeste hadden geen indicator, maar enkele gaven het wel aan voor op de achteras terwijl er die op het plaatje er weer niet aan zaten.
 

Tees

Donateur
Altijd uit gaan van een artikelnummer en niet zonder meer wat webshops oid aangeven als wat zou passen. Die webshops zitten er te vaak naast.

@hemi24 heeft t juiste artikelnummer voor jouw Sup gelinkt.
 

andrehj

Forumguru
Nee sorry ik was misschien onduidelijk in mijn vraagstelling.
Zit er standaard nu wel of niet slijt indicatoren op de remblokken van de achteras?
Ik heb volgens mij zo'n beetje de meest complete Elegance uitvoering (met diverse opties die niet eens in NL leverbaar waren), maar geen slijtageindicator op de achteras. Ik denk dat die nooit in een S2 heeft gezeten. Voor zit ie wel (alleen links).
Overigens heb je die indicatoren ook helemaal niet nodig. Als je een beetje geregeld naar je remmen kijkt (bijvoorbeeld bij de winter/zomerbandwissel, of als je de banden rouleert van voor naar achter i.g.v. all-seasons), dan weet je echt wel hoe je remblokken er aan toe zijn.

Wat ik wel vreemd vind: Waarom stel je de vraag over die indicator? Als je het wiel er ooit af hebt gehad, kun je zo zien dat er geen kabeltje naar de remblokken loopt. En als je nog nooit een wiel eraf hebt gehaald, moet je dit dan wel zelf doen?

Overigens is de door jou gelinkte set wel heel erg duur. Ik heb recent ook mijn achterremblokken vervangen (ook 1KJ) en precies uitgezocht hoe het zat.
Het af-fabriek systeem wat er op zit is van TRW (a.k.a. Lucas).
De juiste remblokken daarbij zijn TRW GDB1622, die je voor 29 euro kunt kopen: https://www.amazon.de/TRW-GDB1622-Bremsbelagsatz-Scheibenbremse-4-teilig/dp/B004Z0YPMA
Ik heb uiteindelijk voor €39 de DTE uitvoering gekocht, die zou 45% minder remstof geven: https://www.amazon.nl/-/en/Trw-GDB1622DTE-brake-lining-disc/dp/B00R7K9IWC. Inclusief verzendkosten minder dan de helft van jouw link.

Om het af te maken heb ik ook gelijk de geleidepennen en rubbertjes vervangen. Benodigde set is TRW ST1160. Goedkope adressen om hier aan te komen:
- https://www.skoda-parts.com/spare-part/1k0698470a-rear-brake-caliper-holder-set-trw-40333.html
- https://www.autodoc.nl/trw/2212498

Zorg je wel dat je het juiste gereedschap (een remzuigerterugdraaitool etc) hebt?
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Bedankt voor jullie reacties.
Inmiddels besteld.

@hemi24 wat een prijs zeg die jouw link weergeeft. Ik heb ze voor ca. €22 van TRW te tezamen met €46 per set schijven van TRW.

@andrehj ik had het wiel voor mijn vraag hier op het forum er net afgehaald om de dikte van de schijf op te meten, maar kon mij geen indicator herinneren. Werd daarna op het verkeerde been gezet doordat sommige aangaven dat ze wel werden aangeboden met indicator.
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Nee sorry ik was misschien onduidelijk in mijn vraagstelling.
Zit er standaard nu wel of niet slijt indicatoren op de remblokken van de achteras?
......

Achter zitten nooit slijtindicatoren. Heb al veel autos gedaan maar achter is geen noodzaak is bijremmen en daarom denk ik niet interesant om die te plaatsen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Highway

Forumguru
Op mijn S2 1.8 - zoals hierboven geschreven zit er 1 slijtage indicator op de linker voorrem. Achter zit er niets. Recent mijn remmen vervangen (met EBC blokken) vandaar dat ik dit ook zeker weet.
 

Eltjo

Forumguru
Vreemd en mager, slechts één slijtage indicator. Achter niets begrijp ik.
Dan heb er alleen iets aan als de klauwen 100% zijn en de blokken ook zo wegslijten.

Zonder terugdraaitool, heb ik de achterremblokken van mijn Passat een keer vervangen.
Kwestie van delicaat (een garagebedrijf is dat nogal eens niet) te werk gaan met een lijmklem en waterpomptang.
Dat is al weer bijna 15 jaar geleden.

Tegenwoordig laat ik het meeste doen in PL. TRW schijven met TRW minder stof blokken rondom à €190 van Autodoc + montage in PL €100. Idem prijs in NL met regulier materiaal, maar dan alleen voor.
Amazon is een stuk voordeliger denk ik zo.
Je merkt, of eigenlijk niet, dat er vooral voor minder remstof op de velgen komt.
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Bij normaal onderhoud zie je het toch aankomen dat de blokken aan vervanging toe zijn? Een slijtageindicator op de achteras maakt de auto duurder in de fabriek en echt nodig is het ook niet.

De rode TRW remblokken die minder stof geven kosten €28,82. De TRW remschijven €46. Dan betaal je bij Autodoc de hoofdprijs!
Zelf dit vervangen in zeer rustig tempo met koffiepauze kost je hooguit 2 uurtjes. Voor €75 kun je er weer jaren tegenaan.
 

Eltjo

Forumguru
Maar dan is dat wel laat.
Nu ik er over nadenk, ik had geen melding maar alleen de piep van metaal op metaal toen het buitenste blokje weggesleten was (heel klein stukje nog maar). De remklauw was dan ook niet wat het moest zijn.
Toen ik dat voor de tweede keer hoorde, meteen 2x de hoek om naar een garage voor nieuwe blokken. Ik had de auto toen net 1-2 maanden en vanaf de voor-vorige eigenaar was die niet voor niets bij de domeinen beland.
Achter had ik dat ook op vakantie en toen ben ik gewoon naar huis gereden en thuis blokken laten monteren.


Spul bij Autodoc idd duurder dan via Amazon, die €190 was wel voor+achter en voor is iets duurder.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan