Snel vervuilde achterruit

Canon-Eye

Forumguru
Nogmaals, onze eigen ervaring met de Fabia Combi is wanneer hij eenmaal goed gewassen is in de de 2-3 weken het vuil ook veel minder snel hecht op de auto. Dat geldt dus ook voor je achterruit tijdens regenritjes.
Probeer het eens zou ik zeggen?
Om te beginnen woon ik nogal agrarisch: in een dorpje met iets meer dan 400 zielen, voor driekwart omringd door boerenland en éénkwart natuurgebied. De wegen zijn dus gemiddeld genomen wat minder schoon, om het mild uit te drukken.

Ten tweede heb ik al lang de ervaring dat die achterruit ook 1 of 2 dagen na een wasbeurt tijdens een regenrit gewoon al zo smerig wordt. Je gaat mij niet voorrekenen dat het met eenmaal in de twee à drie weken autowassen beter wordt?
Sterker nog, zoals impliciet al aangeduid maak ik met een aanmerkelijk grotere frequentie de achterruit schoon en meestal neem ik dan meteen alle ruiten rondom plus de koplampen en achterlichten mee. Je gaat mij evenmin wijsmaken dat die ruiten schoner blijven als ik telkens meteen de hele auto zou wassen (ja, 'k zal me daar gek wezen...).
Hooguit zal ik wellicht die Rain-X tip nog eens testen die hiervoor ergens er sprake kwam, maar veel vertrouwen heb ik daar voorlopig ook niet in.

Altos

Banned
Ik heb alle ruiten behalve de voorruit van onze O3 HB behandeld met rain-x, werkt goed maar de achterruit ligt vrijwel uit de wind lijkt wel, daar blijft zelfs boven de 120km/u alles gewoon doodstil opliggen. De zijruiten blijven supergoed schoon en in een mum van tijd droog. Binnenkort ook de voorruit maar eens doen, wilde het eerst ff testen voor ik de prima functionerende voorruit incl. wissers ging behandelen.

Herkenbaar, de smerige achterruit.

Zelfde geldt trouwens voor de verwarmde buitenspiegels. Als je de verwarming niet handmatig uitzet heb je binnen een week zoveel witte vlekken op je spiegel dat je ook daar niet veel meer in kunt zien.
Systeem van de O2 was wat dat betreft perfect. Achterruitverwarming en spiegelverwarming schakelden gelijktijdig uit. Binnenkort maar eens de dealer vragen om dat zo weer in te stellen.

Canon-Eye

Forumguru
Als je de verwarming niet handmatig uitzet
Hoef ik niet - na 10 minuten (óf eerder, als het contact wordt afgezet) gaan ze vanzelf uit en ze gaan niet vanzelf weer aan als weer opnieuw wordt gestart met de schakelaar in dezelfde stand.
Overigens heb ik een héél klein extra trekkertje van ca. 6cm breed in het deurvak liggen. Als de spiegels nat zijn van dauw of regen haal ik dit er voor vertrek even overheen. In een paar seconden prima zicht!

turboturbo

Forumguru
Ik heb ook altijd het idee dat verwarming op de buitenspiegels - ironisch - juist zorgt voor vuilere spiegels. Ik zet (of eigenlijk: laat) de verwarming op de spiegels dan ook bijna altijd uit.

Baphi

Forumguru
Grappig. Met mijn OII combi ook een behoorlijk vieze achterruit, maar daar heb je toch die wisser voor? Ook als je in de ochtend het vocht eraf wil halen. Ik doe de achterruit nooit met een raamtrekker. Alleen de zijruiten en soms de voorruit. Waarom zitter er anders wissers op je auto? De achterwisser maakt voldoende oppervlakte schoon zodat het zicht nog steeds ruim voldoende is (via de achteruitkijkspiegel).

Overigens is een zwarte auto bijna net zo erg als een zwarte... Wat een bende na een week of 3... :sterretjes:

Canon-Eye

Forumguru
Als je lang genoeg zo doorredeneert kom je vanzelf weer uit bij een paard-en-wagen.
Dan dus ook geen gelazer meer met EGR-kleppen en zo... :D

EdK

Forumguru
Zal niet teveel over alle voordelen doordrammen maar kan het een ieder die zich ergert aan een snel vervuilde achteruit het aanraden om te doen.
En de wisser kun je weer benutten om de zijramen schoon te vegen, dus niet weggooien !

Sind ik het achterglas verwijderd heb ,heb ik prima zicht naar achter en zelfs de wisser heb ik niet meer nodig.
Maar zit wel een klein nadeeltje aan hoor, achterbak word stuk vuiler sindsdien, maar af en toe goed laten drogen en dan uitzuigen werkt ook weer perfect.
Geweldig idee !! Ik ga het glas uit de spiegels ook verwijderen ....... en alle andere ruiten. Nooit meer last van vuile en/of beslagenen ramen, niet meer krabben in de winterperiode. Simply Clever !!!

EdK

Forumguru
En als je met regendagen dan je haar in shampo zet is het bij rit van 50km plus geheel uitgespoeld!

EdK

Forumguru
Ga je dat ff zeggen tegen je vriendin of vrouw ?
Schat je haren op je hoofd moeten ook gewaxt worden bij volgende bezoek.
Anders loop je alleen maar te klagen over elke keer je haren wassen.

Wel veel succes....

Bovenaan Onderaan