Spiegels openklappen pas op contact ipv ontgrendelen?

Jstruijk

Senior Member
Onlangs had ik een vervangende O3 combi en wat mij opviel was dat de spiegels pas automatisch open klapten op het moment dat ik de auto op contact zette ipv zoals op onze eigen O3, op het moment dat ik de auto met de sleutel ontgrendelde. Is het mogelijk dit in de auto in te stellen, of is dit ook weer z'n geweldige aanpassing welke enkel met VCDS te realiseren is? Ik kan het iig niet vinden in de settings in de auto zelf.

Joske

Forumguru
Volgens mij ligt het misschien aan het modeljaar? De vervangende combi was van 2013? (bouwjaar)

Oftewel gewoon in te stellen in de boordcomputer?

Jstruijk

Senior Member
Die vervangende was idd een 2013 model.
Ik kan er in de boordcomputer geen instelling voor vinden. Enige wat in te stellen is, is of ze automatisch inklappen ja of nee, niet wanneer ze weer openklappen. Of ik moet iets gruwelijk over het hoofd zien natuurlijk...

AMBIO2

Actief lid
Kan iemand mij vertellen waar ik de optie kan vinden om wel of niet automatisch
inklappen van de spiegels in te stellen?
Tot nog toe niet gevonden.
Of is dit ook iets voor VCDS?

Jstruijk

Senior Member
Bij mij in de amundsen klik ik op de knop Car, setup, spiegels en daar staat de instelling als ik mij niet vergis

AMBIO2

Actief lid
Heb net even gekeken maar volgens mij heb ik deze instelling niet.
Betreft een model '13 elegance met een swing radio.
Vind ik wel jammer en vreemd!

Cordoba

Forumguru
@AMBIO2 Mogelijk dat het wel in te stellen is via VCDS (net als bochtverlichting via mistlampen in veel gevallen, ook als het officieel niet kan).

Overigens openklappen op contactsleutel lijkt mij de betere optie: als je alleen maar even iets uit de auto wil pakken, hoeven de spiegels niet open te klappen, en hoe minder ze open en dichtklappen hoe minder slijtage, bovendien als ze pas openklappen na het starten, dan wordt ook de accu niet extra belast, vóór het starten.

Jstruijk

Senior Member
Dat is idd ook de reden voor mij om op zoek te gaan naar die instelling. Vaak vind ik het niet nodig dat de spiegels openklappen, vandaar dat ik het graag zou veranderen zodat ze pas openklappen zodra ik de auto ga starten/op contact zet.

ertromp

Forumguru
Ook die waarden zijn aan te passen middels VCDS nl.
Niet in- openklappen via AB
Dichtklappen via AB bij lang drukken
Dichtklappen via AB bij kort drukken
Openklappen bij bediening contactschakelaar

• Leuk
Waarderingen: CDK

Jstruijk

Senior Member
De eerste 4 mogelijkheden die je noemt @ertromp heb ik idd gevonden. Die laatste, inklappen via contactschakelaar echter niet helaas.
Nog eens verder zoeken. Kun je wellicht wel een hint geven in welke richting ik moet zoeken?

Rick

Senior Member
Vind persoonlijk fijn dat de spiegels uitklappen bij ontgrendelen. Zo zie je van afstand altijd of je auto op slot staat --> spiegels ingeklapt

• Leuk
Waarderingen: CDK

woutur

Lid
Vind persoonlijk fijn dat de spiegels uitklappen bij ontgrendelen. Zo zie je van afstand altijd of je auto op slot staat --> spiegels ingeklapt
Zo werkte het bij mijn Peugeot 508 die ik hiervoor reed ook. Prettig, om precies die reden. Bovendien vind ik het te langzaam gaan als ik het contact start. Meestal begin ik dan meteen met manouvreren (uitparkeren) en dan moet ik wachten op de spiegels. No biggie, maar het kan prettiger.

Frank

Forumguru
Wat als je in een smalle garage parkeert en je spiegels inklapt tijdens het parkeren (ik neem aan dat dat gewoon lukt?). Als je dan ontgrendelt, en je spiegels gaan open, heb je krassen?!

Rick

Senior Member
Denk (let wel denk) dat als je handmatig met de spiegel verstelknop je spiegels in klapt, de spiegels niet meer uit zullen klappen bij ontgrendelen. Zal het eens testen als ik er aan denk.

CDK

Forumguru
Als je met de schakelaar in de deur de spiegels inklapt, dan blijven deze idd ingeklapt :jaja:

• Leuk
Waarderingen: Rick

Jstruijk

Senior Member
En dat je altijd kunt zien of de auto op slot is blijft natuurlijk nog steeds zodra ik dit aanpas. Het gedrag bij het op slot doen van de auto blijft gelijk. Druk op de knop van de AB en de auto gaat op slot + de spiegels klappen in.
Wat veranderd is het moment van openklappen van de spiegels. Dat gebeurt dan niet meer zodra ik de auto ontgrendel, maar op het moment dat ik de auto op contact zet(of start, dat weet ik niet zeker meer).

Toch maar eens verder zoeken dan in VCDS (of Google) want ik wil het eigenlijk toch wel aanpassen.

Richard_Z

Nieuw lid
@Jstruijk Dan ben je nog steeds je controle kwijt toch?
Voorbeeld: Je komt thuis en sluit de auto af, spiegels klappen in. Je bedenkt vervolgens dat je nog iets uit de auto moet hebben en je opent hem met AB, spiegels blijven ingeklapt. Vervolgens loop je weer in huis maar je vergeet je auto op slot te doen. Kijkend vanuit het keukenraam denk je 'Oh mooi, hij is op slot.' Maar dat is hij dus niet.

Bovenaan Onderaan