Sportstuur met flippers en DSG

cali05

Forumguru
Ik ben bezig met de aanschaf van een nieuwe Oct III en overweeg het sportstuur met flippers te bestellen. iemand ervaring daarmee . is het een zinnige optie met DSG of alleen een leuk speeltje?
 

Joske

Forumguru
Volgens mij icm met een 1.6TDI (ga ik van uit?) een leuk speeltje.. in dagdagelijkse verkeer ga je dat hooguit de eerste week gebruiken en daarna rustig de DSG zijn werk laten doen ;)

MAAR

als je ook met de caravan op stap wilt gaan lijkt het me wel juist handig om een lagere versnelling te kunnen kiezen als je de bergen in moet oid. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Rob

Rob

Forumguru
Ik denk ook vooral een leuke gadget. Uiteindelijk kies je een DSG juist om van het schakelen af te zijn en in @Joske z'n voorbeeld kan het inderdaad van pas komen, maar ook met de DSG keuzehendel kan je zelf schakelen. Iedere gadget heeft z'n prijs, als je het er voor over hebt, gewoon nemen.

Zelf nog onlangs in een Altea XL gereden met flippers. Kon mij niet bekoren. Op rotondes en scherpere bochten ben je volledig kwijt waar ze zitten.
 

Havana

Forumguru
Ik zou deze optie graag in mijn auto willen hebben.

Of het nuttig is hangt vooral van de berijder af. Mijn schoonpa gebruikt ze NOOIT in z'n Citroen C4, maar als ik in die auto rijd gebruik ik ze juist veel. Vooral als je bijvoorbeeld op een rood stoplicht of drempel af rijdt vind ik het fijn om af te kunnen remmen op de motor. Heel fijn is dat je bij de Citroen de automaat niet in de M hoef te zetten; de flippers werken ook gewoon in de A-stand. Maar ik geloof dat dit bij DSG ook het geval is.

Ik heb zelf geen caravan (ik haat caravans) maar heb wel regelmatig een zware tandemasser met hout achter m'n auto hangen. In dat geval gebruik ik de S-stand.
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
je kan idd de DSG "overrulen" met de flippers maar maak je het te gortig qua toeren zal hij zobiezo toch nog ingrijpen en versnelling hoger kiezen.
 

Rob

Forumguru
Ja, je kan de DSG in D of S laten staan als je de flippers gebruikt. Kan z'n voordelen hebben. Zonder flippers moet je de hendel een tikje naar rechts geven voor manueel.
 

Archie

Senior Member
Wat misschien ook helpt in je keuze; als ik het goed begrijp is het sportstuur nu ook afgevlakt wat ik persoonlijk mooier vind!
 

Klaasje

Forumguru
overigens kun je sportsuur met flippers niet meer los bestellen, enkel in combinatie met dynamic pakket
Althans in NL
 

Hans_RS

Forumguru
Heb het op de RS en had overlaatst een 1.6tdi mee ook met dsg maar zonder de flippers. Ik miste ze. Afremmen op motor, sportief rijden.. gaat allemaal beter met flippers. Vooral dat je er mee tijdelijk de automatische stand kan overrulen is super. Met de pook schakelen is overigens onlogisch (+ is naar voor, - naar achter).
 

micky

Forumguru
Ik gebruik de flippers elke rit idd om de D of s te overrulen en zeker ook met de caravan.
 

ertromp

Forumguru
Nu met m'n geoptimaliseerde dsg software schakel ik enkel bergaf nog op de flippers terug. Dus in Nederland gebruik ik ze niet al kan ik de meerwaarde wel zien als je aanhanger of caravan er mee sleurt
 

Rob

Forumguru
@dirkkroneman , @Hans_RS heeft wel een punt. Dat was namelijk ook mijn eerste intentie om naar voren terug te schakelen en naar achteren opschakelen... Vroeger teveel naar het WRC zitten kijken op televisie;)
 

Rob

Forumguru
Had je een ervarings-voorsprong;)
Als je alleen een WRC verslaving hebt en verder geen ervaring met de manueel van een automaat dan ga je automatisch die stok naar achteren trekken om op te schakelen:angel:
Doe je ook maar 1x trouwens:shutup:
 
Ik heb ook zojuist een nieuwe Octavia 3 combi EBL mogen bestellen. Had ook graag het Dynamic pakket genomen, echter moest ik dan achteraf de stoelen met leder laten bekleden.
Het 3-spaaks stuur is veel mooier en de flippers waren handig geweest. Stuurtje en flippers achteraf inbouwen had mij los veels te veel euries gekost.

Misschien moeten ze de keuze van stuurtjes en flippers eens loskoppelen van de stoelen. Zou fijn zijn.
 

Hans_RS

Forumguru
Had je een ervarings-voorsprong;)
Als je alleen een WRC verslaving hebt en verder geen ervaring met de manueel van een automaat dan ga je automatisch die stok naar achteren trekken om op te schakelen:angel:
Doe je ook maar 1x trouwens:shutup:

nee hoor, komt niet alleen uit de WRC. BMW heeft al jaren een patent op dit schakelpatroon en is dus als enigste waar het "juist" is. Zelfs bv. Porsche heeft het fout. Het is gewoon een veel natuurlijke manier. Bij optrekken word je naar achter geduwd in de zetel, dus je trekt aan de pook. Bij het remmen word je naar voor geduwd en dus duw je ook de pook naar voor.
 
Bovenaan Onderaan