Sproeten in de hemel

silexnv

Nieuw lid
Ik ben hier zo groen als het logo van Skoda itself. Toch wil ik graag een woordje mee praten. Sedert maart 2009 heb ik mijn Range Rover ingeruild voor een Superb II en ben ondertussen nog steeds een zeer tevreden eigenaar. Het is een selfontbrander met 125 kw (170 pk) geworden met wat toeters en bellen, zoals Trifidvelgen, mirageafwerking (met aluminium), zeer fijne DSG-automaat, MF stuur met bluetooth en soundsystem, companypack, GPS, zonnedak enz. Vooral de elasticiteit van de motor geeft bij optrekken een bijzonder aangenaam gevoel. Naast de 1,8 l en de (te) zware 3,6 l benzine levert deze motor de grootste kick.

Recent echter bemerkte ik niet welkome sproeten in de hemel rond het open dak. Ze zieneruit als lichtbruine spatjes. Aanvankelijk dacht ik dat de fabriek mij met dit extraatje had bedacht. De garagehouder en de expert hebben echter een proefritje gemaakt, nadat ze rond het open dak kleefband hadden aangebracht met afhangende draadjes eraan. Tot 90 km/uur gebeurde er niets, maar tussen 120 en 140 km/u bewogen de draadjes in de richting van de aanwezige spatten. Duidelijk is dus dat bij die snelheid de buitenlucht naar binnen wervelt. Wellicht zijn in het verleden tijdens het rijden met open schuifdak ongerechtigheden in het interieur terechtgekomen met de vermelde spatten tot gevolg. Ik hoop nu dat ze niet afkomstig zijn van het/de roetfilter, want dan krijg ik natuurlijk de witte binnenbekleding nooit meer zuiver.

Hebben jullie ook ervaring met ongewenste sproeten in de hemel en hoe kunnen ze worden weggenomen terwijl de binnenbekleding op z'n plaats blijft? Enkele reinigingsproducten, waaronder droogreiniger K2R, hebben tot nu geen resultaat opgeleverd. Uit vrees voor beschadiging van de binnenbekleding heb ik geen vochtige reinigers gebruikt.:2133:

Bovenaan Onderaan