Snelheid greenline in combinatie met dakkoffer

Rij al zo'n jaar of 15 zelf naar de wintersport. Ene jaar racen andere jaar rustig aan (racen: 160/170 km/h waar mogelijk. rustig maximum of aanbevolen aanhouden, vaak dus 130 km/h), gemiddelde snelheid komt nooit hoger dan 110 km/h over de hele rit inclusief tanken en korte stop's (racen is vaker stoppen ivm verbruik en dus tanken). Afgelopen wintersport rustig aan gedaan, gemiddelde inclusief stop's heen en terug (met sneeuwkettingen omleggen en afdoen gemiddeld 100 km/h (2200 km in 22 uur).

Rustig aan is dus beter voor de portemonnaie en scheelt weinig in tijd. (uurtje heen en uurtje terug)
 

joergarms

Senior Member
@van der P, het is natuurlijk sterk afhankelijk waar vandaan je vertrekt uit Nederland en waar je in de Franse alpen moet zijn.
Wij wonen in Arnhem, dus vlak aan de Duitse grens, wij gaan voor de Franse alpen altijd via Duitsland en Zwitserland. Sowieso scheelt het een behoorlijk stuk tol, je heb t alleen maar het jaarvignet voor Zwitserland nodig. En als wij naar Les Arcs gaan, ben je na Zwitserland nog max 8 euro aan tol kwijt. Ga je wat zuiderlijk de alpen in, dan nog kun je prima over Zwitserland rijden en afzakken richting Grenoble.
Aankomende zomer gaan we naar St Tropez, dan gaan we wel via Belgie en Luxemburg, maar das ook wel zo logisch.
Maar mijn voorkeur ligt echt bij de Duitse en Zwitserse autobahn, sanitair is beter, eten is beter enz. Sowieso vind ik Belgie geen prettig land om te rijden, maar das persoonlijk.
Maar nogmaals, het hangt allemaal af van vertrekplaats en bestemming. Iemand die in Zeeland woont, zal niet eerst naar Duitsland rijden.
 

van_der_P

Senior Member
Dat is zo, maar ik ben van midden Nederland uit gegaan omdat er geen woonomgeving bij de topic-starter staat.
Het wegennet van België kan ook beter, klopt. Maar in Frankrijk liggen de fijnste autosnelwegen van heel Europa, goed onderhouden, niet te gek druk kunt er goed doorrijden. Dat was mij wel een paar euro tol waard.
:ot:Voorheen kwam ik voor mijn werk nogal eens in de Franse Alpen (Tignes, Risoul, Les Arc, Val-Thorens, Alp-d`Huez) , we vervoerde dan veel studenten, maar accomodaties, vaak een appartement, was gewoon slecht. Dat was in Duitsland en Oostenrijk veel beter:xyxthumbs:.
 
We vertrekken zaterdagmorgen 3u uit Amsterdam richting Les Sybelles (volgens google maps 1150km, 11:40 reistijd), de skibox hebben we kunnen uitbesteden aan een reisgenoot. Blij mee, blijkt dat zo'n ding nog bestwel veel herrie maakt ook :).

Ik zal de bandenspanning verhogen volgens instructieboekje, we zullen zien wat dat voor resultaat heeft. En ik denk dat ik niet boven de 150 echte km/u uit zal komen, we zijn beiden vrij gematigde bestuurders.

Dank voor alle input!
 
Goed, we zijn weer terug. 2300km gereden met dramatische verbruikscijfers. Beste tank was 1:17, slechtst 1 op 14,6. Wel hard gereden, op de autoroute du soleil 130-150 echte km/u.

Wat me erg tegenviel is de teruglopende snelheid bergop. Zowel op de heen als de terugreis met de cruise control op 140 bergop van 2 a 3% daalde de snelheid zomaar tot 110km/u! Dat is toch niet normaal? Geen dakkoffer, 2 volwassenen en een baby, banden op 2.7, verwarming op 20°C, geen radio/spiegel- of ruit-verwarming of andere stroomverbruikers afgezien van de navigatie.

Bij de komende beurt maar eens naar vragen, dit lijkt me niet normaal. Of hebben meer hier last van?
 
Zonder dak koffer is dat toch wel best veel zelfs in de 5de versnelling. Maar als je de motor zwaader belast dan kun je het beste rond de 2000rpm rijden trouwens. Qua verbruik dan toch. (bergop)
 

Noord26

Forumguru
Goed, we zijn weer terug. 2300km gereden met dramatische verbruikscijfers. Beste tank was 1:17, slechtst 1 op 14,6. Wel hard gereden, op de autoroute du soleil 130-150 echte km/u.

Wat me erg tegenviel is de teruglopende snelheid bergop. Zowel op de heen als de terugreis met de cruise control op 140 bergop van 2 a 3% daalde de snelheid zomaar tot 110km/u! Dat is toch niet normaal? Geen dakkoffer, 2 volwassenen en een baby, banden op 2.7, verwarming op 20°C, geen radio/spiegel- of ruit-verwarming of andere stroomverbruikers afgezien van de navigatie.

Bij de komende beurt maar eens naar vragen, dit lijkt me niet normaal. Of hebben meer hier last van?

Afgelopen zomer op en neer geweest naar Spanje met een volle auto. 2 volwassenen en volle kofferbak. Ook over de route-du-soleil gereden. Aan de einde van het verhaal noteerden wij gemiddeld 1:22,5. En dan reden wij gewoon 130km/h, op de GPS, in Frankrijk.

Dat wijkt wel enorm veel af van wat u laat noteren.
 

floyd2

Forumguru
Zonder dak koffer is dat toch wel best veel zelfs in de 5de versnelling. Maar als je de motor zwaader belast dan kun je het beste rond de 2000rpm rijden trouwens. Qua verbruik dan toch. (bergop)

Als je een motor zwaarder belast kun je beter toeren draaien,dus berg op één of twee tandjes terug.
 

sitechris

Donateur
@ikbenwisse: je bent redelijk volbeladen en je gaat in 5e versnelling een heuvel op? Dat ga je met maar 75 pk niet redden. Lijkt me vrij logisch. Dan moet je echt terugschakelen en vol op het gas staan. En zelfs dan vraag ik me af of je niet snelheid gaat verliezen.
 
Dag Chris, dank voor je antwoord. Dit was precies wat ik me afvroeg, maar meer of andere GL rijders hetzelfde ervaren. Met je golf blijf je wel op snelheid lijkt me :)

@Noord26: hadden jullie hetzelfde probleem dat berg op de snelheid ook op de CC afnam?

@floyd:dat zal ik de volgende keer maar doen, benieuwd of de snelheid dan wel op niveau blijft.
 

Skoody Boo

Actief lid
Heb jij nou teruggeschakeld ja of nee? Dat is nu de hamvraag, anders is verder vergelijken zinloos. Moet trouwens met de meeste auto's, niet alleen een greenline.
 
Nee. ik heb niet teruggeschakeld. Had ik even moeten proberen.

Nu nog benieuwd of anderen eenzelfde hoog verbruik hebben gehad in een vergelijkbare situatie.
 

laagvlieger

Forumguru
De reden dat de snelheid in 5 zo snel terugvalt is omdat die versnelling zo lang is, er te weinig toeren gemaakt worden en er te weinig vermogen voorhanden is om een bepaalde snelheid vol te houden. In Luik rijd ik toch echt tegen 140 km/u op de teller naar boven met die kleine tdi (in de juiste versnelling). En dat is wel wat meer dan 3%. In 5de zakt die daar ook terug naar 110.

Verbruik op een lange winterse rit met goed doorrijden zit ik op 1 op 17,5.
 
Laagvlieger, dank.

Hemi, nee, 110 in zn 5 gaf geen advies van de shakelindicator.

Zou een gechipte 1.2 tdi nou veel minder verbruiken?
 

hemi24

Forumguru
Vreemd, mijn schakelindicator wil bij 120 km/h bergop nog wel een terugschakeladvies geven als het toerental terugloopt.

Verbruik hangt meer af van de stand van je rechtervoet dan het wel of niet gechipt zijn, lijkt mij.
 
Bovenaan Onderaan