Spiegels slaan op hol bij het starten van de auto.

R.Heikamp

Forumguru
zelf denk ik aan 2 dingen de kabelboom of de microswitch in het deurslot

dat rode portierlampje kan iets heel simpels zijn zoals de voeler of de deur open staat (hapert bij mijn bijrijdersdeur wel eens) maar dat zou ook de micro switch in het deurslot kunnen zijn die was bij mij ook kapot en kreeg hele rare storingen tijdens het rijden opeens binnenverlichting aan etc. maar ook als de motor loopt je stapt even uit doet de deur dicht hoorde ik opeens *KLIK* auto op slot met draaiende motor gelukkig stond ik voor de deur om de reserve sleutel te pakken. maar de spiegels heb ik geen ervaring mee misschien omdat ik die altijd op verwarming heb staan???

Wat mij nu een paar dagen later wel opvalt is dat bij bediening van de ramen voor (bediend vanaf de besturdersdeur) het raam aan de bestuurderskant niet automatisch daalt en de bijrijderskant wel. Met automatisch bedoel ik in drukken van de schakelaar en het raam gaat helemaal open en stopt niet bij het loslaten van de knop. Volgens mij deed voor de spiegel problemen deze automatische stand het wel. Klopt dit?

@Rosinfield de spiegels slaan nu niet meer op hol. Maar het is even afwachten wat ze gaan doen bij nat weer. Maar dit probleem met de ramen is nieuw.

overigens doet af en toe de tweeter luudspreker in de bestuurdersdeur het ook niet. Als ik dan de deur even open en dichtsla dan doet ie het wel.

oco1979

Forumguru
slecht contact comfortmodule.
Regen is vocht.
Zit deze niet onder de zetel?
Tapijt niet vochtig na regenweer ?

R.Heikamp

Forumguru
Wat mij nu een paar dagen later wel opvalt is dat bij bediening van de ramen voor (bediend vanaf de besturdersdeur) het raam aan de bestuurderskant niet automatisch daalt en de bijrijderskant wel. Met automatisch bedoel ik in drukken van de schakelaar en het raam gaat helemaal open en stopt niet bij het loslaten van de knop. Volgens mij deed voor de spiegel problemen deze automatische stand het wel. Klopt dit?

auto zonder stroom gestaan ? zo ja dan moeten ze ff ingeleerd worden: open het raam volledig laat de knop los druk nogmaals op die knop en hou die 10 sec vast met omhoog exact het zelfde

anders is het mogelijk dat het schakelaartje een slecht contact maakt (bij mij het geval moet nog steeds ff informeren bij de dealer voor nieuwe knopjes)

Cordoba

Forumguru
Mogelijk zit er ook een stekker in de deur niet goed (of juist buiten de deur bij de comfortmodule). Comfortmodule zit als ik het goed heb onder het dash, maar zit bij sommige modellen ook ik de deur, maar beslist niet onder een voorstoel.

In elk geval het verschijnsel met nu weer de tweeter in de deur, en het eerdere 'spoken' van de deurlampjes, wijst óf op een draadbreuk, óf op een stekker die niet goed zit (half los). Het verschil tussen het raam bij de bestuurder en de bijrijder is bij sommige versies bewust zo gedaan, in andere gevallen is het toeval (klein verschil in bediening/gevoeligheid van de knoppen).

Het inleren van de ramen is alleen nodig als de 'open-stand' of de 'dicht-stand' niet kloppen.

R.Heikamp

Forumguru
Het inleren van de ramen is alleen nodig als de 'open-stand' of de 'dicht-stand' niet kloppen.

Hier ben ik niet mee eens bij mij is vorige week de koppeling vervangen toen is de accu los geweest, toen moest ik de ramen opnieuw inleren omdat anders de automatische stand niet werkt maar alleen maar door het knopje vast te houden;)

turboturbo

Forumguru
ik heb hem standaard op de verwarming staan die is toch geschakeld aan de achterruitverwarming en spiegels stel je als het goed is maar 1 keer in
Bij mijn Fabia werkt de spiegelverwarming los van de achterruitverwarming. Dus na elke start begint ie de spiegels op te warmen zolang het knopje op 'verwarmen' staat.

Maar het knopje lay-out is ook anders bij mijn Fabia; daar is het

R
Verwarming
L

@R.Heikamp na inleren doet de auto stand van de ramen het weer! De accu is inderdaad recent vervangen. Dank voor de tip.

update over de spiegels:

Zolang het niet een langere periode nat is blijft geven ze geen storingen, nu afwachten wat er gebeurd bij een langere natte periode!

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@R.Heikamp Als de accu los is geweest, is ie volgens mij de eindstanden van de ramen kwijt, dus ook weet ie niet meer wat de 'open' of 'dicht' stand is. Ik bedoelde vooral dat een raam in de 'open' stand niet helemaal open is, of in de 'dicht' stand niet helemaal dicht. In wat ik bedoelde corrigeer je een foute stand, terwijl je in jouw voorbeeld een 'vergeten' stand weer programmeert, dus in feite vergelijkbaar.

Overigens heb ik dezelfde lay-out en bediening als turboturbo: van boven af gezien, eerst de 'L' dan de 'verwarming' en dan de 'R'. Ook bij mij gaat de spiegelverwarming gewoon aan als de knop daarop staat, en als het wat kouder wordt kun je dat goed controleren door na een ritje aan het spiegelglas te voelen. Ik heb standaard mijn knop op 'R' staan: spiegelverwarming heb ik maar zelden nodig, en als ie altijd aanstaat, meer kans dat de verwarming uiteindelijk losraakt van het glas (door steeds opwarmen/afkoelen gaat de lijm scheuren), en van de rechterspiegel vind ik het het minst irritant als ie per ongeluk wat versteld word.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan