Heb dit deze week gevonden op internet, lijkt mij ook intressant en neemt ni veel plaats in, en zal ook iets comfortabeler rijden dan kettingen.
http://www.autosock.co.uk/
Ik zal je mijn ervaringen vertellen.
1. In dikke sneeuw en/of op ijs rijdt nooit comfortabel. Sneeuwkettingen zijn ook niet bedoeld om comfortabel te rijden, maar om grip te houden op anders onbegaanbare wegen.
2. Afgelopen jaren diverse malen op m'n O2 sneeuwkettingen omgehad (zelfs met winterbanden) want op een weggetje, 12% stijging met een dik pak sneeuw erop helpt zelfs 4-wiel aandrijving met winterbanden ook niet meer. Dus moest ik met mijn voorwielaangedreven O2 echt sneeuwkettingen omleggen. Ongelofelijk wat dan nog mogelijk is.
3. Een VW Golf (zelfde onderstel, zelfde soort wegligging als een O2) probeerde hetzelfde weggetje met die autosokken. Nou vergeet het maar! Geen grip om omhoog te komen en zijdelings wegglijden. En met de 10 meter diepe afgrond met snel stromend beekje ernaast begin je het dan aardig warm te krijgen (ook al is het -10 buiten).
4. Stuurgedrag met sneeuwketting is gewoon slecht. En al dat gedender en getril is niet bevorderlijk voor je hele voortrein. Dus alleen gebruiken als het echt nodig is en verplicht, daarna zo snel mogelijk er weer af.
Pas ook altijd op dat de spankettingen niet tussen je veerpoot en/of aandrijflijn raakt, want dan ben je echt ver van huis.
Of ook leuk (keer meegemaakt met een franse auto), de spanketting (zat iets teveel losse ruimte in) had een van de leidingkjes richting de remschoenen beschadigd (aan de binnenzijde van het wiel).
5. ABS funktioneert nog wel als je sneeuwkettingen om hebt, maar kan soms in de war raken of je denkt dat het niet werkt. Want als je stapvoets naar beneden rijdt, dan werkt ABS niet (pas boven een bepaalde snelheid) dus zul je dan merken dat je (als je remt) een beetje 'stuiterend' naar beneden glijdt (het ene moment grijpen de schakels van de sneeuwketting wel, het andere moment niet en voor de banden schuift een soortement van sneeuwmuurtje naar beneden).
6. Echt, als je een paar keer droog oefent, zitten die dingen er in 10-15 minuten om. En het kan je je leven of een autowrak schelen.