Sneeuwkettingen wel of niet? 205/55/16

Jewepe

Forumguru
@PizzaPieter

Er staat in de bazar een advertentie van @mwhite waarin hij een set winterbanden en een set sneeuwkettingen aanbiedt. Ik weet niet of hij ze nog heeft, maar je kunt er altijd een PB/conversatie aan spenderen of je de sneeuwkettingen mag passen en/of niet voor een zacht prijsje kan overnemen.

PizzaPieter

Forumguru
Goeiemorgen, dat zou ik inderdaad aan @mwhite kunnen vragen, maar kan ik weten of het goed past?

Dus niet alleen dat het past om de band, maar ook als je gaat rijden?

Tnx

Chateau Rouge

Senior Member
Heb met de gemelde combinatie gereden. Standaard pewag 9mm kettingen op 205-55R16 6.5J. Had nog een handdikte ruimte tot de veerpoot. Details over insteekafstand moet ik je even verschuldigd blijven.

Mijn advies: kettingen omleggen en afstand tot veerpoot voelen.

eriktv

Forumguru
Voordat je je hier helemaal in verdiept is het misschien de moeite waard om eens te kijken op welke wegen in/bij Winterberg zo’n blauw bord met Schneekettenpflicht staat. Ik ben er 2x in de winter geweest en ben ze niet tegengekomen. Wellicht kun je ze ook gewoon vermijden door net even iets eerder te parkeren of net even niet dat mooie binnendoorweggetje te nemen.

Als ik het zo lees ben je niet iemand die fanatiek elk jaar de besneeuwde bergen ingaat met de auto, dus misschien kun je de aanschaf van kettingen en/of andere velgen af laten hangen van het enthousiasme na Winterberg :D. Ik heb altijd rondgereden met twee sets (via mp gekocht): kettingen, die ik liever niet op de lm-velgen wou hebben en Michelin Easy Grip voor het geval dat kettingen handig zouden zijn, maar nog niet verplicht :). Voor deze winter wel even in de buidel getast en voor €175 tweedehands loopvlakkettingen gekocht (RUD Centrax).

PizzaPieter

Forumguru
Heb t de eigenaresse ook gevraagd, van het huis waar we heen gaan.
Zij heeft t nog nooit meegemaakt. Maar ik rij natuurlijk richting dat dorp door andere gebieden.

eriktv

Forumguru
Volgens mij zie je zo’n bord, zeker in Hochsauerland, niet zo gauw op doorgaande wegen. Heb al even gegoogled, zou heel mooi zijn als er ergens een kaartje zou staan met wegen met Schneekettenpflicht, maar helaas.. Er zijn vast wel forummers die daar vaker skiën dan ik (want je struikelt er over de Hollanders :D), misschien kan iemand anders dit bevestigen.

PizzaPieter

Forumguru
Ik ga richting Warburg, maar wil ook uitstapjes maken.
Misschien moet ik daar m'n plan op aanpassen (kijken hoeveel sneeuw etc).

Bedankt voor de.tips. ervaringen zijn belangrijk

tha a

Senior Member
ik zou me niet zo'n zorgen maken. Met goede winterbanden en verstandig rijden kom je echt al een heel eind. Ik had onder mijn (verlaagde) octavia III met 16" wintervelgen en banden gewoon de kettingen voor die maat. 1x nodig gehad. rustig gereden ging prima.

andrehj

Forumguru
Je kunt natuurlijk op je oprit gewoon passen.
Op de oprit passen heeft geen zin, want ook bij maximale stuuruitslag en maximale invering moet het geheel nog vrij lopen. En vooral die maximale invering krijg ik op mijn oprit niet voor elkaar.

PizzaPieter

Forumguru
Er past meer dan een platte hand tussen de ketting en de veerpoot
e7d502ed54cc5ea769a6770c4dd778e7.jpg
eee99f783af1e758e6f0368b3a3a0ec6.jpg
458a15f986f90647f0bae487c5efd389.jpg
6db30e705292b30cf699ad0cf26d7d24.jpg
642e0d680022658218a7eb8a1670d9b7.jpg

Bovenaan Onderaan