Spiegel vervangen & voorstellen

Ron12345

Nieuw lid
Hallo beste lezer, ik heb begrepen dat een korte introductie op prijs gesteld wordt.
Ok. Drie jaar geleden heb ik mijn eerste Skoda aangeschaft, een Superb II 1.4TSI uit 2011.
De reden van aanschaf was vooral de ruimte voor de familie en een fantastisch grote kofferbak. Plus dat de auto er best goed uit ziet. Ondertussen staat er al weer 68.000 km op de teller.
De problemen tot nog toe zijn:
- ontgrendeling deksel tankopening defect.
- handgreep losgekomen (onder garantie hersteld).
- cupping bij de voorbanden en daarom te vroeg vervangen.
Verder tevreden over de auto.

Nu zit ik dankzij een onverlaat met een linkerspiegel die ik moet vervangen.
Ik heb op het internet al het een en ander aan tips gevonden, onder andere voor een Passat:

maar het zit bij de Superb bij de handgreep net even anders lijkt het.
Kennelijk moet ik dus het deurpaneel met de nodige voorzichtigheid loshalen.

Wie kan mij helpen met wat tips hoe dat het best te doen?

Vast bedankt!

Joske

Forumguru
Montage-overzicht buitenspiegel

1 - Geluiddemping
2 - Buitenachteruitkijkspiegels
Uitbouwen:
– Het contact en alle elektrische verbruikers uitschakelen.
– Portierbekleding uitbouwen → Hoofdstuk.
– Aansluitsteker voor buitenspiegel (al naargelang de uitvoering) (pos. 4) lostrekken.
– Geluidsdemping (pos. 1, 5) uitnemen.
– Bouten (pos. 6) losdraaien en de buitenspiegel van de wagen verwijderen.
Inbouwen:
– Het inbouwen vindt plaats in omgekeerde volgorde van het uitbouwen.
3 - Spiegelglas
4 - Steker
5 - Geluiddemping
6 - 9 Nm
7 - Binnenafdekplaat
8 - Clip

S66-0160.png

Bekleding verwijderen portier:

Bekleding voorportier, bestuurderszijde: uit- en inbouwen
Uitbouwen:
– Het contact en alle elektrische verbruikers uitschakelen.

– Portiergreep met bedieningselementen voor el. ruitbediening (afhankelijk van de uitrusting van de auto) losklikken.
– Steker voor el. buitenspiegel en ruitbediening (afhankelijk van de uitrusting van de auto) lostrekken.

– Bouten (pos. 2) - 4 Nm eruit draaien.

– Bevestigingsbouten voor portierbekleding beneden (pos. 1) uitbouwen - 1,1 Nm.

– Bekleding (pos. 1) met luidsprekers en portierschakelaar binnenvergrendeling losklikken.
– Steker (pos. 2) van luidsprekers en portierschakelaar binnenvergrendeling lostrekken.

– Bout (pos. 1) losdraaien - 1,1 Nm.
– Portierbekleding achtereenvolgens voorzichtig van de clips met b.v. demontagewig -3409- loswippen.
– Steker voor portiergreeplampje binnen, LED voor wegrijblokkering en portierwaarschuwingslampje (afhankelijk van de uitrusting van de auto) lostrekken.
– Kabel voor portiergreepbediening binnen losmaken.
– Portierbekleding (pos. 3) uit het voertuig verwijderen.
Inbouwen:
– Het inbouwen vindt plaats in omgekeerde volgorde van het uitbouwen.

S70-0322.png S70-0325.png S70-0436.png S96-0183.png

Ron12345

Nieuw lid
Joske, allen, het is gelukt!
Prima instructies, klasse.

Nog een paar tips van mijn kant:

1. Zet van tevoren het raam op een kiertje zodat je om de deurstijl twee touwtjes kunt binden om het deurpaneel aan te laten bengelen. Dan hoeft de connector van het deurlampje onderaan niet los, de kabel van de deurhandel hoeft dan niet los en je loopt dan ook geen risico dat de kabel van de deurhandel beschadigd.

2. Let op bij het monteren van de nieuwe spiegel, het raamrubber aan de onderkant heeft de neiging naar binnen te buigen waardoor er water in de deur zou kunnen lopen. Een dunne schroevendraaier oid (wel oppassen) doet wonderen.

3. Houd een dunne schroevendraaier of een metalen pen gereed om de schroefgaten van de spiegel in lijn te brengen met de openingen in de deur. Anders draai je schroefdraad van de bouten kapot. De bouten zijn overigens van een soort lijmmiddel voorzien tegen lostrillen.

Hartelijke groet,
Ron

CDO

Forumguru
@Ron12345 bij mij helpt het wisselen van voor naar achter om de 10K tot 15K van de banden aardig tegen het cuppen. Heb wel eens wat langer doorgereden en dan heb je na het wisselen ettelijke honderden tot duizenden kilometers een boel lawaai maar daarna wordt het weer minder....

@Joske Bij mij is nu helaas mijn rechter buitenspiegeglas gewoon uit de spiegel gevallen en gebroken. Ik heb inmiddels een nieuw spiegelglas besteld maar ik vraag me nu af om ik de hele buitenspiegelunit moet demonteren voor het vervangen van het spiegelglas of dat dit op een andere manier kan.
Weet jij raad?

Cordoba

Forumguru
@RudySkoda kijk even als je zoekt op spiegelglas vervangen, of je dan het juiste topic vindt, volgens mij is dat bij alle modellen (vrijwel) gelijk: gewoon de kunststof houder waar het spiegelglas in zit loswippen/trekken en het nieuwe glas met kunststof houder op zijn plaats drukken. Vaak harder drukken dat je eigenlijk durft, let daarbij op dat je in het midden van de spiegel druk (waar ie vast moet klikken) en niet aan de randen. Als je aan de randen drukt loop je het risico dat de spiegel breekt op het midden!

@Cordoba bedankt voor de tips! ik schrok wel van de prijs voor het losse spiegelglas bij de dealer € 63,-! Gelukkig vond ik via Winparts en een, een stukje goedkoper (ca € 14,-).

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou dat aandrukken doen met een opgepropte theedoek of zo om de druk een beetje over het spiegelglas te verdelen en puntbelasting te voorkomen

Cordoba

Forumguru
@Canon-Eye beter niet verdelen via (gladde) theedoek, maar gewoon met de hand, en drukken op het punt waar ie in moet klikken, dan heb je geen buiging van het glas (zoals bij drukken aan de randen) en dus ook geen kans op breuk. De kans dat een doek weg glijdt, en je nieuwe spiegelglas vervolgens een salto mortale maakt, is mij te groot.

Canon-Eye

Forumguru
@Cordoba, bij een spiegel met uitstekende randen zul je niet gauw wegglijden. Ik drukte met beide duimen op de dik opgevouwen doek waarbij ik de rest van de vingers om boven- en onderrand van het spiegelhuis had geklemd. Zo loop je niet de kans dat de hele spiegel omklapt en kun je de (tegen)druk heel goed doseren terwijl je toch in het midden op de spiegel drukt. Bijkomend voordeel: je hoeft geen vette duimafdrukken weg te poetsen...

Cordoba

Forumguru
Ik ben destijds ook begonnen met doek, maar had te veel last van wegglijden, met de benodigde kracht en de opgevouwen doek ertussen vlieg je zo over dat randje. Uiteindelijk eerst de spiegel op de positie geplaatst, en vervolgens met één hand met de vingers in het midden gedrukt, en met de andere hand spiegelhuis tegenhouden. Dat tegenhouden van het spiegelhuis is inderdaad ook essentieel. Andere optie is inderdaad met de duimen op het glas en vingers om het spiegelhuis om dat tegen te houden. (of precies andersom, is in principe ook mogelijk met de vingers op het glas en met duimen /muis v.d. hand spiegelhuis tegenhouden, maar drukken in het midden van het glas is dan lastig, en het totaal is onnatuurlijk, en mindere controle)

CDK

Forumguru
Als je 2 handen gebruikt en zorgt dat het spiegelhuis niet kan omklappen en de druk in het midden van het glas opvoert tot de klik komt het helemaal goed, succes!

Mocht je nog eens moeten demonteren gebruik dan bij voorkeur een in het midden van het spiegelglas geplaatste zuignap van bijvoorbeeld een telefoon of navigatie houder en trek zo het glas er voorzichtig af.

Bovenaan Onderaan