Sneeuwkettingen met 18" Alaris velgen

hemi24

Forumguru
Ik dacht dat VAG (en dus Skoda) vrijwel uitsluitend sleutelwijdte 17 hanteerde voor de wielbouten?!?
 

ertromp

Forumguru
Zet er maar een dop of steeksleutel 17 op.
En de diameter van het draadgedeelte is dus 14mm.

Geen idee waar de 22 vandaan gehaald wordt maar als je met een sleutel 21,22 of 19 daar ergens op een besneeuwde pas staat mag ik hopen dat je hele goede thermokleding en een jerrycan gluhwein bij je hebt want ver kom je niet :D
 

going_fritz

Actief lid
Zet er maar een dop of steeksleutel 17 op.
En de diameter van het draadgedeelte is dus 14mm.

Geen idee waar de 22 vandaan gehaald wordt maar als je met een sleutel 21,22 of 19 daar ergens op een besneeuwde pas staat mag ik hopen dat je hele goede thermokleding en een jerrycan gluhwein bij je hebt want ver kom je niet :D

Die 22 (mm) komt omdat ik bij m'n maggi trak loopvlakkettingen (nr 211) 3 verloopstukken bijgeleverd krijg, voor 17, 19 en 21 mm. En die grootste maat past dus net niet op een van de wielbouten, waardoor ik (na ook wat google-en) vermoedt dat die maat waarschijnlijk 22mm moet zijn. En blijkbaar 'hoort' bij M14 normaal gesproken een kopmaat/sleutelwijdte van 22mm, zo leerde ik hier op 't forum gisteren. Maar ik ga binnenkort inderdaad eens even definitief meten.
 

ertromp

Forumguru
Neem van deze sleutelaar maar aan dat het sleutelwijdte 17 is.
Maar meten is weten en dan heb je het tenminste zelf ook kunnen vaststellen :D
 

andrehj

Forumguru
Als dat blijkbaar altijd 22mm is bij M14 betekent dat dat ik lang kan zoeken naar een sleutelwijdte (weer een woord geleerd!) van 21 mm op M14 ?

De wielbouten van mijn S2 hebben sleutelwijdte 17. Ik denk dat dit bij een O2 hetzelfde is. Eventueel zou 19 ook nog kunnen, maar zeker geen 21 of 22.
 

deusjevo

Forumguru
Die 22 (mm) komt omdat ik bij m'n maggi trak loopvlakkettingen (nr 211) 3 verloopstukken bijgeleverd krijg, voor 17, 19 en 21 mm. En die grootste maat past dus net niet op een van de wielbouten, waardoor ik (na ook wat google-en) vermoedt dat die maat waarschijnlijk 22mm moet zijn. En blijkbaar 'hoort' bij M14 normaal gesproken een kopmaat/sleutelwijdte van 22mm, zo leerde ik hier op 't forum gisteren. Maar ik ga binnenkort inderdaad eens even definitief meten.

Waarschijnlijk zit er nog een plastic afdekdopje op je bout..... ;)
 
Bij mij past de maggi trak gewoon op de wielbout hoor. Ik heb wel de standaard 17" velg van de Elegance Business Line. Ik weet even niet meer uit mijn hoofd welke van de 3 adaptertjes ik moest gebruiken, ik dacht de kleinste. Inderdaad wel vooraf het kunstof kapje van de bout halen met het plactic klemmetje uit de kofferbak! :)
 

going_fritz

Actief lid
Bij mij past de maggi trak gewoon op de wielbout hoor. Ik heb wel de standaard 17" velg van de Elegance Business Line. Ik weet even niet meer uit mijn hoofd welke van de 3 adaptertjes ik moest gebruiken, ik dacht de kleinste. Inderdaad wel vooraf het kunstof kapje van de bout halen met het plactic klemmetje uit de kofferbak! :)

Haha, als dat waar is, dan win ik bij deze de 'ongeloofelijke-eikel-van-het-jaar-award' :D
 

ertromp

Forumguru
Je moet maar zo denken dat je nu wel weer veel over wielbouten hebt geleerd en vragen is nooit stom.
Beter nu goed voorbereid dan straks ergens in de kou op een bergpas staan.
Het forum is er voor elkaar!
 

hemi24

Forumguru
:deuk: :bloemen::deuk:
Ik had al zo'n vermoeden.... :laugh:

Hadden we laatst ook al niet iemand met een Fabia die van mening was dat de standaard meegeleverde wielsleutel te klein was voor de wielbouten?!?

Hahaha, de handleiding kan binnenkort ook wel op de optie-lijst: er zijn maar weinig die er gebruik van maken, blijkbaar..!
 

andrehj

Forumguru
Die standaard sleutels zijn toch waardeloos, want veel te kort. Wij hebben in beide auto's zo'n uitschuifbare wielmoersleutel liggen, en die bevallen perfect:
22-hwr1.jpg

Je kan met slechts weinig kracht de bouten losdraaien en ingeschoven raak je ze makkelijk ergens bij het reservewiel kwijt.
Vroeger had ik altijd een kruissleutel in de auto liggen, maar daarmee moet je veel meer kracht zetten om de bouten los te draaien, en die lag in de kofferbak altijd in de weg.
 

VWim

Forumguru
@Corné de Kluijver heeft een momentsleutel bij zich voor de momenten dat hij met een kapotte band langs de A15 staat? Ik niet in ieder geval.

Dat vernachelen van je wielbouten, ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar die hoek heeft de originele wielsleutel ook ongeveer dus ik denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt in de praktijk. Net als altijd met beleid en verstand kom je een heel eind.

Ik red het overigens altijd prima met de standaard sleutel, daar kun je zonder problemen mee tot 100-120NM mee komen
 

CDK

Forumguru
@Corné de Kluijver heeft een momentsleutel bij zich voor de momenten dat hij met een kapotte band langs de A15 staat?
Klopt, ik heb idd een momentsleutel bij me, er zitten bij mij adapters tussen om van 5x120 naar 5x112 ga, dat moet gewoon op het juiste moment staan, anders is het vragen om problemen met mijn kleine handjes.... ;)
 

ertromp

Forumguru
Ik heb inderdaad bij de Aldi zo'n momentsleutel van ca €20,- gekocht en deze permanent in de auto liggen. Past mooi in de paraplubak van de O2. Ideaal voor dit soort situaties en voor het geld hoef je het niet te laten. Althans ik heb er het geld wel voor over. Heb al een keer meegemaakt dat ik op een of ander verlaten landweggetje in Toscane stond en wat was ik blij met m'n reservewiel en momentsleutel en zelfs een houten plankje voor onder de krik.

Hier nog een recensie voor zo'n sleutel van of Aldi of Lidl:
http://www.motorshopper.nl/recensie...mentsleutel-aka-Lidl-momentsl/VTR-Jeroen.html
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan