Sneeuwkettingen wel of niet? 205/55/16

PizzaPieter

Forumguru
Ik ben even de weg kwijt. Deze kerst ga ik voor het eerst naar Duitsland (in de winter). Ik heb goeie winterbanden met sneeuwvlokken, maar lees dat sneeuwkettingen verplicht kunnen zijn.

Nu lees ik ook dat op de standaard velgen van de Octavia 16" geen sneeuwkettingen passen i.v.m. breedte ofzoiets?

Het zal toch niet zo zijn dat ik net m'n winterbanden op de lm velgen heb laten monteren en dat daar geen sneeuwkettingen op kunnen?

brepus13

Forumguru
Je kunt natuurlijk op je oprit gewoon passen. Persoonlijk heb ik nog niet meegemaakt dat kettingen in Duitsland verplicht waren. In de Alpen wel, daar ben je verplicht ze bij je te hebben als je de bergen in gaat. Ik heb ze daar ook meerdere keren echt nodig gehad.

PizzaPieter

Forumguru
We zitten in de buurt van Kassel/Winterberg en. Verhuurster geeft aan dat de wet voorschrijft dat je ze.moet gebruiken als het aangegeven staat, maar dat zij ze nog niet gezien heeft aldaar.
Er wordt ook niet veel sneeuw verwacht, maar desalniettemin....better be safe than sorry

PizzaPieter

Forumguru
En passen.....tja.....moet ik eerst setje gekocht hebben en als ik niet weet of die voldoet aan de 6J etc etc norm of ie in Duitsland dan de hele klerezooi aan gort rijdt

hemi24

Forumguru
Andersom geredeneerd: waarom zou het niet passen..?

Zelf al de moeite genomen en gezocht in het instructieboekje?!?

PizzaPieter

Forumguru
Tuurlijk zelf gezocht. Ik kwam op dit forum verschillende onderwerpen tegen waarin stond dat het niet zou kunnen op de 16 en 17" velgen die Skoda af fabriek levert....

Anders had ik gewoon gekocht, maar nu word ik wat huiverig
807e6532dba203766de5c8b4f26f2c52.jpg

innocenti

Forumguru
Met ET46 is er waarschijnlijk te weinig ruimte tussen de binnenkant van t wiel en de veerpoot. Sneeuwkettingen die om de banden vallen geven dan mogelijk problemen.
Sneeuwkettingen als bv magi trak zitten alleen op de band en passen wel.

Veel 17 en 18inch wielen geven dezelfde problemen. Daarom heb ik 17inch Cristal velgen met Magi trak sneeuwkettingen aangeschaft.

Link even als voorbeeld
https://www.bandenleader.nl/sneeuwk...MIoeC1l6qp5gIVFc93Ch32iAF7EAQYByABEgKWtvD_BwE

PizzaPieter

Forumguru
Set nummer 210 is voor 205/55/16 en kost €216.

Bedankt voor de tip, dat meen ik, maar ik vind het wel een boel geld.

Bovenaan Onderaan