Sony XAV-AX100 autoradio, past deze in de Octavia II (2008)?

DPhoenixx

Nieuw lid
Aangezien ik nogal een leek ben v.w.b. autoradio's stel ik aan jullie de volgende vraag.

Kan iemand mij vertellen of de Sony XAV-AX100 qua formaat en aansluitingen in de Octavia II (2008) past?

Ik wil namelijk Android Auto gaan gebruiken. De radio heeft ook een ingebouwde car-kit (op dit moment heb ik een defecte Parrot car-kit). Verder heb ik ook parkeersensoren achter. Gaan deze ook nog werken met deze autoradio? Wellicht dat ik dit laatste op een forum van Sony moet opzoeken.
 

DPhoenixx

Nieuw lid
Inmiddels ben ik er achter dat als ik wil dat het plaatje van mijn parkeersensoren op de radio komt, deze op de VW Canbus aangesloten kan worden. Hetzelfde geldt voor de FAKRA stekker van de Skoda Octavia II.

Ik kom er niet uit welke verloopstekker ik hiervoor nodig heb. De Sony XAV-AX100 heeft namelijk een ISO-aansluiting.

Wel heb ik het volgende kabeloverzicht gevonden https://www.autoradiostore.nl/download/fb7c219159ed5c31573a64a2343b036c/ISOkabels.pdf

Volgens mij heb ik de volgende Octavia II 2009- -2009 Basic sound system with 4 or 8 speakers. Een amplifier heb ik namelijk bij mijn weten niet. Mijn Octavia II is van 2008. Dat model staat niet in het overzicht.

Kan iemand mij op weg helpen welke verloopstekker ik nodig heb? Ik zie namelijk dat er meerdere types worden vermeld in het overzicht onder onderstaande kolommen:

Drive & Talk Mute
Interface lead
Audio2Car
ISO2CAR Adaptor
ISO Adaptors
AUX Cables AUX Cables (CDchanger input)
Ignition in Kram lead
Mute input on radio

Zelf denk ik de ISO2CAR Adapter of de ISO Adapter? En heb ik nog een AUX cable nodig of kan ik de huidige gebruiken?

Mijn Octavia heeft een AUX aangesluiting onder de armleuning.
 

EdK

Forumguru

LdN

Forumguru
Als ik de handleiding van de sony bekijk zie ik daar geen enkele can-bus functionaliteit of een canbus aansluiting vermeld.
Het ding heeft standaard ISO connectors 1x voeding en 1x luidsprekers, men heeft het wel over een niet meegeleverde
bekabelde afstandsbediening voor stuurwiel bediening, mogelijk dat hiermee een beperkte canbus functionaliteit bedoeld word.
 

DPhoenixx

Nieuw lid
Plaats eens een foto van de achterkant radio en de antenne stekker en van de fakra aansluiting in de wagen.
Plaatjes zeggen meer dan die PDF lijst namelijk...

Maar als je bij volgende link kijkt zal je waarschijnlijk al een stuk meer weten voor jezelf..
https://www.autoshopdetijger.nl/antenne-adapter-c-322_404_735.html

Bedankt voor de tip en link. Dit weekend zal ik mijn huidige Skoda Audience radio er uit halen om te kijken wat voor bekabeling er hier aan hangt en er gelijk een foto van maken en deze hier posten tezamen met een foto van de achterkant van de Sony radio (nog niet aangeschaft).

Als ik de handleiding van de sony bekijk zie ik daar geen enkele can-bus functionaliteit of een canbus aansluiting vermeld.
Het ding heeft standaard ISO connectors 1x voeding en 1x luidsprekers, men heeft het wel over een niet meegeleverde
bekabelde afstandsbediening voor stuurwiel bediening, mogelijk dat hiermee een beperkte canbus functionaliteit bedoeld word.

Hmmm, geen can-bus functionaliteit, dat zou jammer zijn. Maar geen showstopper. Met enkel "piepjes" die ik nu ook heb ik ook goed. Was mooi geweest.
 

EdK

Forumguru
@DPhoenixx al eens gekeken bij Zenec.com ?
Zijn units die zeer veel functies weergeven en goed met de canbus werken.
De link die ik je heb gegeven is een toko die ze verkoopt en je erg veel kan vertellen / uitleggen over de Zenec units en de mogelijkheden met je wagen die je in bezit hebt.
 

DPhoenixx

Nieuw lid
Hierbij een foto van de achterkant van de radio (de kabels heb ik niet losgehaald) en een foto van de sticker bovenop de radio met de indeling van de stekker. Het lijk op een grote plug met mini-plugjes er in.

Mijn huidige Parrot zit ergens achter een console onder het stuur. Dit kreeg ik er niet uit maar dat moet later wel gebeuren want ik wel de microfoon van de Parrot aansluiten op de nieuwe radio. De Parrot is defect.

De huidige radio is een Skoda Audience.

 

DPhoenixx

Nieuw lid
Inmiddels heb ik de radio aangeschaft ben ik begonnen met inbouwen. Eenmaal aangesloten ging hij aan. Een lach verscheen op mijn gezicht. Die was van korte duur, want wanneer de auto van het contact afhaalde bleef de radio aan. Ook toen ik de auto op slot deed.

Ik heb de radio v.w.b. de voeding getracht op de drie verschillende manieren aan te sluiten zoals beschreven in de handleiding. Helaas zonder succes.

Iemand een idee?

Hieronder drie screenshots uit de handleiding omtrent de voeding. Tevens hieronder een link naar de handleiding.

https://www.sony.co.uk/electronics/support/res/manuals/4686/46861375M.pdf

Aansluitingsschema.JPG Aansluiting.JPG VoedingRadio.JPG
 

Jewepe

Forumguru
Ik neem aan dat je een verloopkabel van CAN-BUS naar DIN hebt gebruikt? Hier zit de geschakelde plus in en, naar ik mij meen te herinneren, meteen op de juiste pin van het DIN-blokje. Volgens mij moet je de permanente plus direct van de zekeringkast afhalen en aansluiten op het DIN-blokje. Tenminste zo werkte het bij mijn Octavia (2006) èn Seat Altea (2009).
 

DPhoenixx

Nieuw lid
Ik neem aan dat je een verloopkabel van CAN-BUS naar DIN hebt gebruikt? Hier zit de geschakelde plus in en, naar ik mij meen te herinneren, meteen op de juiste pin van het DIN-blokje. Volgens mij moet je de permanente plus direct van de zekeringkast afhalen en aansluiten op het DIN-blokje. Tenminste zo werkte het bij mijn Octavia (2006) èn Seat Altea (2009).

Nee, ik enkel een Car harnas ISO (FAKRA naar ISO) gebruikt:
https://www.winparts.nl/interieur-bekleding/iso-stekkers/c1784/car-harness-iso/p530956.html
Harnas.JPG

En een aerial adapter:
https://www.winparts.nl/interieur-bekleding/antenne-adapters/c1464/aerial-adapter/p530318.html
Aerial.JPG
Maar volgens mij moet er ook een Switched (ignation key) aangesloten worden op de FAKRA aansluiten vanuit de zekeringskast van de auto. Volgens mij heb ik hiervoor een geschakelde zekering nodig.
Of bedoel je dat ook @Jewepe ?
WhatsApp Image 2017-06-27 at 22.52.35.jpeg
 

Jewepe

Forumguru
Ik heb het even nagekeken en ik heb me vergist. Op pin 15 moet een geschakelde plus vanuit de zekeringkast. Hier wordt de voeding voor de antenne ook op aangesloten. De permanente plus komt uit de grote stekker (volgens mij noemen ze die Quadlock) en zit meteen goed in het ISO blokje. Het enige dat nu nog kan fout gaan is dat de permanente plus en geschakelde aan de kant van de radio omgewisseld moeten worden (zie "voedingsaansluitingsschema boven). Echter dat is gemakkelijk te controleren. Kwestie van de zaak monteren en de voorkeurstoetsen van de radio programmeren. Contact uit zetten, even wachten en daarna weer aan. Als de zenders nog in het geheugen staan is het goed. Ben je ze kwijt, dan moet je de permanente en geschakelde plus omwisselen. Succes!
 

DPhoenixx

Nieuw lid
Ik heb het even nagekeken en ik heb me vergist. Op pin 15 moet een geschakelde plus vanuit de zekeringkast. Hier wordt de voeding voor de antenne ook op aangesloten. De permanente plus komt uit de grote stekker (volgens mij noemen ze die Quadlock) en zit meteen goed in het ISO blokje. Het enige dat nu nog kan fout gaan is dat de permanente plus en geschakelde aan de kant van de radio omgewisseld moeten worden (zie "voedingsaansluitingsschema boven). Echter dat is gemakkelijk te controleren. Kwestie van de zaak monteren en de voorkeurstoetsen van de radio programmeren. Contact uit zetten, even wachten en daarna weer aan. Als de zenders nog in het geheugen staan is het goed. Ben je ze kwijt, dan moet je de permanente en geschakelde plus omwisselen. Succes!

Ga ik vanavond gelijk proberen!
Een collega zei dat geschakelde voeding ook van de airco af kon tappen ipv uit de zekeringkast omdat de airco wel uit gaat wanneer de sleutel uit het contact gaat.
 

Jewepe

Forumguru
Eens met @Peter-036 Gewoon een draad van de zekeringkast trekken. Anders kunnen er echt rare storingen ontstaan.
PS. Bij het proberen niet alleen het contact uit zetten, maar ook de sleutel het contactslot halen.
 

DPhoenixx

Nieuw lid
Laat even weten of het gelukt is. Kijken of die Forumguru's er nog kaas van gegeten hebben :-).

Heren (en dames?), mag ik jullie bedanken? De rode geschakelde voedingsdraad die uit de radio komt heb ik naar de zekeringkast getrokken en de gele continuedraad (12V) zit op de FAKRA via de ISO-FAKRA converter. Het werkt nu, de radio gaat aan en uit wanneer de auto gestart wordt of wanneer ik contact maak.

Nu doet hetvolgende probleem zich echter voor. Wanneer ik mijn telefoon verbind via USB en Android Auto wil starten geeft hij aan: "the vehicle must be parked" (maar dan in het Nederlands op de telefoon. Dit terwijl de handrem aangetrokken. Dat wordt even duiken in de Android Auto materie :-)
 

Zwapp

Forumguru
Probeer kabel nr3 eens aan de massa te leggen, das het signaal van de handrem volgens bovenstaande schema!
 

Jewepe

Forumguru
Ik verwacht dat @Zwapp het bij het rechte eind heeft.In wezen omzeil je hiermee de beveiliging van het apparaat om tijdens het rijden te bellen. Het apparaat denkt nu namelijk dat je stilstaat :-).
 

Cordoba

Forumguru
Bij de totale VAG-groep en nog wat merken modellen zit de geschakelde plus en de constante plus verwisseld in de ISO-plug. Bij een Sony-radio (en een stel andere merken) kun je dat oplossen door bij de gele draad en de rode draad de stekkers halverwege de radio en de ISO-connector los te trekken en de gele draad op de rode aan te sluiten en de rode op de gele, zo heb je de constante en de geschakelde 12V weer terug gewisseld.

In de aansluiting zoals je die nuhebt, is het ook zo dat het geheugen van bijv. de zenders steeds gewist wordt, door die wisseling van draden, als dat gecorrigeerd is, werkt het weer zoals het bedoeld is.
 

DPhoenixx

Nieuw lid
Probeer kabel nr3 eens aan de massa te leggen, das het signaal van de handrem volgens bovenstaande schema!
Ik verwacht dat @Zwapp het bij het rechte eind heeft.In wezen omzeil je hiermee de beveiliging van het apparaat om tijdens het rijden te bellen. Het apparaat denkt nu namelijk dat je stilstaat :-).

Ik had al zoiets ergens gelezen maar wou kijken of er ook andere optie waren zoals hieronder wat niet voor mij werkte.
Wat ook wel eens vermeld wordt is dat de parking break wire die uit de radio komt aangesloten kan worden op de car harnas als die daar een aansluiting voor heeft. Maar dat is niet het geval bij mij.

Met aan de massa leggen bedoelen jullie aan de carrosserie monteren toch?

"As I posted above, with the same problem, the Android Auto app running on my phone had the "Only connect to known cars" thing checked, which precludes the phone from being able to make that first connection. So you want to open the AA app in the phone and do two things: (1) make sure that the "Only connect to known cars" check box is UN-checked, and (2) click on the "Forget all cars" link.

That should reset the 'phone-side of AA.
Now try again to mate the two."
Bron: https://forums.androidcentral.com/a...rst-impressions-thread-ask-us-anything-7.html

Bij de totale VAG-groep en nog wat merken modellen zit de geschakelde plus en de constante plus verwisseld in de ISO-plug. Bij een Sony-radio (en een stel andere merken) kun je dat oplossen door bij de gele draad en de rode draad de stekkers halverwege de radio en de ISO-connector los te trekken en de gele draad op de rode aan te sluiten en de rode op de gele, zo heb je de constante en de geschakelde 12V weer terug gewisseld.

In de aansluiting zoals je die nuhebt, is het ook zo dat het geheugen van bijv. de zenders steeds gewist wordt, door die wisseling van draden, als dat gecorrigeerd is, werkt het weer zoals het bedoeld is.

De gele op de rode en de rode op de gele heb ik al eerder geprobeerd. Toen bleef de spanning er continue opstaan en ging deze er niet af bij het uitzetten van de auto. Nu ik de rode vanaf de radio heb doorgetrokken naar de zekeringskast en de gele op de gele aangesloten heb gaat hij wel uit en zender worden niet gewist.
 
Bovenaan Onderaan