Om er nog maar een parameter in te gooien: welke invloed heeft - in dit krachtenspel - de middelpuntvliedende kracht als gevolg van de snel ronddraaiende wielen? Ik ga er daarbij van uit dat deze kracht toch wel "iets" van de uitwerking van het wisselende gewicht op de wielbouten compenseert? Bij stalen wielen allicht(!) meer dan bij lichtmetaal, maar toch...
Die invloed is er niet. Het wiel is stijf genoeg om zichzelf bijeen te houden. Overigens zijn de meeste lichtmetalen wielen (Formule 1 uitgezonderd) zwaarder dan het vergelijkbare stalen wiel. Vraag maar eens bij een bandenboer of je een velg op mag tillen....
Belangrijke reden hiervoor is nou net weer vermoeiing: Aluminium is daar erg gevoelig voor, en juist een velg ondergaat veel wisselende belasting. Staal kan hier veel beter tegen.
@Cordoba: Ik heb op mijn werk wel een invulsheetje wat a.d.h.v. het aanhaalkoppel en de diverse afmetingen de voorspanning uitrekent. Als ik er aan denk zal ik die maandag even met de juiste waarden invullen, maar mijn ervaring zegt mij dat je de invloed van die spacers niet terug gaat vinden.
Overigens is er nogal wat aan te merken op je aannames:
Mijn S2 heeft een kentekengewicht van 1445 kg, rijklaar 1545. Maar dat is nog exclusief diverse opties, zodat het werkelijk rijklaar gewicht minimaal 1600 kg is. Daarvan rust het grootste deel op de voorwielen, denk aan 900 kg. Een betere aanname is dus 450 kg per wiel.
Verder is de steekcirkel van de wielbouten 112 mm, en niet 100.