Sludge in luchtfilterhuis

turboturbo

Forumguru
Ik heb een paar maanden geleden een engine flush gedaan. Ik had een klein flesje van het merk "5-in-1" (geen super goed merk had ik het idee, maar de Brezan had niks anders) wat je samen met nieuwe olie in je blok doet (ik had een goedkope 5L van de Action hierover gebruikt)
Een monteur van de DHZ garage zei tegen mij dat dat flesje gewoon (dure) diesel is (er stond ook op dat er nafta in zit, dus dat klopt wel :D)
Edit: ik zie dat die Eurol gewoon toegevoegd moet aan je huidige olie. Dus dan hoef je geen 'wissel olie' te kopen. En volstaat één keer aftappen en één nieuw oliefilter.

Als je over dit onderwerp Googlet gaat er een wereld voor je open :geek:. Er zijn er die doen het gewoon met pure diesel (ja dat lees je goed: is ook een soort reinigende olie tenslotte) maar dan mag het maar heel kort (1 a 2 minuten ipv 15 a 20 min)

Waar ik uiteindelijk de meeste zwarte sludge en aangekoekte olie vanaf haalde, was uit de carterpan die ik onder het blok vandaan gehaald had. Dat was zoiets als een 13 jaar oude frituurpan schoon zien te krijgen. Ik kwam het verst met een glaskrabber en wat benzine uiteindelijk. Dat had een engine flush van z'n lang zal ze leven niet schoon gekregen....

@Spierings die forte producten kan je als particulier toch niet aan komen?

Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
@turboturbo haal het zelf altijd bij een oud collega, maar sommige automateriaalzaken kunnen ze ook leveren, en daar kun je als een particulier ook gewoon terecht..

Bovenaan Onderaan