Spatlappen onder Combi GL

Canon-Eye

Forumguru
Afgaande op mijn ervaring met een Opel Ascona hatchback (model 1982!) en een Citroën Visa 1100RE (eind jaren '80) vraag ik me af, of er niet een spoiler te vinden of te construeren is die net onder de achterruit geplaatst wordt.

Genoemde Ascona hatchback had geen achterruitwisser, want dan werd hij duurder dan 22000 guldens en kwam er opeens een flink bedrag aan extra BPM (of iets dergelijks) bij. Zo'n af-fabriek extraatje ging dan zomaar 1000 gulden extra kosten, en dat was het m'n baas niet waard.
Maar in de praktijk bleek dat het min of meer vlakke "kontje" van een cm of 10 à 12 blijkbaar al voldoende was om de luchtwervelingen zodanig te beïnvloeden dat die achterruit niet dichtsloeg, en die hele wisser dus overbodig was. Dit in tegenstelling tot de Golf-1 die ik daarvoor had, en waarvan de ruit bij regenweer ook binnen de kortste keren geheel ondoorzichtig was.

De Visa waar m'n vrouw jaren in heeft gereden had wel zo'n zwarte kunststof spoiler onder de achterruit: een fabrieksaccessoire voor de 1100RE. Niet mooi, wel effectief, want minder of geen bagger op de ruit.

Dus... misschien is er een markt voor zo'n ding?

Chatslet

Forumguru
In ieder geval gaan de zijkanten en dorpels schoner blijven en daar blijft altijd veel bende aan plakken dus scheelt weer poetsen. Wat de achterruit betreft, we gaan het nog zien. In ieder geval staat het niet verkeerd en zijn ze zeker niet overdreven aanwezig.

Chatslet

Forumguru
Ze zitten er inderdaad vrij strak op en misschien was het steenslagfolie wel overbodig. Toch speel ik het liever op veilig dus heb ik het er maar onder geplakt, was een kleine moeite. Ach ja, misschien volgende maand het volgende project, monte carlo lampen en gril.

piair1982

Forumguru
Toch heb ik de spatlappen voor er vandaag afgehaald. Wat een troep komt er tussen de spatlap en de carrosserie te zitten.

Dit zanderige goedje werkt als schuurpapier. Gelukkig kon ik het weg poetsen. De spatlappen aan de achterzijde houd ik er wel op. Na controle zat daar geen vuil tussen.

Wellicht dat een stukje steenslag folie helpt. Snap niet dat dit een originele accessoire is van Skoda...

Bovenaan Onderaan