Smallere banden ivm hoog verbruik...een goed idee?

Bvzwolle

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb een Skoda Octavia 1.6 TDI DSG station 110pk (gechipt naar 140pk) van 2016.

Hij staat op de volgende velgen: 17 inch lichtmetalen zomerset, Teron - ŠKODA webshop (skoda.nl)
Op deze velgen zitten nu de 225/45/17" banden.

Vanaf de aanschaf verbaas ik me over het hoge verbruik. met moeite haal ik 1/17. Bij de vorige O2 1.9 tdi was 1/20 geen probleem.

Ik ben echt een rustige rijder. Maak veel snelwegkilometers waarbij de cruisecontrole op 110km/u staat en hij wordt altijd rustig warm gereden (of mijn vrouw dat ook doet is even de vraag...).

Ik zit er nu over na te denken om smallere banden aan te schaffen, maar ik twijfel of deze op de Teron velgen passen.

Volgens Steek Skoda Octavia (2013 - 2020) 5x112 velgen Steekmaat.nl moet de 205/50/17 onder de auto passen zonder tellerafwijking.

Kan iemand mij vertellen of deze banden op de Teron passen en of dit effect heeft op het verbruik?

Raoul Skoda

Actief lid
Ik DENK dat het niet mogelijk is om 205 banden te monteren op 7J velgen. Als ik de Skoda accessories site bekijk dan zie ik wintersets staan die wel geleverd worden met 205 banden op 17" velgen, echter zijn deze velgen een stukje smaller: 6J.

Ongetwijfeld dat er een verschil merkmaar zal zijn in verbruik tussen 205mm en 225mm banden i.v.m. minder rolweerstand (minder rubber contactvlak met het wegdek). Dan moet je natuurlijk wel dezelfde banden (merk/model) vergelijken.

17" zomerset:
Band: 225/45 R17 91Y PREMIUM 6 FR
Velgmaat: 7x17 ET48

17" winterset:
Bandmaat: 205/50 R17 93H
Velgmaat: 6,0Jx17 ET48

Rallye

Forumguru
Vraag is vervolgens wel of een smallere band echt zo'n verschil zou maken (1:17 tegen 1:20). En of dit opweegt tegen minder grip en het vagere rijgedrag wat een smallere band ook op kan leveren. Zou een andere band niety ook kunnen helpen, bijvoorbeeld als je nu een heel sportieve band hebt en een meer mainstream band zou kiezen? Dat zou natuurlijk dezelfde nadelen kunnen hebben, maar dan wijk je niet zo van de door Skoda (blijkbaar) gehanteerde standard af.
Vraag is dus: welke banden heb je nu (merk type en snelheidscodering)?

Canon-Eye

Forumguru
of dit opweegt tegen minder grip en het vagere rijgedrag wat een smallere band ook op kan leveren
Minder grip is niet persé het geval - immers, een grotere (bredere) bandenmaat levert wel een groter contactoppervlak op, maar de druk per cm2 gaat navenant omlaag bij hetzelfde gewicht van de auto en dat is per saldo niet onder alle omstandigheden voordelig.

Tees

Donateur
Als ik het goed onthouden heb levert een smallere band meer grip op in het geval van sneeuw, minder in t geval van regen. Aangezien we in NL veel vaker de laatste dan de eerste hebben, zou ik zelf niet graag naar significant smallere banden willen gaan.
Qua verbruik vraag ik me af of je het in de banden moet zoeken. Tuurlijk maakt het type banden en de spanning zeker uit. Maar als je een significant hoger verbruik hebt dan je gewend bent (en je bent een nieuwere auto met een kleinere motor gaan rijden, dus je mag verwachten dat die minstens even zuinig is) vraag ik me eerder af of er mechanisch iets aan de hand is.

Canon-Eye

Forumguru
De grip bij regen hangt meer af van het waterafvoerend vermogen van de profielvorm en vooral -diepte dan van de bandbreedte. Een iets smallere band heeft ook hier iets meer druk per cm2 en per saldo geeft dat niet meetbaar meer kans op bv. aquaplaning.

Héél brede banden zonder profiel (met maximaal contactoppervlak dus, maar op de openbare weg niet toegestaan...) bieden alleen extra grip bij droog en schoon wegdek zoals op de ideale lijn van het circuit.

Chrisjemol

Forumguru
Mijn 2014 superb 1.6tdi (ook gechipt naar 140pk) liep 1:20-1:22 op stukken langer dan 40km
Zaten 18” velgen met 225 brede michelin primacy4 banden op

Dus met moeite 1:17 met een lichtere octavia klinkt gek en idd te onzuinig…

smallere banden gaat natuurlijk wel schelen maar je verbruik klinkt alsnog hoog.
1:20 ga je met moeite halen met smalle banden lijkt het

JeSko

Forumguru
Al twee keer aquaplaning gehad met m'n 225 banden, Uniroyal 3 raintire speciaal voor natte omstandigheden, met de Cactus zijn 195 band of wat het is, heb ik het nog niet gehad, en de Cactus zet maar 250 kg per wiel op de grond, de Superb 400 kg per wiel.

catch me

Forumguru
Rij ook met 18 inch 1.6 tdi, dsg en gechipt, verbruik gemiddeld 1:20 - 1:22 aan de pomp met aftanken ( km / liters gedeeld) bc geeft 1:26/7 aan

Eltjo

Forumguru
1:19 werkelijke gemiddelde over een 100dkm met 2.0 TDI handbak en 225/4517 Conti zomerbanden. Ook met de kleine 7 km stukjes naar werk en tot 140 km/u in Duitsland op vakantie. In NL max. 100 km/u. Gaat wel richting 1:17-18 als je 120 gaat rijden.

Wordt de motor wel snel genoeg warm? Gaat de temp. naar beneden als je constant b.v. 80 rijdt?

Bandenspanning had ik altijd er wat hoger, zo halverwege volle en weinig belading. Maar de banden die nu langer achter hebben gezeten, zijn daarom waarschijnlijk nu erg gecupt. Gelukkig ook aan wel aan vervanging toe.
Ook merk ik dat nu, veel minder gelukkig, met de winterbanden die vorig jaar achter zaten en nu weer voor.
Nu houdt ik voor minder belading aan en voor de winterbanden, zoals in het boekje aangegeven, +0,2 bar.

Laatst bewerkt:

Bvzwolle

Nieuw lid
.......
Wordt de motor wel snel genoeg warm? Gaat de temp. naar beneden als je constant b.v. 80 rijdt?
De motor wordt netjes warm, blijft ook stabiel.
Ik heb het display altijd op de olietemperatuur staan.

Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
My best guess:
Ik denk dat dat het probleem ook is: de auto wordt té voorzichtig gereden en is inwendig vervuild…

Bvzwolle

Nieuw lid
Ik snap wat je bedoelt, maar op vakantie naar Duitsland en Oostenrijk wordt hij goed schoon gereden.

JeSko

Forumguru
Dat zou best kunnen @hemi24 , vaak op cc en een TDi draait aan 110 amper toeren, dan gaat hij vaak regenereren en mogelijks intern vervuilen ---> hoog verbruik.

Edit: niet dus. Ontkracht door TS.

Bovenaan Onderaan