Slotbout nuttig?

Chatslet

Forumguru
Waarom 200 vergoeden als je voor 1500 bent verzekerd?
Ik weet er het fijne niet van af.

Omdat de waarde aan accesoires groter is dan het bedrag waar je voor bent verzekerd. Anders zou iedereen zich verzekeren voor het bedrag van de duurste accessoire en iedere gestolen accesoire als losse gebeurtenis gaan claimen. De verzekeraar verdient er dan niet genoeg geld aan.

Maar voor 4 tientjes aan slotbouten.en dat ze dan verder lopen zou ik het wel weten. Een alarm is nog minder werk op uit te schakelen.


Een SCM gecertificeerd klasse 3 alarm is niet zomaar uit te schakelen omdat dit los staat van je boordcomputer en startblokkering en zelfs de OBD2 poort kan blokkeren zodat er dus ook niet met computers of diagnoseapparaten gerommeld kan worden. Zelfs de accu los halen heeft geen zin omdat zo'n alarm zijn eigen accu en eigen circuit heeft. De steeldief moet daarom dus heel nauwkeurig te werk gaan en zou kennis moeten hebben van hoe het is ingebouwd. Vooral als je het achteraf hebt laten inbouwen kan dit lastig zijn.
 

Noord26

Forumguru
Volgens mij gooi je accessoires en opties door elkaar Chatslet. Als ik velgen bij een te bestellen auto neem of een climate control (ipv handbediende airco) staat het op de factuur als optie en niet als accessoire.

Welke auto wordt er momenteel niet uitgerust met opties meer als €1500,-? Metaal-lak en afleveringskosten zitten al snel op €1000,- en die zitten ook niet in de netto catalogusprijs verwerkt.

Waarom zou je investeren in een klasse 3 alarm als je all-risk verzekerd bent, dus incl diefstal? :crazy:
 

Jasper02

Banned
Volgens mij gooi je accessoires en opties door elkaar Chatslet. Als ik velgen bij een te bestellen auto neem of een climate control (ipv handbediende airco) staat het op de factuur als optie en niet als accessoire.

Welke auto wordt er momenteel niet uitgerust met opties meer als €1500,-? Metaal-lak en afleveringskosten zitten al snel op €1000,- en die zitten ook niet in de netto catalogusprijs verwerkt.

Waarom zou je investeren in een klasse 3 alarm als je all-risk verzekerd bent, dus incl diefstal? :crazy:

Het antwoord op het hele verhaal!

Maar.. De vraag blijft.. Slotbout of niet? Dus 40 euro of een alarm voor 800 euro is niet de vraag!


Slotbout? Doen!
 

Chatslet

Forumguru
Volgens mij gooi je accessoires en opties door elkaar Chatslet. Als ik velgen bij een te bestellen auto neem of een climate control (ipv handbediende airco) staat het op de factuur als optie en niet als accessoire.

Welke auto wordt er momenteel niet uitgerust met opties meer als €1500,-? Metaal-lak en afleveringskosten zitten al snel op €1000,- en die zitten ook niet in de netto catalogusprijs verwerkt.

Waarom zou je investeren in een klasse 3 alarm als je all-risk verzekerd bent, dus incl diefstal? :crazy:

Lees je polisvoorwaarden er maar eens op na, je hebt opties en accesoires, velgen worden bij de meeste verzekeringen als accesoire gezien. Een verzekering is er niet zo zeer om jou te betalen. De verzekeraar moet er aan verdienen. Ern waarom je in een klasse 3 alarm zou investeren heb ik daarnet uitgelegd, je premie wordt er lager van dus verdien je het op den duur terug. En ook al ben je tegen diefstal verzekerd, dat betekend niet dat als jou auto vanacht gejat wordt dat er morgen ochtend meteen een nieuwe auto met draaiende motor en chaffeur klaar staat als jij naar je werk gaat. En ja slotbouten kun je doen maar zoals ik al aan gaf, het gaat een velgendief niet stoppen en velgen zijn ook niet iets voor een gelegenheidsdief, die zal zijn daad voor moeten bereiden, houten klosjes mee moeten nemen, gereedschap etc... dus die denkt ook echt wel aan slotbouten. En als ik dan de minimaal afschrikkende werking van slotbouten afweeg tegen het ongemak als je het opzetstukje kwijt bent als je langs de snelweg met een lekke band staat, dan heb ik ze er liever niet onder want dan vind ik het meer schijnveiligheid. Kijk maar eens naar dit youtube filmpje van anderhalve minuut, dan zie je wat ik bedoel.

Kijk ik dan naar het gehele plaatje, dus niet alleen naar de velgen, dan heeft een klasse 3 alarm een veiligere keuze en is de meerprijs van dat alarm op de prijs van een nieuwe auto, bijvoorbeeld een Fabia Greenline van zeg 17000 euro zo'n 2% meer.
 

Hetzer

Forumguru
Ik denk zelf dat het niet zoveel zin heeft om de volgende redenen.
De dieven die het op velgen hebben gemunt zijn geen gelegenheidsdieven, zij zullen wel wat gereedschap bij zich hebben oa. ook universele sleutels of iets dergelijks om slotbouten los te draaien.

hmm, ligt er een beetje aan, de proffessionele dief krijgt met speciaal gereedschap de velgen er echt wel af, ook met slotbout...
Echter het gaat wel een stuk minder makkelijk, en daar gaat het vaak om, hoe makkelijk maakt je het voor het dievengilde ?
Ik zou het risico niet nemen en gewoon een setje slotbouten aanschaffen.

om te voorkomen dat je jouw Skoda zo aantreft.

2hi5t9v.jpg
 

Noord26

Forumguru
Alarm of niet, de laatste trend is om de auto te stelen door de sleutels te bemachtigen. Dan heb je niets aan je alarm, dat is meteen uit middels de sleutel. Een garage hebben werkt nog het beste. Slotbouten zijn goede vertragers als men alleen uit is op velgen.
 

Constant

Erelid
Zonder slotbouten kan elke prutser je banden stelen. En de beter getrainde boef heeft meer tijd nodig en dat schrikt vaak af.

Staat je auto op een donkere afgelegen plek waar bijna niemand komt, dan helpt bijna niets, want dan heeft men de tijd en kan men zoveel herrie maken als men wil om je auto te strippen.

@Noord26: de laatste trend is het stelen van airbags en inbouwnavigatiesystemen. Woninginbraken om de autosleutels te stelen, bestaan al 15 jaar.
 

MarcoO2

Forumguru
Dat het al lang bestaat, betekent niet dat het nu geen trent kan zijn. Ook ik heb recent berichten gelezen over het toenemende aantal woninginbraken om sleutels (en dus de hele auto) te bemachtigen. Dan is er dus nu sprake van een trent.
 
Bovenaan Onderaan