Stadslichten

Hoe verwissel je de stadslichten in de bumper van de combi, vanuit de motorruimte kom ik er niet in. Moet er onder de bumper wat gedemonteerd worden ??

EdK

Forumguru
Als goed is heb je een manual ( beperkt ) en een elektronische op je mediaunit in de wagen zitten en daar staat haarfijn uitgelegd hoe die lampen te wisselen...
Begin maar vast met je stuur uiterst links of rechts te draaien...... :koffie:

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Dus wanneer @jan rikkelman laat weten wat voor Fabia combi hij heeft, kan ik het topic naar het juiste forumdeel verplaatsen.
Dan wordt het ook makkelijker om mee te denken/aanwijzingen te geven over hoe dingen los kunnen zonder ze direct te slopen.

De lamphouder van de stadslichten aan de rechter zijde van mijn Fabia combi Automaat 1,2 TSI sport van 2014
heeft kennelijk een lekkage want er zijn altijd condens druppels zichtbaar in het glas.
Via de motor ruimte is de lamphouder onbereikbaar.
Via het binnen spatboord ook niet.
Wat moet ik en waar demonteren om bij de lamphouder te komen en de afdichting te kontroleren ?

wie weet raad ??

EdK

Forumguru
In principe de manual de de raad weet !
Weet niet of je de Fabia 1 of 2 of 3 hebt , maar van deze zijn nog manuals in PDF in NL te downloaden.
Dus foto plaatsen van je wagen zal voor velen duidelijkheid bieden om te weten welke model je hebt van de Fabia

Maar op zich komt condens wel vaker voor en in algemeen na flinke rit zal het weer verdampen , (mits je de lichten aan hebt )

Slider

Forumguru
@jan rikkelman Blijft verwarrend, in de bumper zit je mist en dagrijlicht, niet je stadslicht. Dat zit echt in je koplamp unit.
Heb je de handleiding al gelezen van je auto? Daar staat het volgens mij duidelijk in.

Screenshot 2025-04-09 082747.jpg

Screenshot 2025-04-09 083017.jpg

Dit is wat er in de bumper zit en hoe het er uit moet. Maar dat is geen stadslicht.

Maak anders een foto van het probleem, wellicht is dat beter te begrijpen dan alleen woorden?

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Nu kan ik me voorstellen dat als je de DRL en bochtenverlichting uit hebt staan (en mistlampen worden ook zelden gebruikt), dat er wel condens in die lamphouder kan komen. Simpelste oplossing is de DRL of bochtenverlichting wel gebruiken, dan dampt dat vocht vanzelf weg door de warmte.

Ik heb bij vochtig weer sinds het overschakelen naar LED verlichting in de dimlichten ook wel eens wat last van condens. Dat komt doordat LEDs veel minder warmte uitstralen dan halogeenlampen.

Canon-Eye

Forumguru
Bochtenverlichting brandt veel te kort om warmte van enige betekenis te ontwikkelen, laat staan om condensvocht te doen verdampen.
Nog los van het feit dat ik die bochtenverlichting - zeker overdag*) - totale onzin vind en bovendien vaak nogal verwarrend, in het bijzonder op rotondes. Ik heb dat daarom altijd uitgeschakeld staan, want ik wil er niet mee gezien worden. Maar da's mijn persoonlijke smaak, hè...

*) Ik heb ook nooit begrepen waarom die bochtenverlichting niet afhankelijk is gemaakt van een daglichtsensor - of desnóóds (next best) gekoppeld aan brandend dimlicht. Auto's zitten al jarenlang vol met allerlei andere semi-nuttige "oplossingen", maar dit is blijkbaar te ingewikkeld...

Bovenaan Onderaan