Snel vervuilde achterruit

Herman Janssens

Senior Member
Wat me is opgevallen tijdens de eerste ritten met de OC3 is dat de achterruit snel vervuilt. Hebben jullie dat ook al gemerkt? Is er iets preventiefs tegen te doen ( buiten ze om de twee ritten schoon vegen ) ?

Gieliovd

Forumguru
Ja, turbulentie... Wat doe je eraan.. Elke rit even sprayen en wissen.

Op de hele auto zie je interessante vuilophopingen. Leuk, witte auto :D

Auto gewassen, een rit, puinhoop :tongue:

Rallye

Forumguru
Wellicht is het voor de TS te laat, maar kun je geen achterruitenwisser meer bestellen op de Octi III HB (zoals bij de I en de II wel kon)?

Canon-Eye

Forumguru
TS rijdt combi en daar zit-ie al op, toch?

Ik vrees dat je alleen iets kunt bereiken door een listig geplaatste vlakliggende spoiler onder de achterruit om de turbulentie te doorbreken, maar zonder windtunnel bij de hand is dat een lastige uitdaging. En of het dan mooi wordt? Let op de discussie na het plaatsen van een foto...

Dus er zit weinig anders op dan de achterwisser en -sproeier frequent te gebruiken.
Maar zorg dan wel voor een kannetje reservevloeistof in de koffer! :jaja:

Greggy

Actief lid
Wellicht is het een optie om op de achterruit Rain-X aan te brengen. Is een geconcentreerd perzikachtige vloeitsof. Flink wat druppelsjes op 1 ruit volstaat. Het zorgt ervoor dat water (en indirect ook vuil) niet blijft plakken op je voorruit door het superglad te maken. Op je voorruit betekent dit dat je boven zeg 50km/u geen ruitenwissers meer nodig hebt tijdens regen. Bij een wolkbreuk kan je je ruitenwissers gewoon uitzetten. :)

Eerst grondig reinigen en daarna volgens handleiding aanbrengen. Iets scheutiger mag, maar maak eerst je ruit goed schoon en wrijf goed na.

Wellicht helpt dit ook tegen vuiligheid.

Oh jah... aan te schaffen bij Halfords bijv.

Canon-Eye

Forumguru
Verschil met de voorruit is, dat deze door de rijwind voortdurend wordt schoongeblazen. Bij de achterruit heb je dat (meestal) niet ;), maar daar wervelt het straatvuil op en komt dan op de achterruit min of meer tot rust. Zetten we ook nog de achterruitverwarming aan, dan is het feest helemaal compleet...
Rain-X zal wel maken dat je wisser het makkelijker kan schoonhouden (lees: minder zal slijten), maar de ruit zal er niet uit zichzelf schoon van blijven.

Canon-Eye

Forumguru
Inderdaad. [...] Dan begrijp ik het probleem niet: met die ruitenwisser maak je hem toch schoon?
Nee, niet helemaal: er blijft een flinke laag "versteende" bagger zitten op het gebied dat niet dor de wisser wordt bestreken. En dáár erger ik me ook regelmatig aan, vooral als ik 's ochtends vroeg voor vertrek van huis even de ruiten rondom droog wil trekken van de ochtenddauw. Bij de achterruit gaat dat dus simpelweg niet - moet ik persé eerst de garage in, emmer+spons pakken en water tappen; en ná het schoonmaken het restant voor aan de weg in de sloot te kieperen en daarna de emmer weer terugzetten (en spons uitspoelen).
Best irritant...

Noord26

Forumguru
Misschien iets vaker wassen? Want het hele euvel dat de randjes niet goed schoon bleven bij de vorige 1.2Tdi Combi hadden wij totaal geen last van?

Canon-Eye

Forumguru
Iets vaker? Als in: na elke regenrit?

Kom nou effe, ik heb wel wat beters te doen.
Heb niet voor niks cappuccino-beige genomen... :D
(Die auto is er trouwens voor mij, niet andersom!)

Noord26

Forumguru
Auto blijft een gebruiksmiddel, zeker, maar bekijk het eens anders. Voor ons was wassen 1maal in de 2 a 3 weken voldoende. Als je regelmatig (vrijwel dagelijks) jezelf er aan ergert dat je behoorlijk wat handelingen moet doen, kun je net zo goed 1maal in de paar weken eens goed soppen toch?

Kun je gelijk wat langer in je warme bedje blijven liggen en je hoeft je niet meer te ergeren. Bovendien krijg je voldoening van je weer schone bolide?

Het mes snijdt zo aan beide zijden. Wat je nu doet is de omgekeerde wereld en de achterruit te schuld geven van vies worden, wat tot een ochtendritueel leidt, terwijl dat gemakkelijk te voorkomen is?

Noord26

Forumguru
Denk niet dat het profiel van je banden verschil maakt in vies worden, maar meer het jaargetijde(n) waarin je de wintersloffen gebruikt?

Remakil

Forumguru
Combi eejj...

Met de HB heb ik er geen last van, heb niet eens een wisser achter genomen. Vond ik er niet uit zien...

De ruit gaat zo in de Rain-X, zoals eerder genoemd, het water loopt er bij een beetje rijwind zo van af... werkt perfect!

Canon-Eye

Forumguru
Als je regelmatig (vrijwel dagelijks) jezelf er aan ergert dat je behoorlijk wat handelingen moet doen, kun je net zo goed 1maal in de paar weken eens goed soppen toch?
Zal misschien aan mij liggen, maar dit snap ik niet.
Eenmaal in de paar weken de hele auto wassen zou het probleem van de vervuilde achterruit na regenritten oplossen??
Ja natuurlijk - maar alleen als het precies in die paar weken droog blijft...
Niet realistisch dus. :nono: Veel milder kan ik het niet uitdrukken...

Noord26

Forumguru
Nogmaals, onze eigen ervaring met de Fabia Combi is wanneer hij eenmaal goed gewassen is in de de 2-3 weken het vuil ook veel minder snel hecht op de auto. Dat geldt dus ook voor je achterruit tijdens regenritjes.

Probeer het eens zou ik zeggen?

Remakil

Forumguru
Mijn ervaring is dat het geen bal uitmaakt. Met de Ibiza ST had ik hetzelfde probleem, snel vervuilde achterruit. Net gewassen, morgen weer vuil. Hotwax er op, water loopt er dan wel zo af, maar vuil kennelijk niet. De meeste combi's hebben daar gewoon last van, of je nu een dikke Audi station hebt, of een Seatje... Vuile ruiten zul je houden...

Bovenaan Onderaan