Sneeuwkettingen op een Octavia Scout

Constant

Erelid
Wie heeft ervaring met en advies over sneeuwkettingen op een Octavia Scout met 17R50 225 winterbanden?

Kan ik kettingen monteren zonder iets in de wielkast te beschadigen? En met welke kettingen heeft men ervaring? Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
De ANWB schrijft dit over de Autosock: "De AutoSock is een tractiehulp vervaardigd uit textiele garen die de frictie van de banden moet verhogen. In de test is vastgesteld dat het product weliswaar in de rijrichting krachten kan overdragen, maar dat dwarskrachten eigenlijk helemaal niet overgedragen kunnen worden. De winterband bleek op sneeuw en ijs beter te presteren. De AutoSock is hooguit geschikt voor vlak terrein en voor regio's waar nauwelijks winterbanden gebruikt worden. Op ijs en slijtage is de AutoSock in de test afgewaardeerd. Als vervanger voor de traditionele sneeuwketting is dit product niet aan te raden."

En voor zover ik weet is de autosock in o.a. Oostenrijk niet toegestaan maar wordt ie oud hollands gedoogd...
 

Captain Hook

Forumguru
Heb dit deze week gevonden op internet, lijkt mij ook intressant en neemt ni veel plaats in, en zal ook iets comfortabeler rijden dan kettingen.

http://www.autosock.co.uk/
Ik zal je mijn ervaringen vertellen.

1. In dikke sneeuw en/of op ijs rijdt nooit comfortabel. Sneeuwkettingen zijn ook niet bedoeld om comfortabel te rijden, maar om grip te houden op anders onbegaanbare wegen.
2. Afgelopen jaren diverse malen op m'n O2 sneeuwkettingen omgehad (zelfs met winterbanden) want op een weggetje, 12% stijging met een dik pak sneeuw erop helpt zelfs 4-wiel aandrijving met winterbanden ook niet meer. Dus moest ik met mijn voorwielaangedreven O2 echt sneeuwkettingen omleggen. Ongelofelijk wat dan nog mogelijk is.
3. Een VW Golf (zelfde onderstel, zelfde soort wegligging als een O2) probeerde hetzelfde weggetje met die autosokken. Nou vergeet het maar! Geen grip om omhoog te komen en zijdelings wegglijden. En met de 10 meter diepe afgrond met snel stromend beekje ernaast begin je het dan aardig warm te krijgen (ook al is het -10 buiten).
4. Stuurgedrag met sneeuwketting is gewoon slecht. En al dat gedender en getril is niet bevorderlijk voor je hele voortrein. Dus alleen gebruiken als het echt nodig is en verplicht, daarna zo snel mogelijk er weer af.
Pas ook altijd op dat de spankettingen niet tussen je veerpoot en/of aandrijflijn raakt, want dan ben je echt ver van huis.
Of ook leuk (keer meegemaakt met een franse auto), de spanketting (zat iets teveel losse ruimte in) had een van de leidingkjes richting de remschoenen beschadigd (aan de binnenzijde van het wiel).
5. ABS funktioneert nog wel als je sneeuwkettingen om hebt, maar kan soms in de war raken of je denkt dat het niet werkt. Want als je stapvoets naar beneden rijdt, dan werkt ABS niet (pas boven een bepaalde snelheid) dus zul je dan merken dat je (als je remt) een beetje 'stuiterend' naar beneden glijdt (het ene moment grijpen de schakels van de sneeuwketting wel, het andere moment niet en voor de banden schuift een soortement van sneeuwmuurtje naar beneden).
6. Echt, als je een paar keer droog oefent, zitten die dingen er in 10-15 minuten om. En het kan je je leven of een autowrak schelen.
 

van_der_P

Senior Member
Volgens mij kun je veel beter sneeuwkettingen kopen/huren. En deze bijtijds monteren, niet doorrijden dat niet meer gaat. Want dat doen veel te veel mensen gevolg de hele pas staat vast.
Thuis een paar keer droog oefenen met het omleggen van de kettingen. Dat verkomt een hoop gedoe onderweg.
Het staat slordig als je kettingen moet monteren en je vrouw/medereiziger moet je de gebruiksaanwijzing voor lezen.

Eigenlijk is de vraagstelling verkeerd. Monteer brede banden op grote wielen en ga vervolgens vragen of het mogelijk is daar sneeuwkettingen op te gebruiken. Als het al mogelijk is moet je (bij het gebruik van kettingen), rekening houden met beschadiging van je velgen, omdat die ketting daar tegenaan komt. En dat in combinatie met wegenzout is niet zo best (ik neem aan dat LM velgen zijn)

Misschien was het beter geweest voor aanschaf van de winterbanden je af te vragen wat je met deze winterbanden wil. Op wintersport gaan of alleen in Nederland en de grensstreek rondrijden. En dan je keuze te maken.
 
Waarom van die joekels van winterbanden? 17/50/225? Staat misschien mooi maar is minder effectief.

In de winter op ijs en sneeuw is de druk per vierkante centimeter belangrijk. Dus hoe breder hoe meer oppervlak des te minder druk dus eerder schuiven.

Kijk maar eens naar die Rallye-wagens als ze in de sneeuw rijden. Dan hebben ze er ook maar hele smalle bandjes op liggen.

Je had misschien beter voor de standaard maat kunnen gaan en misschien een set stalen velgen erbij kunnen nemen. Goed voor je LM-velgen want die komen niet in de drek. En je weet zeker dat sneeuwkettingen passen en nergens zullen aanlopen.

Ik kom al jaren in Oostenrijk. Winterbanden is een must en sneeuwkettingen omleggen doe ik tegenwoordig in 3 minuten.
 

Constant

Erelid
Kettingen hebben mijn voorkeur en dan inderdaad kettingen die de velgen niet beschadigen.

Ik had eigenlijk 16" winterbanden met lm velg besteld en betaald bij de aanschaf van de auto, maar de dealer had het nagezocht en toen bleken de gekozen velgen niet te kunnen. De meerprijs heeft de dealer voor zijn rekening genomen, dus dat was heel netjes. De 17" wielen zijn identiek aan de originele Scout velgen, dus ik heb nu twee sets van dezelfde velgen (dat leek me beter voor het omwisselen).

De druk per cm, dat baarde me ook zorgen, maar ik keek gisteren na aflevering naar het profiel en er zitten brede geulen in de band. Een truuk om de band breed te houden en gelijktijdig het wegcontact vergelijkbaar te houden met een smallere band.

Dus de druk per cm maak ik me geen zorgen om, wel de ruimte die een sneeuwketting nodig heeft in de wielkast (dank voor de tips over de risico's). Het zou moeten kunnen volgens de garage, maar men wist het niet geheel zeker (vandaar dat ik het graag bij andere Scout bezitters navraag). Eventueel zou ik speciale kettingen (zgn tracks) moeten kopen die niet alleen duurder zijn (dat is nog te overzien), maar die minder goed zijn dan traditionele ketttingen in met name het bochtenwerk.
 
Bij een "niet scout" Octavia kan het in ieder geval niet is mij destijds uitgelegd door de dealer. Dit vanwege het gebrek aan ruimte in de wielkasten/veerpoten. De Scout staat natuurlijk een stuk hoger op de wielen dan een normale Octavia, dus het zou wellicht wel kunnen. (eigenlijk heb je nog niets aan dit antwoord :1819:)
 

Constant

Erelid
Echt, als je een paar keer droog oefent, zitten die dingen er in 10-15 minuten om. En het kan je je leven of een autowrak schelen.
Inderdaad, veiligheid boven alles.

Helemaal mee eens, eerst thuis op het gemak oefenen dan te stressen in de sneeuw. En anders kom je op locatie erachter dat de kettingen net niet passen.

Ik heb het vorig jaar geleerd (droogoefening en op locatie) met de meest gewone kettingen, dit keer koop ik gebruiksvriendelijke kettingen met naspanning ed.

Na (met de vorige auto) gereden te hebben heb ik zoals voorgeschreven nagespand, maar als beginner kreeg ik het toch voor elkaar om onderweg een ketting te verliezen (argh!, toen ik terugliep was hij al weggehaald). En dan moet je tegen de hoofdprijs kettingen kopen bij de enige autodealer van het dorp (nogmaals argh!).
 

Captain Hook

Forumguru
En dan moet je tegen de hoofdprijs kettingen kopen bij de enige autodealer van het dorp (nogmaals argh!).
Ik heb een paar jaar geleden gewoon de goedkoopste kettingen bij de Makro gehaald (zoiets van 2 a 3 tientjes) voor mijn huidige bandenmaat. Dus voor de kosten hoef je het niet te laten.
Kost net zoveel als 1 lunch tijdens de wintersport. ;)
En die gaan nu al het derde jaar mee.
 

Constant

Erelid
Dan moet je gelijk de hele partij opkopen, als het gaat sneeuwen op locatie kan je ze voor het driedubbele verkopen!
 
Ergens volgende week laat ik de winterbanden eronder zetten. De maat is 205/55 op 16"stalen velg.
Zodra de winterbanden eronder zitten ga ik de kettingen passen.
Ik heb voor die maat banden nog RUD-comfort Centrax en "ouderwetse" standaard Pewag kettingen liggen.
De RUD kettingen zullen wel passen, zijn van die snelkettingen. Ik ben wel benieuwd of de Pewag kettingen ruimte genoeg hebben.

In een offerte voor winterbanden van de dealer stond overigens dit:
"raden wij u aan 2 paar sneeuwkettingen te monteren omdat er anders schade aan uw auto kan ontstaan ivm vierwielaandrijving."

Terwijl ik wel eens heb gehoord dat je bij een 4x4 alleen om de stuurwielen kettingen legt :crazy:
 

TL@

Forumguru
Ik heb over een paar jaar zelfspannende kettingen gekocht met PVC bescherming voor de velgrand. Koste 60€, zijn geld dubbel en dik waard.
Ze gingen er heel makkelijk op, moesten niet nagespannen worden. Wat het nog beter maakte, was dat bij binnen rijden van skidorp er iemand van de gemeente stond om te helpen met de kettingen, 5 minuten later kon ik alweer verder.

Waarom zouden kettingen niet op je Scout kunnen, de volledige omtrek van je 17-duims sloffen is niet groter dan van 16-duims. je moet gewoon zien dat je kettingen hebt die groot genoeg zijn voor de breedte van je band.
 

Captain Hook

Forumguru
In een offerte voor winterbanden van de dealer stond overigens dit:
"raden wij u aan 2 paar sneeuwkettingen te monteren omdat er anders schade aan uw auto kan ontstaan ivm vierwielaandrijving."

Terwijl ik wel eens heb gehoord dat je bij een 4x4 alleen om de stuurwielen kettingen legt :crazy:
Dat geldt voor alle 4x4 auto's. Ook verschillende banden voor en achter kan funest zijn. Vooral als je omtrekverschillen hebt, dan treden er namelijk continu omwentelingsverschillen op tussen voor en achter, da's niet fijn.
Maar meestal rijd je natuurlijk op sneeuwkettingen hooguit een paar kilometers met snelheden < 50km/h.
Da's wat anders dan 200km/h op de duitse Autobahn met verschillende voor- en achterbanden. :D
Zie bijvoorbeeld dit artikel:
http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-vraagbaak.htm?contentid=799&contentid=799
 

Constant

Erelid
Zowel wegens bovenstaande als gezien de eerdere beginnerservaring met het onderweg verliezen van een ketting :shocked: , ik neem ook vier kettingen mee. En ik plan wederom een hotel dat dicht bij de snelweg ligt, problemen voorkomen is altijd beter (maar wel saaier :blush: ).
 

Eastwood

Nieuw lid
Wie heeft ervaring met en advies over sneeuwkettingen op een Octavia Scout met 17R50 225 winterbanden?

Kan ik kettingen monteren zonder iets in de wielkast te beschadigen? En met welke kettingen heeft men ervaring? Alvast bedankt voor jullie hulp!

Lees het instructieboekje.......
 

Eastwood

Nieuw lid
In mijn instructieboekje staat op blz. 235 o.a. het volgende:

Sneeuwkettingen mogen alleen op de voorwielen worden gemonteerd.

De montage van sneeuwkettingen is om technische redenen alleen bij hierna volgende velg-band combinaties toegestaan:

Velgmaat ET Bandenmaat
6Jx15 47 195/65
6,5Jx15 50 195/65
6Jx16 50 205/55

Monteer fijnmazige sneeuwkettingen. Deze mogen niet meer dan 15mm uitsteken inclusief kettingslot.
 

tlpeter

Actief lid
Bij een "niet scout" Octavia kan het in ieder geval niet is mij destijds uitgelegd door de dealer. Dit vanwege het gebrek aan ruimte in de wielkasten/veerpoten. De Scout staat natuurlijk een stuk hoger op de wielen dan een normale Octavia, dus het zou wellicht wel kunnen. (eigenlijk heb je nog niets aan dit antwoord :1819:)

Onzin,

In veel landen ben je in de winter verplicht sneeuwkettingen te gebruiken
Dit zou betekenen dat deze auto's nooit een kenteken zouden kunnen krijgen !

Ook zouden deze auto's niet kunnen inveren als er nu al geen ruimte is voor een ketting
 
Bovenaan Onderaan