Standaard radio vervangen Octavia Z1 2005

Edmans

Nieuw lid
Beste mensen,

Sinds een week of twee ben ik de trotse eigenaar van een Skoda Octavia Combi (Z1 2005). Vanwege omstandigheden moest toch de Ibiza uit 2008 het veld ruimen en is de Octavia in de plaats gekomen. Vooralsnog zijn de rij ervaringen prima. Heerlijke auto en de 2 liter motor heeft er zin in.

Echter mijn Ibiza had van binnen op sommige punten iets meer luxe. Zo ontbreekt er nu een usb aansluiting en ik ben niet van plan cd's te gaan branden. Ook had die Ibiza een dashboard aansluiting voor TomTom waardoor er geen vieze plekken op het raam komen.

Daarom heb ik zitten kijken naar een vervangend apparaat voor de huidige radio (het is geloof ik een stream of een audience) maar ik zit niet te wachten op het vervangen van gateways en al helemaal niet op gasten die ruitjes intikken en het de boel meenemen. Voor mij dus geen Columbus. Wat ik dus wil is een simpele all-in-one oplossing maar die wel netjes communiceert met mn PDC, maxidot koppeling, stuurwielbediening en de climate control.

Nu heb ik ook nog een skoda soundsystem erin zitten en daar moet deze dus op worden aangesloten.

Nu heb ik zitten kijken naar een RNS 315 maar daar moet ik dus m'n Gateway ook voor aanpassen en de kaartupdates zijn behoorlijk duur. Over de RNS 310 lees ik niet hele prettige verhalen m.b.t. het navigeren.
Omdat ik geen rommel wil heb ik wat rond zitten neuzen en kwam ik via dit forum op een Zenic en nu zoek ik dus een model dat een beetje bij mijn auto past. Een tikkeltje ouder omdat het wellicht goed compatible is maar nieuw genoeg dat het ondersteund wordt.

Nu leek de Zenic NC-2010 me wel wat maar zijn daar inbouwframes voor? Ik heb dit dashboard: http://www.navishop.nl/images/853526_4.jpg
Zijn er mensen die ervaringen met dit model hebben en die willen delen?
Is compatible met de apparaten die ik heb?
Bijkomend voordeel: er kunnen telefoons op aangesloten worden en volgens mij ook nog een achteruitrijcamera. Hebben we weer wat te tweaken.

Graag hoor ik jullie reactie.

Alvast bedankt,

Edmans

Laatst bewerkt:

Edmans

Nieuw lid
Valt dat frame binnen het bestaande frame? In dat geval zou het kunnen. Zo niet dan zou ik het hele frame moeten vervangen maar dat kan ik nergens vinden.

EdK

Forumguru
Kijk maar eens onder superskoda.com voor de frontjes en dan moet je degene hebben die voor de columbus wordt gebruikt
Maar indien zwart kun je hem net zo goed bij de dealer vandaan halen want ben je net zo duur uit is mijn ervaring met de Yeti en een Zenec NC 2011d.

En wil je meer weten over de 2011D die de opvolger is van de 2010 dan even in de zoekfunctie van forum zoeken op 2011d
Denk dat je dan je grootste deel van je antwoorden zal vinden daar ik al meerdere malen erover heb gesproken.

En wil je er mee spelen en voelen, rij dan even naar Tilburg naar de firma de Tijger , die alle tijd voor je nemen en velen vragen op hun gemak beantwoorden aan je.

Edmans

Nieuw lid
Bedankt, de 2011d komt niet onder de 700 en dat vind ik teveel voor een product met een hoog diefstalpotentie. Fijn dat het frame voor de Columbus gewoon past. Dan heb ik dus keuze genoeg.

Wat zijn verder de gebruikerservaringen?

EdK

Forumguru
nee de 2011d komt er nog niet onder inderdaad maar is zijn geld dubbel en dwars waard en mbt de diefstal van Zenecs heb ik nog weinig vernomen en zelf ook weinig tot heden van gemerkt
Maar de 2010 en ervaringen hierover zijn met google genoeg te vinden.
Maar je kunt je ook afvragen of je de dvd speler nodig hebt , en zo nee dan heeft zenec nog andere mogelijkheden hoor.

2010 zou ik persoonlijk niet voor gaan omdat er met deze toch nogal wat probleempjes zijn geweest , maar goed daar kun je nog wel het één en ander van lezen op ons wereld wijde web.

Kan je alleen één tip meegeven, gaat niet voor die chinese meukbende gef dan die 700 eurie meteen maar aan mij.
Is de tegenvaller hetzelfde voor jou maar ik ben in iedergeval dan 700 eurie rijker

Edmans

Nieuw lid
De dvd functie vind ik inderdaad niet zo belangrijk. De punten waar ik naar kijk zijn:
- Navigatie zodat ik geen vieze kringen op het raam krijg
- USB / SD aansluiting zodat ik geen cd's hoef te branden.
- Bluetooth aansluiting voor de telefoon

Mochten er andere versies zijn die goed te integreren zijn in een Octavia Z1 dan hoor ik het graag.

Die Chinese meuk komt er sowieso niet in, geloof me maar!!

EdK

Forumguru
http://www.autoshopdetijger.nl/zenec-e2014m-p-5055.html

50 eurie boven je budget maar schijnt verder gelijk te zijn aan de 2011D op de dvd speler na
en zoals met alle navi's van Zenec zit de canbus stuurmodule bijgeleverd en de USB stick voor de updates plus niet te vergeten na aankoop de gratis kaartupdate tot de laatste versie als die er nog niet op staat.

Rallye

Forumguru
Je zou nog even kunnen vragen of de PDC-integratie ook gegarandeerd is bij een 2005 Octavia. Als ik het mij goed herinner zit er een verschil tussen verschillende jaargangen van de Octavia.

Overigens vind ik zo'n Zenec best een forse uitgave, €1.000 incl. inbouw. Dat hangt er natuurlijk wel vanaf hoe lang je met die auto wilt gaan doen, maar dat is wat mij altijd van de aanschaf van zo'n systeem heeft weerhouden.

EdK

Forumguru
Incl inbouw ??
Met een 2 uurtjes heb je de oude uitgebouwd en de nieuwe ingebouwd en dat op je jan boeren fluitjes hoor

Edmans

Nieuw lid
Je zou nog even kunnen vragen of de PDC-integratie ook gegarandeerd is bij een 2005 Octavia. Als ik het mij goed herinner zit er een verschil tussen verschillende jaargangen van de Octavia.

Hoe kan ik dat controleren? Er zit nu een kastje bij die aangesloten wordt op de gateway geloof ik en daarmee zou het afgehandeld moeten zijn. Wel lees ik op de site van Zenec of een een mogelijke update daarvan maar volgens mij is het juist voor het facelift model: http://www.zenec.com/en/support/sof...-special-version-for-recent-skoda-car-models/

EdK

Forumguru
zoals gezegd heeft de 2010 nogal wat problemen gehad en mocht je toch er voor gaan dan zorgen dat je het volgende onderdeel er ook bij hebt of besteld.
http://www.autoshopdetijger.nl/zenec-ze-nc-pcap-p-4813.html
Schijnt namelijk bij starten van de wagen de stroom volledig wegviel bij de 2010 waardoor je na elke start je je zenders weer opnieuw in kon programmeren.
Staat in beschrijving wel dat het voor wagens met start/stop systeem is , maar bij aanschaf van mijn 2011d bij de Tijger wilde ik die er meteen bij nemen waarop verteld werd dat deze voor de 2010 op markt was gebracht maar dat dit bij de nieuwere modellen niet meer voorkwam.

Dus is maar een weetje als je voor de 2010 zou gaan en voor het probleem komt te staan.

Rallye

Forumguru
@Edmans : ik zou het gewoon bij je leverancier navragen en als het belangrijk voor je is (het geluidssignaal van de PDC blijft het naar ik heb begrepen gewoon doen, die speaker zit in de B-stijl) laten bevestigen dat de PDC ook wordt weergegeven op het scherm van de Zenec. Ik vind de weergave op het scherm persoonlijk wel een steun.

EdK

Forumguru
Ok bedankt voor de tip. Er zit geen start-stop-systeem in dus dat scheelt dan weer.
Dat begreep ik al aan het type wagen dat je hebt, maar ik bedoel meer dat als je voor 2010 zou gaan wat ik persoonlijk niet zou doen. Dan is kans groot dat je die module nodig hebt.

Edmans

Nieuw lid
In ieder geval bedankt voor de tips. Ik kijk rustig even verder en als er vorderingen zijn dan horen jullie dat zeker.

gbbosma

Forumguru
@Edmans heb even jou vraag gevolgd over een evt nieuwe radio die je wilt gaan aan schaffen/inbouwen. Las dat je een octavia II hebt van 2005. Met het Skoda sound systeem. Dit systeem heb ik zelf ook. Om er geluid uit te krijgen na inbouwen van een ander merk radio dan heb je beslist deze kabel nodig; http://www.ebay.de/itm/Radio-Adapte...erker-Superb-II-2-Octavia-II-2-/200655731402?
Skoda radio's sturen het soundsysteem aan, aftermark radio's doen dit niet. Heb zelf een jaar terug de zelfde vraag hier gesteld. http://www.skodaforum.nl/forum/i/radio-audience-vervangen-voor-radio-navigatie-multimedia-rns.19726/
Heb nu bijna al een jaar een Chinese meuk radio er in en deze bevalt zeer goed. Ook de forumleden @technobear en @koreaan hebben dezelfde als mij gekocht. En dat voor 400€ en inbouw. Dit mm systeem heeft echt alles er op en er aan. Een inbouw front kost bij de dealer 12€. Begin dit jaar heb ik er een achteruitrijcamera ingebouwd en dat is makkelijk te doen.
http://www.skodaforum.nl/forum/i/achteruitrijcamera-inbouwen.21474/
Hoop dat je hier wat mee kan, maar ja het blijft Chinese meuk.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan