Spatlappen wel of niet ?

inir

Lid
Ik rijd nu enkele weken in de GL en wat mij opvalt is dat - in tegenstelling tot mijn vorige auto - de achterkant van de GL en met name de achterbumper erg snel vuil is.
Hebben anderen dat ook ?
Ik overweeg nu spatlappen aan te schaffen of zou dat niet helpen?

graag jullie reactie(s).

corsaar

Senior Member
Toevallig heb ik dat gisteren bij de Fabia greenline bestudeerd, ik denk van wel
omdat de wielen/banden uitsteken. Dus voor het opspattende vuil help het.
Maar is weer niet airo dynamisch.

Rosinfield

† In Memoriam
Maar ook weer niet teveel van verwachten. Vroeger was de term spatlappen op zijn plaats, nu zou ik liever van spatlapjes spreken. Het scheelt iets, maar niet zo heel veel.

van_der_P

Senior Member
Het zal wel iets helpen maar ik denk toch dat het resultaat niet erg groot zal zijn.
Doordat je rijdt onstaat een soort vacuüm achter de auto en dat trek alle vuiligheid van de straat aan. De banden van je medeweggebruikers gooien ook de vuiligheid op die op je auto terecht komt.
De beste oplossing is je auto niet gebruiken als de weg nat.

FredV

Banned
De beste oplossing is je auto niet gebruiken als de weg nat.

Lopen en dan langs de plassen wandelen met langsrijdende auto's:)

Het is met name de gehele achterklep incl bumper over de volle breedte die vuil wordt.
Dat komt door de werveling achter de auto (vacuum)
Spatlappen helpen dus in dat geval niet om de achterklep schoon te houden.

EdK

Forumguru
Alle kleine beetjes helpen zeg ik maar en voor het bedrag hoef je het niet te laten.
Maar als ik goed begrijp in vorige berichten mbt de Yeti heeft het dus zin om voorspatlappen wel aan te schaffen maar achter is min of meer zonde geld !!??

FredV

Banned
Voorspatlappen zorgen wel dat je dorpel schoner blijft.
Bij het instappen heb je dus minder last dat je vrouw met haar witte broek een zwarte krijgt.....

[MODERATORBREAK]Graag aandacht voor het onnodig quoten![/MODERATORBREAK]

corsaar

Senior Member
Haal nou niet de Yeti en Fabia doorelkaar Ed
bij een yeti is het veel belangrijker.
Net hadden we het over de Fabia.

EdK

Forumguru
Voorspatlappen zorgen wel dat je dorpel schoner blijft.
Bij het instappen heb je dus minder last dat je vrouw met haar witte broek een zwarte krijgt.....

Die zwarte broek die ze krijgt vind ik niet zo erg, maar het gezeur dat je erover aan moet horen !! pfffff
Het is toch al gebeurd en der eigen schuld !

corsaar

Senior Member
Corsaar je praat weer veel, maar je geeft weer geen antwoordt op de vraag !

Wat was de vraag ook alweer ?
Die spatlappen achter zijn bij de Yeti ook heel belangrijk.
Anders wordt het hele achtergedeelte snel vuil.
De aanslag door zuiging van de achterkant/raam voorkom je er niet mee.
Deze ervaringen werden ook gedeeld door een aantal andere forum leden zoals O.H.

erik2907

Actief lid
Ik heb altijd voor en achter spatlappen gehad bij mijn auto's, ook nu weer. Het scheelt ontzettend veel boenwerk ter hoogte van je dorpel en de onderkant van de bumper! En, niet onbelangrijk, de split die tegen de auto tikt als ze weer eens een nieuwe slijtlaag aanbrengen op het asfalt!

inir

Lid
Dank voor al jullie reacties. Weet iemand wat spatlappen kosten incl. montage?
(voor de Fabia II uiteraard).

EdK

Forumguru
Kijk in je accesiore boekje van de fabia ( prijslijst ) en de prijs die daar staat is incl montage
Doe je hetzelf dat monteren, hou er rekening mee dat ze je dan een lager bedrag berekenen !

Bovenaan Onderaan