Spatlappen onder Combi GL

Chatslet

Forumguru
Ik heb een witte Fabia Combi GL en die wordt er snel vies, voorral de achterkant als het regent en ik rij op de snelweg. Spatlappen zijn dus de oplossing. Nu heb ik op E-Bay voor weinig een origineel setje spatlappen voor de Fabia 2 Combi gevonden. Heeft iemand deze wel eens gemonteerd? Vraag me af of het gewoon een kwestie is van 2 a 3 schroefjes van de wielkuip los halen en daar de spatlap in schroeven of dat er meer bij komt kijken.
 

djmshell

Senior Member
Spatlappen zou ik niet doen werken niet heb ik hier op forum gelezen. Zelfs met spatlappen wodt de achterkant nog vies. Daarom heb ik bedloten ze niet te monteren.


Ik kan het draadje/ post hierover zo even niet vinden..... Sorry
 

Chatslet

Forumguru
Dat een auto vies wordt begrijp ik wel maar laat ik het dan zo zeggen, niet vies maar ransig. Lijkt als of er een soort wervelstorm van bagger en vuil om de auto heen zweeft als het regen waarbij de zijkanten grijs worden maar vooral de achterkant het te verduren krijgt. Moet echt de achterwisser aan laten omdat ik anders geen zicht meer heb in de binnenspiegel. Ik heb dit nog nooit met een auto zo mee gemaakt.
 

Noord26

Forumguru
Dat heeft welke auto, alleen zie je het op de ene wat eerder als de andere?

Spatlappen prima, maar pas op dat er niets tussen spatlappen en auto kan blijven zitten qua vuil. Daar heb ik wel eens mensen de spatlappen af zien halen en de roest kwam er onder uit en die auto's waren nog geen 3 jaar oud.. Lijkt mij beter om hem dan een keer extra af te spuiten thuis met een hogedruk-spuit.
 

Chatslet

Forumguru
Ik doel eigenlijk meer op de achterruit die zo vuil wordt. Misschien komt het ook wel omdat ik hier voor nooit een stationwagen gereden heb en dus altijd auto's heb gehad waar de achterruit schuin af liep en wat verder naar binnen lag vanwege de kofferbak maar ik vind het wel storend. Mocht ik er aan beginnen dan zal ik inderdaad zorgen dat de lak goed schoon is voordat ik ze monteer. Ik zit er zelfs over te denken om steenslag folie aan te brengen op de plaats waar ze over de lak vallen.
Maar goed, ik weet nog niet zeker of ik ze er onder hang. Om die 40 euro gaat het me niet maar djmshell geeft al aan dat het niet werkt en om dat een hele middag bezig te zijn met poetsen, steenfolie plakken en dan al het gerommel om ze er onder te krijgen dan zou dat een beetje jammer zijn. Ik denk dat het er een beetje van af hangt hoe moeilijk of makkelijk het is om ze te monteren. Ik heb op het moment helaas geen brug tot mijn beschikking dus moet alles op straat gebeuren.
 

peperskoda

Forumguru
Ik heb spatlappen onder mijn GL en kan je melden dat deze niet de oplossing zijn voor jouw "probleem". Dat de achterkant smerig wordt heeft te maken met de luchtwervelingen om de auto. Wil je dus jouw probleem oplossen zul je daar wat aan moeten doen, echter bestaan daar geen nette after-market oplossingen voor.
 

Chatslet

Forumguru
@peperskoda: Blijven de zijkanten bij jou wel schoner? En vind je het achter af de moeite waard?
En hoe lastig was het om ze te monteren?
 

peperskoda

Forumguru
@Chatslet: Vooral de dorpels blijven wat schoner. Het zware vuil komt pas verder op de dorpel tegen de auto en het komt ook minder hoog, dat was en is voor mij de reden waarom ik spatlappen heb. Als ik op sterk vervuilde wegen rijdt dan wordt de zijkant nog steeds erg vies, als ik dat zou willen voorkomen moet ik de wielkast dicht maken met een rubberflap die het gat tussen wielkast en band afdicht of met een soort borstels die je heel af en toe wel eens op vrachtwagens en bussen ziet. De wielkasten van mijn bus zijn voorzien van een soort kunstgras waardoor er ook wat minder water vanuit de wielkast langs de auto slaat, maar eigenlijk zijn dat allemaal oplossingen die niet echt zoden aan de dijk zetten.
Over de montage kan ik je niets melden want dat heeft mijn dealer voor mij gedaan. Erg lastig kan het niet zijn want de monteur had ze alle 4 in een kwartertje gemonteerd. Als ik het goed heb hoef je er ook niet voor te boren maar passen ze op de bestaande punten.
 

Chatslet

Forumguru
Al met al toch wel de moeite waard dus. Het is me inderdaad opgevallen dat de Fabia geen bekleding in de wielkuipen heeft. Kan inderdaad de oorzaak zijn waarom er zo veel vuil uit komt. Aan de andere kant, zo blijft er natuurlijk ook minder vuil en pekel in de wielkuipen hangen.
 

Kensel

Forumguru
@Chatslet: Ik heb al meerdere stationwagons gereden (VW Golf 4, Peugeot 307SW, Seat Ibiza Ecomotive en ook de vorige auto's van m'n pa Mercedes C220 combi). Deze hadden/hebben allemaal min of meer hetzelfde probleem. Komt door de 'rechtopstaande' kofferklep en achterruit. Ik denk inderdaad ook niet dat spatlappen hier tegen helpen, aangezien alle zooi meekomt met het opspattende water (wat anders ook wel onder de spatlappen doorkomt). En zoals al eerder gezegd, komt het opspattende water door luchtwerveling omhoog en 'terug' naar/tegen de auto..
 

theike

Nieuw lid
Spatlappen gaan niet helpen, zoals al meerderen hebben gezegd.

Direct achter de auto ontstaat bij rijden een soort van vacuum, onderdruk. Daarin gaat de lucht wervelen, en allerlei waterdruppels (met stof/modder/rommel) worden daarin meegezogen. Vooral van onder de auto. Niet die hele grote druppels, maar meer van het soort nevel. En dat slaat dan wel neer op de auto. Zie je ook wel als je de achterruitenwisser aan moet zetten. vaak van die fijne druppeltjes. Dit komt doordat je de lucht met de voorzijde van de auto wegduwt zodat al dat plaatstaal/plastic die plaats kan innemen. En omdat de lucht niet snel genoeg om jouw auto heen kan gaan en het gat dat je in de lucht maakt met jouw voorzijde dus niet weer mooi opvult aan de achterzijde, ontstaat achter jouw auto een lagere druk.

Als je langzaam rijdt kan de lucht die je met de voorzijde van de auto wegduwt wel als een handschoen om de auto vloeien, en dan heb je dat niet. Dan vallen regendruppels gewoon op de achterruit. Weinig aan te doen behalve niet rijden. Spatlappen zijn vooral bedoeld om niet een gordijn regendruppels op te werpen voor je achterligger. Maar dan hebben we het ook over grotere druppels, zoals regendruppels (gemengd met die nevel druppels). Maar die spatlappen die maar net 2 cm onder de carroserie uit komen, dat is puur voor de sier. Deze druppels worden voornamelijk "omhooggegooid" door de banden, vanaf het wegoppervlak. En een spatlap die werkend wil zijn zul je dus tot vlak boven het wegdek moeten hangen. Vrachtauto's hebben dat soort spatlappen wel eens, met een koordje tegengehouden zodat ze niet tegen de band slaan, maar bij personenauto's.... nee, zie je niet.

Volgens mij waren ze wel ooit verplicht als je auto aan bepaalde eisen voldeed (of net niet voldeed). Maar of dat nog zo is durf ik niet te zeggen.

Poetsen dus . . . . . of leren leven met een auto die af en toe wat vies is. Sommige mensen zien graag dat een auto gebruikt wordt, tot op bepaald nivo.
 

Noord26

Forumguru
Al met al toch wel de moeite waard dus. Het is me inderdaad opgevallen dat de Fabia geen bekleding in de wielkuipen heeft. Kan inderdaad de oorzaak zijn waarom er zo veel vuil uit komt. Aan de andere kant, zo blijft er natuurlijk ook minder vuil en pekel in de wielkuipen hangen.

Het verschil komt door de hoge plat liggende acherruit, welke vrijwel gelijk ligt boven de achterbumper en dus deel uit maakt van de luchtstroom. Kijk maar eens naar een 5 deurs auto (hatchback of combi). Die hebben allemaal standaard een ruitenwisser op de achterruit. Een 4 deurs, cq sedan, heeft dat niet, zelfs geen ruitenwisser.
 

piair1982

Forumguru
Ik heb ook spatlappen en inderdaad scheelt het iets met opspattend vuil. De zijkanten blijven langer schoon.

Wat betreft de achterruit heb ik wel goed zicht.

(of was ik de auto teveel en rijd ik te hard? ;) )
 

Chatslet

Forumguru
Iedereen bedankt voor de antwoorden, ik ga er eens over nadenken of het de moeite waard is. Anders ga ik gewoon heel hard rijden zodat ik sneller ben dan het opspattende vuil :winkie:
 

Skoody Boo

Actief lid
Ik vind de modder aan de onderkant/zijkant bij je achterbumper het meest irritant. Als spatlappen achter daartegen helpen zou dat al de moeite zijn.
 

EdK

Forumguru
Anders ga ik gewoon heel hard rijden zodat ik sneller ben dan het opspattende vuil :winkie:

Wel dat zal duurder uitvallen door die snelheidscontroles.
En de kosten van die spatlappies zijn het niet en verdien je al terug met minder hoeven wassen van de wagen

Maw niet verder nadenken en bestellen
 

Chatslet

Forumguru
Nou ik heb ze er toch maar onder gehangen, was wel even een klusje. Voor was makkelijk te doen, gewoon even het stuur maximaal draaien en je kunt er bij, het zijn dan 3 Torx-25 schroefjes die je uit de wielkuip draait, spatlap er in en schroefjes er terug in. Ik heb van te voren wel alles goed opgepoetst en een stukje steenslagfolie over de lak gedaan. Achter is het wat minder makkelijk. Daar kom je niet met een schroevendraaier bij dus heb hier een setje Torx inbus sleutels en een kleine ratel waar bitjes in passen voor gekocht. Ook hier gaat het weer om 3 schroefjes. De bovenste 2 zijn te doen met een steeksleutel maar voor de onderste is de steeksleutel te kort. Daar heb ik de kleine ratel met een kort verlengstukje voor moeten gebruiken. De ruimte daar onder is echt beroerd, helemaal met de spatlappen er op en de alles gaat dan ook nog lekker over elkaar heen schuiven zodat de schroefjes niet goed in de gaatjes gaan. Even je knie tegen de bumper drukken helpt overigens al een stuk. Steenslagfolie was niet nodig want achter vallen ze alleen over de bumper en die is van kunstof.
 

djmshell

Senior Member
Ik ben benieuwd naar je bevindingen...of je er iets van merkt dat de achterkant minder vuil wordt
 
Bovenaan Onderaan