Software aanpassen na vervangen koppeling 1.8 TSI DSG

haassie

Forumguru
ervaring genoeg,desalniettemin…tip:ik zou eerst uitvoerig een proefrit maken…ik ben 4x 350km terug geweest om wat klachten nadien te verhelpen die wellicht de eerste keer er al uit gehaald hadden moeten worden….kan je een hoop reistijd schelen
 

KlaasP

Senior Member
Ok, dus als ze klaar zijn even een proefrit maken zoals je eigenlijk ook doet als je een andere auto koopt? Dat is inderdaad wel handig om te doen.
Bedankt voor de tip!
 

eriktv

Forumguru
En rijd ook even wat verschillende kruissnelheden om te testen. Na eerste aanpassing met standaardpakket schakelde m'n DSG steeds rond de 56km/h o.i.d., net zo'n snelheid waar je vaak rond hangt. Ik heb dit toen ietsjes naar boven laten bijstellen om onnodig schakelen te voorkomen.
 

KlaasP

Senior Member
Ga ik rekening mee houden, dank je! Het duurt zo een 2 tot 4 uur dus ik heb de afspraak om 09:00 laten zetten. Dan heb je nog wat speling.
 

KlaasP

Senior Member
Ik heb net even gelet op hoe snel de automaat opschakelt:

1-2: 9km/h
2-3: 22 km/h
3-4: 32 km/h
4-5: 44 km/h
5-6: 54 km/h
6-7: 72 km/h
 

KlaasP

Senior Member
Vandaag in Varsseveld geweest. Het duurde erg lang maar het resultaat mag er zeker zijn! De schakelmomenten zijn iets aangepast en het rijdt een stuk beter! Ook het vermogen is aangepast en wat een andere auto zeg!

Erg tevreden tot nu toe!
Ik merkte alleen op het laatste stuk vanaf de Afsluitdijk dat hij af en toe schokt van z’n 3 naar z’n 4. Dat zei iemand hier ook al volgens mij.
 

haassie

Forumguru
+1…als je gewoon altijd rustig rijdt geen last…echter doe je dat niet altijd met e en getunede auto…heb je even kort de tuning aangesproken (vol gas optrekken bv) dan daarna bij rustig rijden schokt hij zeer goed voelbaar van 3 naar 4….alle andere versnellingen zijn ok zonder schok…kunnen ze niets aan doen werd mij verteld…het dq200 comfortprobleem(tvs)/ producteigenschap(dealer)….raar?…op zeker!
 

Rosinfield

† In Memoriam
Deze ervaringen geven wel voeding aan mijn idee/vermoeden dat deze DSG versie eigenlijk niet zo'n geweldig idee is in het geval van (getunede) zwaardere motoren. Ik heb er in 3 auto's (2 x 1.2 tsi, 1x 1.0 tsi) mee gereden (alle getuned) en dit probleem nooit ervaren
 

Tees

Donateur
De DQ200 schijnt ook in verschillende types geleverd te zijn (verschillende onderdelen die anders zouden zijn). Kan dus zijn dat dit verschijnsel zich alleen voordoet bij de DQ200-versie die bij zwaardere motortypes geleverd is.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja dat kan. Het is ook niet meer dan een gut feeling mijnerzijds. Als ik wel eens zo'n motorisatie met deze bak overwoog. Het huiverachtige gevoel dat dat toch wat te kwetsbaar zou worden wanneer je gaat tunen. Natuurlijk ook niet voor niets dat er met een 2.0 tsi gebruik wordt gemaakt van een natte variant die veel meer koppel aankan.
 

haassie

Forumguru
Tvs heeft altijd aangegeven dat dit type versnellingsbak te licht is voor deze zwaardere auto met zwaardere motor en dat 100% comfort nooit behaald kan worden hetgeen ook een persoonlijk gevoel is. Beter geschikt voor de lichtere varianten, hetgeen me ook weerhoudt een zelfde nieuwere superb te kopen omdat men vast blijft houden aan deze combinatie ipv een sterkere variant (bij de 1.8tsi motorisering) hetgeen bij vw niet anders is. De enige 1.8tfsi met andere (betere????)bak is een A6 met een s-tronic (natte koppeling) of de 1.8 4x4 die net zo zeldzaam is als een zwarte ijsbeer….d vacht dan.
 
Bovenaan Onderaan