Spatlappen gaan niet helpen, zoals al meerderen hebben gezegd.
Direct achter de auto ontstaat bij rijden een soort van vacuum, onderdruk. Daarin gaat de lucht wervelen, en allerlei waterdruppels (met stof/modder/rommel) worden daarin meegezogen. Vooral van onder de auto. Niet die hele grote druppels, maar meer van het soort nevel. En dat slaat dan wel neer op de auto. Zie je ook wel als je de achterruitenwisser aan moet zetten. vaak van die fijne druppeltjes. Dit komt doordat je de lucht met de voorzijde van de auto wegduwt zodat al dat plaatstaal/plastic die plaats kan innemen. En omdat de lucht niet snel genoeg om jouw auto heen kan gaan en het gat dat je in de lucht maakt met jouw voorzijde dus niet weer mooi opvult aan de achterzijde, ontstaat achter jouw auto een lagere druk.
Als je langzaam rijdt kan de lucht die je met de voorzijde van de auto wegduwt wel als een handschoen om de auto vloeien, en dan heb je dat niet. Dan vallen regendruppels gewoon op de achterruit. Weinig aan te doen behalve niet rijden. Spatlappen zijn vooral bedoeld om niet een gordijn regendruppels op te werpen voor je achterligger. Maar dan hebben we het ook over grotere druppels, zoals regendruppels (gemengd met die nevel druppels). Maar die spatlappen die maar net 2 cm onder de carroserie uit komen, dat is puur voor de sier. Deze druppels worden voornamelijk "omhooggegooid" door de banden, vanaf het wegoppervlak. En een spatlap die werkend wil zijn zul je dus tot vlak boven het wegdek moeten hangen. Vrachtauto's hebben dat soort spatlappen wel eens, met een koordje tegengehouden zodat ze niet tegen de band slaan, maar bij personenauto's.... nee, zie je niet.
Volgens mij waren ze wel ooit verplicht als je auto aan bepaalde eisen voldeed (of net niet voldeed). Maar of dat nog zo is durf ik niet te zeggen.
Poetsen dus . . . . . of leren leven met een auto die af en toe wat vies is. Sommige mensen zien graag dat een auto gebruikt wordt, tot op bepaald nivo.