Snelheid greenline in combinatie met dakkoffer

Hallo,

Volgende week gaan we voor t 1st op wintersport richting de Franse Alpen. Nu denk ik erover om een skibox te huren voor op het dak. Maar ja, de 75pk van de 1.2tdi houdt niet over, wat heeft zoiets voor een invloed op de snelheid? En het verbruik?

Sinds 2 maanden rij ik op winterbanden en ik moet zeggen overigens dat het verbruik ook erg is gestegen, van 1:21 naar 1:18. Terwijl ik toch rekening hield met een daling van het verbruik, jammer. Het gaat om continental banden, de testwinnaars van vorig jaar geloof ik.

Dank voor de input!
 

Noord26

Forumguru
Wat is je bandenspanning van je wintersloffen? Want met stevig doorrijden moet ik echt moeite doen om ongunstiger als 1:21/22 uit te komen..
 

tha a

Senior Member
net terug, met dakkoffer 155-160km/u gereden. Verbruik is ernstig meer dan zonder koffer+ 4 man+ volle bepakking. Normaal doe ik zo'n 1 op 19 nu 1`op 10-11... (als je langzamer rijdt scheelt het overigens enorm) 1.6 TDI octavia combi
 

Noord26

Forumguru
Uw link naar het verbruik laat duidelijk zien dat u op 4-seizoenen banden rijdt, of heeft u daar het verkeerd opgegeven?
 

Antera

Donateur
met winterbanden word inderdaad je verbruik vaak hoger dit omdat het rubber soepeler is en dus meer aan de weg plakt daardoor is de afrolweerstand hoger en zal het verbruik wat omhoog gaan alleen vind ik dan wel dat het verschil wel heel erg groot. Ook met de dakkoffer word het verbruik hoger maar afhankelijk van de soort dakkoffer en het rij gedrag kan het met de sterke wind flink dalen maar ook hier vind ik het wel erg extreem
 

Ridley

Forumguru
Ga al jaren met dakkoffer op vakantie en verbruik is echt te verwaarlozen t.o.v. van normaal. Rijd niet harder dan 130 op de snelweg, dus geen snelheden als tha a :worshippy:. Rijd wel 1.4 benzineversie.
 

Bakkertje

Forumguru
Hmm, op de meeste dakdragers zit een sticker met de maximum snelheid, vaak is dat 90 km/uur..

Vroeger zijn we met onze audi 80 eens een surfplank van het dak verloren. De voorste spanband zat niet goed vast waardoor de plank kon bewegen. Toen er eenmaal genoeg wind onder kwam trok de surfplank de achterste dakdrager er gewoon af. (mont blanc dragers)
Vergis je niet hoeveel krachten er komen kijken door de wind. Met dakkoffer heb ik zelf nooit harder gereden dan 140. Het windgeruis en dat stickertje met 90 erop gaven mij geen echt fijn gevoel. M'n Octavia heeft ook nog eens op een auto-slaap trein gestaan vanuit Duitsland dan wordt er een extra spanband om je dakkoffer gedaan door de treinmaatschappij, en dat doen ze ook niet voor niets natuurlijk..

Qua verbruik, met volle bepakking lust zelfs een Greenline een aardige slok ;)
 
Net terug van wintersport in Frankrijk 2200km met dakkoffer en volle belading, 130 echte km/h in Frankrijk en Luxemburg rest 120 km/h (136 en 125 op de cruisecontrol). Gemiddelde was volgens de boord-computer 6.0 per 100 km.
 
Dank voor de antwoorden. Tegenstrijdige berichten zijn er te vinden over of winterbanden meer danwel minder verbruiken. De banden die er onder mijn Fabia GL zitten zijn Continental Wintercontact TS800's (ANWB test winnaar 2011 bron) en omdat het verbruik me zo tegenviel heb ik een aantal keren de spanning gemeten, 2.7bar.

Gisteren een rit van 30km gemaakt, veel snelweg ±100km/u, uiteindelijk 1:22. Verwarming is op 20°, geen voorruit of spiegel ontwaseming, geen radio, 2 man in de auto. Rijstijl is gematigd, veel uitrollen in de versnelling, cruisecontrol, het nieuwe rijden. Ik heb overigens Spritmonitor aangepast zodat duidelijk is wanneer de zomerbanden eraf gingen voor winterbanden.

(milieucentraal)
en:
(Ministerie van VROM)

Ik stelde me voor dat met een dakkoffer met moeite de 130km/u gehaaldd wordt, maar dat valt dus wel mee? 150km/u moet geen probleem zijn?
 
150 km/h op de teller geen probleem, moet je geen berg op rijden. Let wel bij te langzaam een berg op rijden valt de cruisecontrol- snelheid sneller terug. 136 km/h op de cruisecontrol, lijkt redelijk ideaal, alleen bij heel steile bergen zakt ie in snelheid, dus terugschakelen.
Ik rij op dezelfde winterbanden (continental 800 nogiets), echter wel met een hogere bandenspanning, maximaal + 0,2 bar. Staat ergens in het boekje dat met winterbanden de standaard druk verhoogd moet worden met 0,2 bar.
 

sandieman

Nieuw lid
Gewoon 130-150 rijden of de snelheid waar jij en je auto zich het prettigst bij voelen.
Rij je naar franse alpen, dat is circa 1000 kilometer
Indien verbruik 2 liter per 100 km meer is dus totaal (heen en terug) 40 liter meer
Liter diesel kost nu 1,37.....dus voor de rit extra zeg maar 55 euro.
Als je nu het hele jaar met je schoonmoeder op je dak rondrijdt was het wat anders....:eek:
Maar voor een vakantie, tenminste bij ons kijken we dan niet op de laatste 50 euro (anders bleven we thuis)
 

michelover

Forumguru
Zou toch maar wat rustiger rijden met zo een dakkoffer dan 150. Afgelopen winter weer genoeg onderdelen op de autobahn zien liggen van eraf geblazen dakkoffers.
 

hemi24

Forumguru
Thule adviseert voor zover ik heb kunnen nagaan om niet harder te gaan dan 130 km/h, maar de mijne heeft al regelmatig 170 km/h voor z'n kiezen gehad en is nog altijd in prima conditie. Wat 'ie te verduren heeft gehad op de getunede 2.0 TDI van een goede vriend van mij weet ik niet, maar die zal ook wel regelmatig de 170 hebben aangetikt...

Het valt en staat wel met de juiste dragers: de originel Thule dragers monteer je en vervolgens zit er geen beweging meer in.
Ik ben ooit met en voorloopauto op vakantie geweest; een Opel Astra met originele Opel dragers op de rail. Bij aankomst in de Ardennen kon je zien dat ze ongeveer een halve cm verschoven waren. Niet zo'n fijn idee!!! :mad:
 

joergarms

Senior Member
Wij gingen met een A6 avant, met koffer ook gewoon met een snelheid van rond de 150/160 richting Zwitserland. Geen centje pijn. Het meerverbruik van de koffer moet je voor lief nemen, je wilt toch graag je eigen skies meenemen. Het advies wordt inderdaad wel gegeven om 90 of 100 te rijden, natuurlijk is dat veiliger, maar met goede dragers, een goede koffer die op de juiste positie gemonteerd is, kun je echt stevig doorbanjeren. Met positie bedoel ik dan vooral in hoeverre je de koffer naar voren of naar achteren plaatst. Hoe verder naar voren, hoe meer de wind er onder komt en de koffer als t ware probeert te "liften"
Wat de winterbanden betreft, die hebben altijd een hoger verbruik. Deze banden grijpen meer vast in het wegdek, zijn gemaakt van een zachtere compound en hebben daardoor gewoon een hoger verbruik. Maar ja, een keer een slippertje tegen een paaltje, en je bent veel meer kwijt dan die paar liter diesel.

Dan nog een top voor de montage van de koffer, je hebt meestal een Uvormig draadeind, wat als een U om de drager komt en dan de koffer in. Meestal draai je in de koffer twee vleugelmoeren of iets dergelijks erop. Dit geeft een hoge belasting van een relatief klein stukje kunstof. Het beste pak je een stevig stukje staal of aluminium van zo'n 3 bij 8 cm, boor daarin 2 gaten op de maat van het U vormig draadprofiel. Deze leg je dan op de bodem van de koffer en draai dan pas de vleugelmoeren aan. de druk wordt dan veel meer verdeeld.
 

Bakkertje

Forumguru
Misschien is het een idee om gewoon 130 km/uur te rijden? De stukken waar je harder mag in Duitsland zijn tegenwoordig ook aardig beperkt per saldo zal je gemiddelde snelheid over de hele rit misschien 10 a 20 km/ uur hoger liggen met het geboender, over ee nafstand van 1200 km win je er dus zo'n 30 a 40 minuten mee (op een reistijd van zo'n 10 uur). Eerlijk is eerlijk ik doe het zelf ook, maar nu ik erover nadenk en het eens "doorreken" levert het harder rijden maar bar weinig op.
 

Canon-Eye

Forumguru
maar nu ik erover nadenk en het eens "doorreken" levert het harder rijden maar bar weinig op
Maak het sommetje ook nog eens voor de Afsluitdijk, 32 km minus de stukken bij de sluizen (en, ri. Friesland, t.h.v. het monument) met 130 vs. 120 echte km/u en betrek het meerverbruik er ook in.
Tel uit je "winst"...
 

deusjevo

Forumguru
Hallo, we hebben het hier over een rit van misschien 1200 a 1300 km richting de alpen, da's iets verder dan de afsluitdijk over.... :tongue:
 

Canon-Eye

Forumguru
Jawel, maar hetzelfde principe werkt ook op kleinere schaal: de winst van sneller rijden t.o.v. de investering valt vaak erg tegen, als je het eerlijk uitrekent is het dan minder dan je gevoelsmatig dacht...
Je moet natuurlijk niet een Eend afzetten tegen een Porsche. Maar in dezelfde auto moet je doorgaans ernstig doortrappen om je overall gemiddelde een km of 10 à 20 op te vijzelen. En hoe langer de rit, hoe meer moeite dat kost.

Of, uit eigen ervaring:
op een voor NL begrippen relatief lange (14-daagse) rit van Vlaardingen naar omgeving Ureterp, via de Afsluitdijk (die toen nog enkelbaans was, en files had je eigenlijk nergens) maakte het in mijn NSU Prinz niet meer dan een minuut of 10 verschil in tijd, of ik nou heel relaxt en op m'n gemak reed of "zo scherp mogelijk". En die 10 minuten bleken na aankomst meestal niet voldoende om de adrenalinespiegel weer terug op normaal nivo te krijgen, dus per saldo had ik er eigenlijk niks aan.

Een goeie 40 jaar later hebben we veel meer snel- en autowegen, maar die staan ook allemaal veel voller (tenzij je 's nachts gaat rijden) en laten je nog vaak stukken omrijden ook. Dus zo erg veel zijn we er goed beschouwd niet mee opgeschoten in die periode... (en da's een tweede les)
 

van_der_P

Senior Member
Als je van Nederland naar de Franse alpen rijdt dan zou ik via België en Luxemburg rijden.:xyxthumbs: En niet via Duitsland.
In België en Luxemburg is de Maximum snelheid op de autosnelweg 120 km/h:regels:
En in Frankrijk 130 km/h:regels:
De laatste jaren schieten daar ook de flitspalen als paddenstoelen uit de grond:smiley29:.
Waar hebben we het dan over als we praten over 150 km/h of nog meer:icon_smile_dead:.
 

sandieman

Nieuw lid
@ Van der P

Goed punt, geheel mee eens.

Dus lekker rijden, zoals je zelf prettig vindt en niet te hard (je hebt immers vakantie) en dus geen extra kosten zoals bekeuringen of kapotte dakkoffer :(
En als je hard wil kan dat altijd nog op de piste :)
 
Bovenaan Onderaan