Snel doorzakkende achterkant

Niels83

Forumguru
Qua wegligging gaat het goed met mijn auto. Toen ik hem net had zakte hij ver door zijn hoeven zodra er een volwassene achterin zat, zover dat ik moeite met drempels en mijn trekhaak. Dus hulpveren er onder gezet. Opgelost

Echter nu bemerk ik dat wanneer ik wat gewicht in de koffer leg, zeg 50 kilo dan heldt de auto al snel achterover.

Als ik de kofferbak vul en de caravan erachter hang (kogeldruk 60 kilo) is dit wel een probleem. De buurt weet altijd dat wij weer thuiskomen aan het geschraapt over de drempels .

Is dit inherent aan een station bij deze auto. Zouden zwaardere veren in combinatie met hulpveren het stijf genoeg kunnen maken

Van mijn monteur begrijp ik dat veren breken maar dat ze hun veerkracht niet verliezen door ouderdom.

Wat is wijsheid, heeft het zin om de schokbrekers te vervangen deze zijn we ook alweer 10 jaar oud of beter ook de veren.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Tis wel een beetje een bekebd probleem met vooral de Fabia's. De combi is namelijk een stuk langer dan de HB, en daardoor is de overhang achter de achteras behoorlijk groot. Moment is kracht maal arm, dus de kracht (eigenlijk moment dus) op de achteras schaalt lineair met de overhang.

Maar ik moet zeggen dat wat jij beschrijft wel extreem is. Ik had t met de F1c met hulpveren ook nog wel een beetje, maar dan alleen met helemaal volle bepaling én 3 fietsen op de trekhaak, dan tikte de trekhaak de (nogal scherpe) hobbels hier in de straat aan.

Schokdempers hebben hier maar heel beperkt effect op, ik denk dat het daar niet inzit. Je kan zwaardere veren + hulpveren doen, maar dan kan je beter progressieve versterkte veren nemen van bijv MAD.
 

EdK

Forumguru
Is er al eens gecontroleerd of er een schokbreker lek is ? Of dat er 1 of beide veren gebroken is ?
En anders eens met @Antera contact opnemen of hij een advies heeft voor nieuwe schokdemperset van bv Eibach !?
 

Thijs4motion

Forumguru
Hoe oud zijn de hulpveren inmiddels?

Mijn advies zou zijn nieuw setje schokbrekers en veren. Schokbrekers doen niets voor de hoogte maar zijn naar 10 jaar ook wel aan vervanging toe.

Ik weet moet of er ook hijackers zijn voor een fabia. Anders zou dat nog een oplossing kunnen zijn
 

Ligflits

Senior Member
Met een twinny load beugel (steekt een stuk uit onder de trekhaak) had ik ook met de Fabia 2 combi ruzie met een aantal specifieke drempels in de wijk zodra er ook maar iemand achterin zat.
Met MAD veren bijna nooit meer last gehad. Totdat ze gebroken waren. Gelukkig levenslange garantie op MAD veren, dus (na wat discussie met de dealer) gratis vervangen. Nog hooguit een enkele keer met volle vakantie bepakking.
Maar zonder twinny load beugel had ik waarschijnlijk (bijna) nooit last gehad?
 

Niels83

Forumguru
Hoe oud zijn de hulpveren inmiddels?

Mijn advies zou zijn nieuw setje schokbrekers en veren. Schokbrekers doen niets voor de hoogte maar zijn naar 10 jaar ook wel aan vervanging toe.

Ik weet moet of er ook hijackers zijn voor een fabia. Anders zou dat nog een oplossing kunnen zijn

De hulpveren zijn anderhalf hooguit 2 jaar oud. Ik heb de auto net 2 jaar.

Wat zijn hijackers?

Als een schokbreker slecht is, zou hij dan ook niet eerder inzakken?
 

Niels83

Forumguru
Is er al eens gecontroleerd of er een schokbreker lek is ? Of dat er 1 of beide veren gebroken is ?
En anders eens met @Antera contact opnemen of hij een advies heeft voor nieuwe schokdemperset van bv Eibach !?

Naar laten kijken, mijn monteur zegt dat ze oud maar nog goed zijn. Dat vervangen kan, dat het iets zou schelen.

Ik heb eerder een auto gehad Fabia HB waar de achter schokbrekers niet veel meer tijden, dat merkte ik ook wel echt aan het schommelen, zoeken op de weg. Vooral achteraf merkte ik hoe strak die was. Ik heb dat gevoel nu niet.

Maar klopt het wat mijn monteur zegt dat veren eigenlijk niet slijten.
 

Tees

Donateur
Voor zover ik weet klopt dat inderdaad, tenminste in de zin dat ze heel weinig van hun veerkracht verliezen. Ze slijten wel in de zin van materiaalmoeheid, waardoor ze op een gegeven moment kunnen breken.
 

Thijs4motion

Forumguru
Wat zijn hijackers?

Als een schokbreker slecht is, zou hij dan ook niet eerder inzakken?[/QUOTE]

Hijackers zijn schokbrekers die je op kunt pompen. Vaak gebruikt bij oudere amerikaanse auto's.
Zo kun je de achterzijde omhoog 'pompen'

Schokbrekers/ dempers doen niets aan de hoogte van je auto. Ze dempen het na veren. Helaas zijn er nog weinig bedrijven in nederland met een schokbrekertestbank.
 

Niels83

Forumguru
Met de goede hulpveren zou je dit probleem eigenlijk niet mogen hebben, zijn er wellicht hulpveren voor een hatchback onder gezet?
Nee ik heb ze zelf gemonteerd en gekocht het zijn zeker de juiste.

Als ik alles zo lees zouden gewone nieuwe veren en schokbrekers mijn probleem niet oplossen. Want die doen nagenoeg het zelfde. Dan moet ik dus stevigere veren. Doen progressieve vere niet eigenlijk het zelfde als hulpveren?

Ik kan nog even kijken of die niet gebroken zijn.
 

Tees

Donateur
Progressieve veren doen deels hetzellfde als hulpveren, maar leveren normaliter meer comfort. Progressief betekent dat ze meer tegendruk geven naarmate ze verder ingedrukt worden, dus bij zware belasting worden ze minder ver ingedrukt dan normale veren, terwijl ze bij lichte belasting redelijk vergelijkbaar met normale veren zijn. Hulpveren zijn eigenlijk gewoon een soort verzwaring van je normale veren, en dan kan je nog verzwaarde veren gebruiken, die hebben dus als nadeel dat ze bij lichte belasting nogal stijf zijn.

Als je toch veren gaat vervangen, dan zou ik zelf er progressieve veren onder zetten om jouw probleem te ondervangen. Onder mijn F1c zaten hulpveren omdat dat véél goedkoper was dan nieuwe (progressieve) veren monteren.
 

Canon-Eye

Forumguru
meer tegendruk geven naarmate ze verder ingedrukt worden
Uhhh... dat doet élke veer toch? Als er meer kilo's op rusten, veert hij verder in tot er een nieuw evenwicht ontstaat. De tegendruk is dan dus ook toegenomen, dat kan niet anders.

Maar "progressief" zal dan vermoedelijk inhouden dat bij toenemende belasting de tegendruk extra toeneemt, dus sterker dan lineair c.q. standaard.
 

Antera

Donateur
Originele veren gaan niet harder tegendrukken en zijn niet progressief maar actief. Eibach bv is progressief en hebben dat wel. Dit hebben we diverse malen gezien en getest met auto met eenzelfde belading met OEM veren en Eibach. Daarbij staat de auto met beide sets even laag. Dit betekend dus dat Eibach beter dit tegenwerkt dan OEM veren. Anders zou verlagen ook moeten resulteren met eenzelfde belading om lager te gaan staan

In jouw geval is het dan ook de vraag of de OEM veren hun veerkracht niet verloren hebben. Deze verliezen die wel want metaalmoeheid komt zeker voor. Daarom breken veren ook af en na verloop van tijd zakt de auto vanzelf. Een auto met bijvoorbeeld 150dkm op het onderstel is vaak zon 10 a 15mm gezakt vanaf het moment dat hij uit de fabriek kwam.

Wat wel is ( dat is hierboven ook al aangegeven) een Combi is zeker zwaarder op de kont vanwege het uitstekende deel. Daarnaast zijn de achteraslasten van een sedan en combi wel gelijk en worden daarvoor dan ook dezelfde veren voor gebruikt. Zo heb ik bij @CDK ooit eens op zijn fabia met een verlaging andere veren geplaatst om hem wat hoger te krijgen. Hiervoor heb ik toen de zwaardere veren geplaatst van een Octavia om het door hangen meer tegen te gaan.

Het is en blijft altijd lastig met beladingen en caravan.
 

Niels83

Forumguru
@Antera

Helder.

De Fabia is natuurlijk niet bedacht als trek auto, maar voor ons is het een goed compromis tussen een betaalbare fijne auto gedurende het hele jaar en die paar keer dat de caravan mee moet.

Wat zou jou advies zijn om het beter te maken. Toch nieuwe OEM veren met de bestaande hulpveren. Of progressieve veren. Daarbij telt voor mij de kosten ook echt wel mee. Het gaat hier om een lelijke gebutste, bekraste Fabia met 230k op de teller.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

catch me

Forumguru
Rij eens met een originele veer langs een auto demontage bedrijf, kijk voor iets vergelijkbaars , wel een dikkere veer maar dezelfde Lengte, let wel op met de eventuele andere veren dat ze dezelfde kleurcodering hebben.
Wij verkochten bv veren van een touran voor onder een golf (5)
Die is dikker en daardoor zakte die ook minder door, ideaal voor de vakantie etc
 

Thijs4motion

Forumguru
Dit vind ik wel heel grof een veer gaan uitzoeken, deze lijkt er wel op. Zoveel dingen bepalen het karakter van een veer. Dikte aantal windingen, is het een paraboolveer. (Bol)
Hoe eindigd de veer vlak, of steekt deze uit. Je wil niet dat deze over je schotel heen vliegt

Ik denk dat je toeval/mazzel had met de veer van een touran
 

catch me

Forumguru
Touran en golf 5/6 hebben dezelfde wielophanging, zowel voor als achter. Voor kan afwijken in dikte schokbreker poot waar deze in het fusee zit, achter in dikte veer

Voor de Fabia, polo, seat ibiza, audi A1 af 2009 hetzelfde......
 

Niels83

Forumguru
Ik snap dan niet zo goed wat ik bij een demontage bedrijf moet doen. Een oude veer voor een oude ruilen?
 
Bovenaan Onderaan