Ik weet die specs wel kwa stellen van je kleppen/hydro stoters.
Gebruik deze manier van stellen...kleppen van cilinder 1 tuimelen (uitlaat klep sluit, inlaat klep opent) kan je cilinder 4 de inlaat en uitlaat klep stellen. Cilinder 4 tuimelt, cilinder 1 stellen.....cilinder 3 tuimelt , cilinder 2 stellen, en als laatste...cilinder 2 tuimelt, cilinder 3 stellen.
Wat je moet doen ivm de hydrostoters is eigenlijk heel simpel, je moet je stelbout eigenlijk zo ver mogelijk naar beneden kunnen draaien....doe dit in stapjes zodat de olie de gelegenheid krijgt om uit de stoters te vloeien.
Als de stoters op den duur leeg zijn voel je dat in je stel schroef je kan dan niet verder meer aan draaien....Uhm kan wel, maar dan zie je de klep waar je aan bezig bent openen terwijl de nok naar beneden staat..dat moet dus niet.....of je hebt een stoter die blokkeert en geen olie terug laat. Als ie blokkeert voel je dat ook snel genoeg.
Als je voelt dat je op het eind bent van het stellen, geeft de specificaties aan om 0,25 mm ruimte te houden tussen de lege hydro stoter en je stelbout met een niet ingedrukte klep...zowel in als uitlaat.
Ik moest bij mij snel zijn met een voeler maatje tussen de klep en stelbout te krijgen...de hydro stoters zuigen zichzelf weer vol...schijnbaar zit er een veertje in de hydrostoter......maar erg kritisch komt die 0,25 niet...waarom niet? Omdat de olie bij draaiende motor de resterende speling toch opvangt.
Wat je eigenlijk doet is het stelbereik van je hydro stoter veranderen...zeg maar op 0 zetten....een beetje ruimte terug geven voor de olie...die 0,25mm dus ...en je zet je stelbout weer vast met de borg moer. Klaar is klep 1....op naar de volgende 7 kleppen.
Doe dit met de rest van alle kleppen en je zal merken dat de hydrostoters hun werk weer doen...geen getik van kleppen meer als je het goed hebt gedaan
https://www.briskoda.net/forums/topic/380905-guide-for-adjusting-the-valve-clearance/
Dit is van een felicia 1.3mpi, maar dit is praktisch het zelfde motortje maar dan zonder hydro klepstoters.
Maar hier kan je wel de volgorde van het stellen van de kleppen overnemen...de door hun gebruikte spelings waarde is bij de AQW bijna niet van toepassing ivm hydro stoters.....ik heb wel de 0,25mm regel in mijn achterhoofd gehouden om de hydro stoter de ruimte te bieden om zich te kunnen vullen met olie.
Als je de hydro stoter volledig terug zou draaien en alles zo terug monteerd heb je kans dat je motor niet eens aanslaat en mogelijk de kleppen laat kennis maken met de zuiger.
Maar zo kan het ook...ik vond dit net op het
www... de reactie van RoboDrummer....bron Briskoda.net...
Dus 2 slagen terug draaien, niet 2 volledige omwentelingen....