Spiegels slaan op hol bij het starten van de auto.

Ik heb een probleem met de spiegels van mijn Skoda Fabia Combi uit 2002.

Zodra ik de auto start dan gaan de spiegelsglaasjes naar "buiten" draaien en blijven continu doordraaien.
De auto is al 2x bij de garage geweest waarvan de laatste x voor 2,5 dag. Toen dachten we het probleem gevonden te hebben (een blank geschuurde ader tegen het chassis). Echter het probleem treed nu weer op, weer de garage gebeld alleen die weten ook zo 1,2,3 niet wat het is. Binnenkort gaat de auto weer naar de garage voor nader onder zoek. Het enige wat mij opvalt is dat het probleem lijkt te ontstaan bij vochtig regenachtig weer.

Overigens is het probleem voorbij als de zekering verwijderd word. Maar ja dan doet mijn elektrische raam bediening het ook niet meer.

Heeft iemand een idee waar dit probleem aan kan liggen of waar we naar kunnen kijken??

Joske

Forumguru
Hebben ze de spiegelafstelling zelf gecontroleerd op corrosie/kortsluiting of iets dergelijks? Feit dat de spiegels bewegen wil toch zeggen dat ze "sturing" krijgen van ergens?

Erik_NL

Forumguru
Moi
Skoda-dealer of algemene garage? Kàn veel uitmaken wat betreft ervaring en merkenkennis.

@Joske Ja ze hebben alle aansluitingen in de deur en de overgang van de deur naar de auto na gekeken op corrosie etc..

@Erik_NL De garage waar de auto vandaan komt en waar hij nu onder garantie nog heen gaat heeft veel ervaring met Skoda's en ze hebben ook al overleg gevoerd met Skoda. Echter is er voor dit probleem geen panklare oplossing zoals zo vaak met electronica problemen.

Joske

Forumguru
En de spiegelafstelling zelf? Misschien "sluit die kort" ondanks dat die niet aangestuurd wordt? Dat zou dit gedrag ook kunnen verklaren.

@Joske dat zou kunnen maar volgens mij hebben ze alles wat in de deur zit al nagekeken.

Nog even wat info: vlak voor dat ik problemen met de spiegels kreeg had ik een ander probleem: van het ene op het andere moment werkten de rode lampjes in de deur en de vergrendeling van de deuren van binnen uit niet meer. Daarna kwamen de problemen met de spiegels maar deden de lampjes en de vergrendeling het weer

Ik heb een soortgelijk probleem gehad bij mijn vorige auto (Seat Altea XL) spiegels bleven in en uitklappen zelfs na uitzetten en afsluiten van de auto, heb toen de zekering verwijderd en teruggezet daarna bleven spiegels weer staan en werkte alles weer na behoren....2 dagen later was de accu zo goed als dood....accu vervangen nooit meer last gehad.

@Frank_Rapid Spaceback Accu is reeds vervangen een kleine 2 maand gelden.

Heb vanmiddag de zekering er weer terug in gezet en de spiegels draaiden niet meer. ik blijf het een heel vreemd probleem vinden. Dan weer wel dan weer niet.

Cordoba

Forumguru
Logisch gesproken zijn er maar een paar verdachten: de kabelboom (met name in de bestuurdersdeur), knoppen/bedrading van de spiegelbediening of de comfortmodule. het is vooral vreemd omdat de spiegels van deze generatie Fabia eigenlijk alleen maar draaien als je aan de instelknoppen voor de spiegel zit. Waar heb je de knop voor de spiegel op staan als het fenomeen optreedt: op L of R of op 'verwarmen'?

@Cordoba ik heb de standen Verwarmen - L+R - R standaard staan hij op L+R. Als je de R stand gebruikt dan gaat die na bedieng gelijk weer naar L+R.

De kabelboom is al deels nagekeken tot ze die blanke ader tegenkwamen die in eerste instantie de oorzaak leek. De restt is een optie om te checken.

Cordoba

Forumguru
Ik zou zeggen begin met de knoppen van de spiegel en de raambediening en de bedrading daarvan vlakbij de bediening. Daar zit wel eens vaker een probleem (soms bedrading repareren, soms de bedieningsknoppen vervangen).

Overigens typisch dat je in een 2002 Fabia de L+R stand hebt, en niet een aparte L en aparte R stand (zoals in mijn 2003 Fabia). Ik kan me vergissen, maar L+R stand is volgens mij voor veel latere bouwjaren (minstens de facelift-versie dus vanaf 2004, maar ik dacht zelfs pas vanaf de Fabia II (2007).

@Cordoba ik heb een comfort versie mischien dat dat verschil maakt met bediening. Maar de L+R stand zit er toch echt op en volgens kenteken is de auto ook echt uit 2002.

Cordoba

Forumguru
Dat neem ik aan @Prinster maar ik heb het nog nooit gezien bij een Fabia I. Als het alleen de schakelaar zou zijn, zou ik denken dat er misschien een bedieningsknop uit een nieuwere auto is gemonteerd, maar volgens mij hoort er bij die 'L+R-stand' ook een andere comfortmodule, dus dat zou niet logisch zijn.

Cordoba

Forumguru
Eh nee, dat is de bedieningknop! Overigens identiek aan die bij mij, alleen heb ik geen L+R stand. De module is de kast waar de bedrading van de spiegels naar toe gaat, en waar allerlei regelelectronica in zit.

Waar ik nu ook ineens aan denk: reageert het deurslot ook wel eens vreemd? Ik zit te denken of het soms samenhangt met microswitches in je portierslot (dan zouden binnenverlichting en de lampjes in de voorportieren in elk geval tegelijk aan/uit moeten gaan, als dat verschillend is, dan zit er echt alleen in het portier zelf iets fout).

Cordoba

Forumguru
Het is lastig storing zoeken met alleen een plaatje van de auto.:jaja: Als ik morgen wakker genoeg ben als ik in de auto stap, zal ik een kijken hoe het nu precies bij mij zit (volgorde van de verschillende standen).

@Cordoba klopt met alleen een plaatje is het idd lastig storing zoeken. Helaas zijn electronica problemen nog al eens de lastigste problemen om de oorzaak van te vinden

R.Heikamp

Forumguru
Ik zou zeggen begin met de knoppen van de spiegel en de raambediening en de bedrading daarvan vlakbij de bediening. Daar zit wel eens vaker een probleem (soms bedrading repareren, soms de bedieningsknoppen vervangen).

Overigens typisch dat je in een 2002 Fabia de L+R stand hebt, en niet een aparte L en aparte R stand (zoals in mijn 2003 Fabia). Ik kan me vergissen, maar L+R stand is volgens mij voor veel latere bouwjaren (minstens de facelift-versie dus vanaf 2004, maar ik dacht zelfs pas vanaf de Fabia II (2007).

ik heb in mijn sedan uit 2001 ook een L+R R en de verwarming ik heb hem standaard op de verwarming staan die is toch geschakeld aan de achterruitverwarming en spiegels stel je als het goed is maar 1 keer in

Bovenaan Onderaan