Smartlink, DAB en hillhold

duopenotti

Senior Member
Dag allemaal,

A.s. vrijdag mogen we onze nieuwe rapid joy ophalen:yeah: en nu heb ik de volgende vragen:
We hebben niet gekozen voor smartlink maar ik vraag me af of dat achteraf te activeren is. Weet iemand dat?
Ik lees nergens dat de radio voorzien is van DAB (in prijslijst van mei staat het nog wel genoemd maar in prijslijst vanaf juni niet meer). Is dat achteraf te activeren?
Hillhold wordt ook nergens in de uitrusting danwel optie lijst genoemd. Nu las ik ergens op het forum dat de DSG versie per definitie hillhold heeft. Klopt dat?

Gr,
Eric

P.S. Alvast wat voorpret met een foto van de dealer :jaja::yeehaa:
 

Bijlagen

  • skoda rapid joy 2 (2).JPG
    skoda rapid joy 2 (2).JPG
    1,1 MB · Weergaven: 93

servies

Forumguru
Ik weet niet wat voor radio je hebt, dus ik kan niet vertellen of je überhaupt de mogelijkheid van smartlink hebt.
Voor DAB moet er echt fysiek iets aanwezig zijn, dat is niet iets wat je softwarematig aan of uit zet.
Een automaat gaat niet 'uit de versnelling' tijdens het stoppen. Dus je hebt automagisch Hillhold...
 

Antera

Donateur
Dab is niet naderhand te activeren aangezien dan vermoedelijk ook de DAB antenne niet aanwezig is. Smartlink naderhand activeren is ook geen mogelijkheid tot op heden.
 

Rallye

Forumguru
Zie het Amundsen topic: op mijn auto is vorige week Smartlink geactiveerd. Daarvoor moet je wel een radio hebben waarbij dat een menupunt is.

Zie overigens dat ik het daar in mijn laatste post CarPlay genoemd heb. Dat is voor mij als Apple-gebruiker de belangrijkste functie, maar Smartlink houdt ook Android Auto in.

DAB is hardwarematig, dus dat gaat niet lukken. Ik zou ook wel een ectra DAB-printplaatje willen kopen......

Hillhold werkt op de rem, niet met de versnelling of op de koppeling zoals @servies lijkt te zeggen. Als je de rem loslaat op een helling, houdt hij de rem nog even vast, zodat je niet achteruit zakt. Dit is ook achteraf te activeren via VCDS, maar is inderdaad vaak standaard op een DSG.
 
Laatst bewerkt:

servies

Forumguru
Zie het Amundsen topic: op mijn auto is vorige week Smartlink geactiveerd. Daarvoor moet je wel een radio hebben waarbij dat een menupunt is.
Que???? kan het nu eindelijk geactiveerd worden in Nederland????? Kunnen de dealers nu achteraf een activatiecode regelen/kopen???

Hillhold werkt op de rem, niet met de versnelling of op de koppeling zoals @servies lijkt te zeggen. Als je de rem loslaat op een helling, houdt hij de rem nog even vast, zodat je niet achteruit zakt. Dit is ook achteraf te activeren via VCDS, maar is inderdaad vaak standaard op een DSG.
Nee, zo komt het misschien wel over maar zo bedoel ik het niet...
Ik weet niet anders dan dat zodra je bij een automaat de rem loslaat (in de D stand) deze (langzaam) vooruit gaat.
Ik heb dan ook nog nooit meegemaakt dat een automaat achteruit rolt (ook niet op een helling) en dan heb ik het al over automaten van 20 tot 25 jaar geleden... Hill Hold op een automaat is een beetje een loze kreet wil ik alleen maar zeggen, het zit er gewoon automatisch op....
 

andrehj

Forumguru
Hillhold werkt op de rem, niet met de versnelling of op de koppeling zoals @servies lijkt te zeggen. Als je de rem loslaat op een helling, houdt hij de rem nog even vast, zodat je niet achteruit zakt. Dit is ook achteraf te activeren via VCDS, maar is inderdaad vaak standaard op een DSG.
Hillhold is altijd standaard bij een DQ200 (7-traps). En inderdaad soms te activeren via VCDS, maar alleen als je ESP-systeem dit ondersteunt.
 

Joy

Lid
Hillhold is altijd standaard bij een DQ200 (7-traps).

Nu heb ik zo'n ding maar als ik de rem los laat in D kruipt deze vanzelf de helling omhoog. Hillhold zit er bij die van mij dus niet op.

In mijn vorige auto's had ik hillhold en deze hield de handrem vast bij stilstand op hellingen naar boven.
Het zijn overigens k#tsystemen die maar zelden goed afgesteld staan. Na verloop van tijd blijft de rem te lang plakken of wordt te snel geactiveerd.
 

Rallye

Forumguru
@servies Mijn garage kon inderdaad een code kopen en voor de activering gebruiken.

Een gewone automaat kruipt inderdaad, maar dat is geen hillhold. Een DSG kruipt wellicht minder, vandaar dat hillhold (vaak) standaard is op DSG-auto's.
 

servies

Forumguru
@servies Mijn garage kon inderdaad een code kopen en voor de activering gebruiken.

Een gewone automaat kruipt inderdaad, maar dat is geen hillhold. Een DSG kruipt wellicht minder, vandaar dat hillhold (vaak) standaard is op DSG-auto's.
Klopt, maar wat doet Hillhold? Hillhold zorgt er voor dat je niet de 'verkeerde' kant op gaat. En de automaat kruipt al de goede kant op. Het resultaat is dus praktisch exact hetzelfde, wat zou een 'echte' Hillhold dan nog toevoegen?
 

Antera

Donateur
Hillhold houd de auto vast op ene helling na loslaten rem. Dit doet hij dan standaard zon 2 sec.
 
@servies Mijn garage kon inderdaad een code kopen en voor de activering gebruiken.

Een gewone automaat kruipt inderdaad, maar dat is geen hillhold. Een DSG kruipt wellicht minder, vandaar dat hillhold (vaak) standaard is op DSG-auto's.


@Rally, je geeft aan dat jouw garage wel een code kon kopen. Ik krijg van mijn garage de reactie dat dat nog niet kan.......welke dealer heb jij?
 

B.Stuurder

Forumguru
Hillhold houd de auto vast op ene helling na loslaten rem. Dit doet hij dan standaard zon 2 sec.
Niet totdat je gas geeft? Ik heb hillhold op de Megane en die houdt hem vast totdat ik gas geef om naar boven te rijden. Is overigens ook een EDC, een soort DSG.
 

Antera

Donateur
Nee VAG houd de rem voor een paar seconde vast en laat hem dan alsnog los. BTW dat doet mij ford bus ook net als de VAG groep.

Ik weet wel wat jij bedoeld en ken ik ook van landrover maar dit noemen ze anders maar weet niet meer precies wat
 
Apart allemaal, mijn Superb 1.6 tdi met 6 bak en Hillhold trekt zich niets aan van tijd. Als ik op de rem trap (omhoog of omlaag op een helling) gaat het groene lampje aan en blijft aan tot ik de koppeling/gas beweeg.
 
Bovenaan Onderaan