Speed limit warning uitschakelen

Ik heb nog geen auto met speed limit waarschuwing, maar irriteer me er nu al mateloos aan. Is het mogelijk om de instelling hiervan net als bijvoorbeeld de lane assist te laten onthouden met wat codering?
En als dat kan, wat zijn dan eventuele juridische en verzekeringtechnische consequenties?
 
Ik zie het niet op z'n website staan, dus ben bang van niet. Gelukkig redelijk makkelijk uit te zetten elke keer, maar wel irritant. En een beetje wassen neus...
 

Polvo

Actief lid
Nog geen auto met speedlimit waarschuwing en op voorhand al ergeren?

Het hangt er vanaf hoe het is uitgevoerd, bij de Vitara was een groot knipperend snelheidsbord midden tussen de meters erg irritant, die begon al bij 1 km/h overschrijding en had ik binnen een week permanent uitgezet.
Dat kon bij die auto nog, bij de Kamiq van nu is het heel subtiel, werkt pas bij 4km/h overschrijding en het irriteert me nauwelijks, maar kan ook niet permanent uit.
Ik neem ook niet de moeite om het elke keer uit te zetten.

Wat ook scheelt is dat de Kamiq de helft minder vaak de fout in gaat, alleen bij het scannen van ventwegen gaat hij de mist in en daar zijn hier in de omgeving veel van.
Daar mogen ze echt nog wel stevig mee aan de slag om te verbeteren.
De CC is daardoor op de lokale 80km wegen niet bruikbaar terwijl ik vroeger (toen de auto's nog geen borden scanden) de CC veel gebruikte.
Scheelt ook bekeuringen.
Nu ik de auto een paar maanden heb merk ik dat ik er nog nauwelijks acht op sla zolang ik op bekende wegens rij.
 

hemi24

Forumguru
Afgelopen vrijdag een leenauto van de garage mee gehad, een nieuwe Ibiza, met het systeem; hoewel het een redelijk beschaaft piepje is: irritant!!!
Met een paar klikken op het stuur is het uit te schakelen, maar het is gewoonweg een onbenullig, betuttelend iets!
Brussel bedankt...! :mad:

Blij om nog een auto te rijden die dit systeem nog niet heeft!
 

EdK

Forumguru
Brussel bedankt...! :mad:
Tsja daar zitten al die gastjes die vroeger in hun jeugd zijn gepest, en nu worden we terug gepest ......

Veiligheids systemen prima, maar betuttelende systemen die ergernis opleveren???
Tsja gaat mij iets te ver....

Net als het SOS knopje, op zich mooi idee. Maar op me mobiel kan ik hetzelfde doen met hulpdiensten bellen..
 

Polvo

Actief lid
Als je onder weg bent kun je heel vaak niet precies zeggen waar je bent, zeker niet na de klap van een ongeluk.
Dit systeem geeft dankzij GPS de exacte locatie door.
Dat kan kostbare zoektijd schelen voor de hulpdiensten.
Het systeem moet dan natuurlijk nog wel werken, maar als de auto dusdanig in de kreukels ligt dat het niet meer werkt ben je zelf waarschijnlijk ook niet meer in staat om te bellen.
Ik vind het wel een nuttige aanvulling.
Maar ik ben ook niet zo fanatiek tegenstander van andere rijhulpsystemen, al loop ik ook best wel tegen de beperkingen aan.
De voordelen vind ik altijd nog beter dan de nadelen.
 

Rallye

Forumguru
Welke voordelen hebben die ander systemen dan? Eerdere systemen als ABS en ESP doen zaken die je zelf niet kunt. Lane assist en travel assist vervangen echter zaken die je zelf wel moet kunnen en sussen je alleen in slaap. Als je een actieve rijhouding hebt, heb je er alleen maar last van. Lane assist positioneert je auto in het midden van de rijbaan, terwijl iets naar links of rechts vaak meer overzicht biedt. Travel assist maakt het stuur onnodig licht en stuurt zelf terwijl jij je handen aan het stuur moet houden - dan kun je zelf toch net zo goed ook sturen? Bovendien raak je hierdoor je focus op het rijden kwijt. Ze laten je in de steek als het echt spannend wordt.

Die snelheidswaarschuwing is gewoon pesterij. Ik rij zelden onbewust harder dan toegestaan.
 

Polvo

Actief lid
De snelheid waarschuwing had beperkt moeten blijven tot de gegevens in de navigatie.
Dat is op paar uitzonderingen na meestal beter dan de scanners van borden.
En hoe je verder tegen rijhulpsystemen aankijkt is heel persoonlijk, travelassist gebruik ik wel, alleen als het regent zet ik het uit, dan is het door spoorvorming gewoon onbruikbaar.
 

hemi24

Forumguru
@Rallye : je hebt gelijk, excuus; ik heb niet goed gelezen….!

Wat nog wel het absurde aan het systeem is: de leenauto had geen (bruikbare) navigatie, maar gezien de werking van het systeem zit er dus wel een dergelijk systeem in de auto…?!?
 
Bovenaan Onderaan