Sneeuwkettingen

Constant

Erelid
De 9 mm is inderdaad de kettinghoogte, maar andere kettingonderdelen mogen ook niet boven die hoogte uitsteken. Verschuift je ketting tijdens het rijden, dan wordt het best link.

Volgens mijn instructieboekje (bj 2008) zouden kettingen alleen kunnen op de 205/55/16. Later is er nog een speciale 17 inch velg met 205 breedte gekomen in het Skoda assortiment waarop ook kettingen kunnen, hopelijk heb je die gekocht.

Verder zijn er een hele reeks 16" velgen waarop (in combinatie met een O2) geen kettingen passen, het schijnt allemaal heel nauw te passen. Dus ook bij de juiste ketting, maar verkeerd gemonteerd, loop je al aardig risico op schade als je wiel inveert door bijv. een hobbel (dan raakt bij de O2 de ketting de ophanging en kan je auto onbestuurbaar worden).

Ga maar eens met je hand de ruimte voelen tussen de band en de ophanging, dan merk je hoe weinig ruimte er zit.

deusjevo

Forumguru
Sneeuwkettingen
De sneeuwkettingen mogen alleen op de voorwielen worden gemonteerd.
Onder winterse omstandigheden verbeteren de sneeuwkettingen niet alleen de trekkracht, maar ook het remgedrag.
De montage van sneeuwkettingen is om technische redenen alleen bij de hiernavolgende velg-bandcombinaties toegestaan.
Verwijder bij het rijden met sneeuwkettingen de wielsierdoppen.
Let voor wat betreft de maximum rijsnelheid met sneeuwkettingen op de nationale
wettelijke voorschriften.

ATTENTIE!
Let op de gegevens in de meegeleverde montagehandleiding van de sneeuwkettingfabrikant.
Voorzichtig!
Bij het rijden op sneeuwvrije trajecten moeten de sneeuwkettingen worden verwijderd.
Deze hebben invloed op de rijeigenschappen, beschadigen de banden en slijten
zeer snel.

Aanwijzing
Wij adviseren sneeuwkettingen uit het originele Škoda-accessoireprogramma te
gebruiken.

Velgmaat Inpersdiepte (ET) Bandenmaat
6J x 15a) 47 mm 195/65
6,5J x 15a) 50 mm 195/65
6J x 16a) 50 mm 205/55
6J x 17b) 45 mm 205/50

a) Gebruik alleen sneeuwkettingen waarvan de schakels en sloten niet groter zijn dan 15 mm.

b) Gebruik alleen sneeuwkettingen waarvan de schakels en sloten niet groter zijn dan 9 mm.

Uit het 2010 modeljaar boekje.
Ik heb 17"wielen en neem zo maar aan dan de ET waarde dan 45 mm is?

deusjevo

Forumguru
Uhhm, Pegasus velgen zijn 't.
Maat 7,0J x 17"
Staan niet in bovenstaande overzicht van Skoda boekje.
Ga zo even kijken op de velg voor de ET waarde.

Mocht 't 54 zijn, heb ik dan meer ruimte voor kettingen of juist minder....:smiley29:

hemi24

Forumguru
afgezien van de ET waarde in ieder geval minder, aangezien je velg gewoon al een inch breder is.

Nu heb je wellicht geluk doordat je een smallere band gemonteerd hebt..?

De Stip

Forumguru
Mocht je nu echt twijfelen, neem dan geen risico en kies voor de oplossing met Autosock http://www.autosock.nl/
Ik heb er goede ervaringen mee en meestal is het puur vanwege de plicht, dat je iets bij je hebt op wintersport. Ik ga al ruim 20 jaar met de auto op wintersport en heb slechts 2 keer een stuk met die dingen moeten rijden. Zeker in het geval dat je, net zoals ik, winterbanden hebt gemonteerd. Dan is de kans dat je kettingen nodig hebt echt nihil.

hemi24

Forumguru
Enige risico wat je hebt met de sokken is dat het niet overal als legale vervaning van de voorgeschreven sneeuwkettingen wordt gezien, dus ookal doen ze 100% hun werk, de kans op boete bestaat!

deusjevo

Forumguru
afgezien van de ET waarde in ieder geval minder, aangezien je velg gewoon al een inch breder is.

Nu heb je wellicht geluk doordat je een smallere band gemonteerd hebt..?

Normaal zit er 225/45R17 op de wielen, m'n winterbanden zijn 2 cm smaller dus 205/50R17.
Denk dat ik 2e hands maar gewoon een setje Pewag Brenta C XMR ga scoren op MP en probeer hoe 't past.

deusjevo

Forumguru
Heb net voor 20 euro een setje Pewag Brenta C XMR maat 73 gescoord via MP.
Ga morgen mbv een garagekrikje maar een dagje spelen in de garage, kijken hoe het past.

Ben ook in de race voor een stel Spike Spiders maar die voor dingen moet je eerst een adapter monteren voor je vertrekt naar je wintersport bestemming en dat kost wel weer redelijk wat tijd.

deusjevo

Forumguru
Effe nog een opvolging van de kettingen:

Zonder problemen (en gebruik te maken van m'n garagekrik) de kettingen binnen een minuut of 10 om 't wiel gelegd.
Moet binnen 5 minuten kunnen nu ik weet hoe 't monteren in z'n werk gaat.
In de sneeuw is 't natuurlijk wel weer een ander verhaal... :icon_smile_dead:

Heb nog een stukje gereden en verder geen bijgeluiden gehoord van aanlopende kettingen alhoewel de schakels toch iets van 11 mm hoog zijn.
Misschien kunnen deze iets grotere schakels (9 mm wordt aanbevolen) omdat ik 2 cm smallere banden (205/50 winter ipv 225/45 zomer) heb laten monteren?

Ben toch nog wel benieuwd naar ervaringen met Spikes Spider, niemand :icon_smile_question

Constant

Erelid
De Spikes Spyder Compact komen slecht uit de enige test die ik kon vinden. Voor iets meer geld koop je de kettingversie van Spikes Spyder en daar heb ik wel vertrouwen in. Ik heb de Maggi Trak, zelfde concept maar iets anders (montage op wielbout) en daar ben ik erg tevreden over.

Dank je, deusjevo.
Heb voor de winterbandjes Pegasus velgen met 225/45-17 laten monteren. Ik zat te wachten op iemand die een kleine review zou schrijven. Kan ik in ieder geval de sneeuwkettingen vast aanschaffen voor de wintersport.

deusjevo

Forumguru
Als jouw RS onderstel te vergelijken is qua hoogte met het sportonderstel van mij kun je volgens mij geen sneeuwkettingen meer monteren op 225/45-17 banden.

Maximale bandenmaat zou dan 205/50-17 kunnen zijn.

deusjevo

Forumguru
De Spikes Spyder Compact komen slecht uit de enige test die ik kon vinden. Voor iets meer geld koop je de kettingversie van Spikes Spyder en daar heb ik wel vertrouwen in. Ik heb de Maggi Trak, zelfde concept maar iets anders (montage op wielbout) en daar ben ik erg tevreden over.

De Maggi Trak Auto (maat 211?) heeft schakels van 14 mm, is dat niet te groot dan, of kan dat omdat ze niet achter het wiel komen?
Knap prijzig trouwens, kom op 249 euro nieuw.

Is dat niet veel gedoe met die adapter die op dat wiel gaat?
Zie allemaal verloop en kleurtjes....
http://www.youtube.com/watch?v=o0ue-pYD2DA

Constant

Erelid
De Maggi Traks komen niet in de buurt van de ophanging, de schakels zitten op het midden van de band. Er bestaat trouwens ook nog een sportversie met lagere schakels.

Het is inderdaad prijzig, maar ik had geen andere keus om toch sneeuwkettingen te hebben. De concurrerende producten zijn even duur of zelfs duurder.

De eerste keer installeren was inderdaad een half uurtje gepruts, daarna was het megasnel installeren en deinstalleren.

Ik heb afgelopen week met de dealer contact gehad over de sneeuwkettingen op mijn auto. Dit voor maat 225/45-17. Ze konden me niet vertellen of dit zou passen. We gaan een normale set om de wielen leggen en kijken of dit past (voordat ik een set koop).

Ik houd jullie op de hoogte.

Bovenaan Onderaan