Sony XAV-AX100 autoradio, past deze in de Octavia II (2008)?

Cordoba

Forumguru
Aan de massa leggen kan door ergens aan de carosserie te monteren, maar kan ook door op een bruine draad aan te sluiten (bij elk model van de Vag-groep is een volledig bruine draad een massa draad.

Wisseling geel/rood is dan mogelijk niet nodig, door aansluitset die je erbij hebt, en mogelijk zit daar die wisseling al in.
 

DPhoenixx

Nieuw lid
Aan de massa leggen kan door ergens aan de carosserie te monteren, maar kan ook door op een bruine draad aan te sluiten (bij elk model van de Vag-groep is een volledig bruine draad een massa draad.

Wisseling geel/rood is dan mogelijk niet nodig, door aansluitset die je erbij hebt, en mogelijk zit daar die wisseling al in.

Kan ik de groene (parking break) draad met onderstaande kabelverbinder op de bruine draad aansluiten of beter met iets anders? De verkoper van de autoonderdelen winkel was hier niet zo fan van. Hij zei dat in menig werkplaats men dit troep vindt.
Kabelverbinder1.JPG
 

Jewepe

Forumguru
@DPhoenixx Het beste is inderdaad ergens aan de carrosserie, maar als ik me daarvoor in bochten moet wringen doe ik het ook wel eens met zo'n kabelverbinder. Het werkt namelijk wel in de praktijk. En soms ben ik heel pragmatisch ..................:-).
 

Cordoba

Forumguru
Zoals Jewepe al aangeeft: sommigen vinden het rommel, anderen gebruiken ze volop. Het ligt ook aan de kwaliteit van de kabelverbinder en de dikte van de draad waar je op aansluit. Ik heb ze zelf ook gebruikt om extra interieurlampjes aan te sluiten, zit nu al een jaar of 5 en nog geen enkele storing gehad (en storing aan interieurlampje is ook niet van levensbelang).
 

Zwapp

Forumguru
Zo'n kabel verbinder zal wel werken ja, ben er geen fan van, heb er al diverse storingen door gehad, voor mij dus een no-go...
 

DPhoenixx

Nieuw lid
@DPhoenixx Het beste is inderdaad ergens aan de carrosserie, maar als ik me daarvoor in bochten moet wringen doe ik het ook wel eens met zo'n kabelverbinder. Het werkt namelijk wel in de praktijk. En soms ben ik heel pragmatisch ..................:-).

Zoals Jewepe al aangeeft: sommigen vinden het rommel, anderen gebruiken ze volop. Het ligt ook aan de kwaliteit van de kabelverbinder en de dikte van de draad waar je op aansluit. Ik heb ze zelf ook gebruikt om extra interieurlampjes aan te sluiten, zit nu al een jaar of 5 en nog geen enkele storing gehad (en storing aan interieurlampje is ook niet van levensbelang).

Ergens aan de carrosserie wordt het hem niet. Zie wel dat er een heel dun draadje aan de carrosserie zit achter de zekeringkast met een bout die ik, naar ik zie, niet los krijg en mij er ook niet aan wil wagen.

Kom ik bij de kabelverbinder en de dike van de draad. Nu kan ik de aarde draad tussen de radio en de iso/fakra converter pakken of die tussen de iso/fakra converter en de fakra maar die zijn erg dun. De aarde draad achter de fakra die dus ergens naar toe gaat (vermoedelijk de carrosserie?) is daarentegen een stuk dikker.

Zou ik de parking break wire daar aan kunnen binden?


Nog een andere vraag. Aan mijn nieuwe aerial adapter zit ook een blauwe draad zoals hieronder weergegeven.
Er loopt een blauwe draad van de autoradio naar de converter en van de converter naar de fakra. Aan de andere kan van de fakra zit geen blauwe draad. Moet ik de blauwe draad van de aerial adapter hier indrukken zodat de aerial adapter stroom via de radio krijgt als deze aangaat?

Op dit moment heb ik wel radio signaal maar het is niet al te best. Ik denk dat doordat ik de blauwe draad niet aangesloten heb deze niet naar behoren werkt.
Aerial.JPG
 

Jewepe

Forumguru
Op pin 15 moet een geschakelde plus vanuit de zekeringkast. Hier wordt de voeding voor de antenne ook op aangesloten.
.

Ik snap dus niet waarom je de voeding van de antenne niet aangesloten hebt. De voeding heb je nodig om het signaal te versterken. Vandaar dat 'ie het nu niet goed doet. En de massa kan je aansluiten op de massadraad aan pin 16 van je ISO-blokje van de radio. En wees nu niet weer eigenwijs. Sluit het zó aan en de zaak werkt.
 

DPhoenixx

Nieuw lid
Zojuist de blauwe kabel aangesloten zoals aangegeven door Jewepe. Het signaal is beduidende beter!

De groene parking break wire welke uit de radio komt heb ik uiteindelijk als volgt aangesloten op de achterkant van de radio die zelf natuurlijk geaard is (onderstaande foto is niet van mijn radio. Vervolgens werkt Android Auto nu ook!

Mag ik jullie allemaal bedanken. Van iemand met 0,0 kennis op dit gebied heb ik zodoende behoorlijk wat geleerd! Ondanks het eigenwijs zijn ;)

IMG_80681_zps8bc7be12.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Nog even over die kabelverbinder: bij voorkeur altijd op een dikke draad zetten. Bij het toepassen van zo'n kabelverbinder, worden soms wat draadjes van de draad waar ie opkomt doorgeknipt, bij een dunne draad levert dat al snel problemen op, bij een dikke draad maken een paar draadjes minder weinig uit.
 

EdK

Forumguru
Bij de totale VAG-groep en nog wat merken modellen zit de geschakelde plus en de constante plus verwisseld in de ISO-plug.
ISO en verwisseld ?
Misschien doen die autoradio leveranciers maar wat en hebben ze dat uiteindelijk opgelost door een stekker verbinding in de gele en rode draad te maken...
ISO is uiteindelijk een standaard.....
 

Cordoba

Forumguru
ISO en verwisseld ?
Misschien doen die autoradio leveranciers maar wat en hebben ze dat uiteindelijk opgelost door een stekker verbinding in de gele en rode draad te maken...
ISO is uiteindelijk een standaard.....

Je hebt een radio met een standaard ISO-connector, en een auto met ISO-plug. Als je nu een auto hebt van een concern(VAG) dat met trucs probeert om after-market producten onaantrekkelijk te maken, dan moet je als autoradio-fabrikant dus iets verzinnen, zeker als dat om een autoconcern gaat dat een groot deel van de wereldmarkt beheerst.
 
Bovenaan Onderaan