Standkachel

bert2

Lid
Zijn er O2 rijders die een standkachel hebben (laten inbouwen) en wat zijn hun ervaringen ?
 

Karstieman

Forumguru
Nou, het kan 's morgens best koud zijn in je auto. Sommige mensen hebben/krijgen zelfs lichamelijke klachten bij koude temperaturen en dan is een standkachel toch wel een uitkomst.
Misschien zijn er toch mensen die er een hebben aangeschaft ? Ik ben er eigenlijk wel benieuwd naar /forum/images/graemlins/smile.gif
 
Typsische een gevalletje van jammer voor het milieu. Met alle respect voor de mensen die zo'n ding in de auto hebben maar wanneer ik in de winter mijn ramen aan het krabben ben staat er al een auto zo'n 30min warm te draaien met een standkachel. Een auto is in 3 min warm en stoelverwarming doet ook wonderen. Pure onzin zo'n ding want je stookt wel brandstof.

@Karstieman, hoe bedoel je dat met mensen met lichamelijke klachten? Iets van Reuma of zo? In dat geval is een standkachel wel een uitkomst maar dat een kleine groep.
 

Deje

Lid
Het valt nog te bezien of zo´n standkachel slecht is voor het milieu....
De motor is onmiddelijk op bedrijfstemperatuur waardoor de verbranding beter en minder vuil verloopt....
/forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif
 

JettaFreak

Actief lid
Met mijn huidige auto is het zo dat bij koud en nat weer de binnenzijde van met name de voorruit bijzonder snel dichtslaat met een soort condens. Mijn airconditioning, die theoretisch gezien de lucht in de auto zou moeten ontvochtigen (???) doet zijn werk niet bij temperaturen van 5 graden celsius of lager. Als je elke ochtend aansluit in de file, is dat dus praktisch van november tot en met maart. En hoe groter de auto (O2 combi) hoe langer het duurt voordat de auto is opgewarmd. Vanwege de hiervoor genoemde redenen ben overweeg ik voor mijn nieuwe nog uit te zoeken leaseauto ook om een standkachel te laten inbouwen. Je zit dan niet verkleumd en verkrampt te kijken door het enige condensloze stuk van de voorruit, waardoor de oplossing ook stukken veiliger is. Enne, ik weet niet hoe jullie de voorruit krabben, als er maar een klein laagje ijs op zit, werkt het ook goed om met de aero ruitenwissers te gaan wissen (wel eerst losmaken van de ruit) en vervolgens ruitenwisservloeistof te gaan sproeien op de voorruit. Daarmee verdwijnt het ijs als sneeuw voor de zon.

Ten aanzien van het verbruik zou ik willen aangeven dat een standkachel juist gunstig zou moeten zijn voor het verbruik. Eerst de auto aanzetten, ruiten krabben, wachten tot ruiten niet meer beslagen zijn kost tijd en brandstof. In ben niet heel erg technisch, maar een standkachel verbrandt brandstof en zet die om tot nagenoeg 100% warmte. Een motor zet brandstof ook om tot warmte, maar heeft tevens te maken met interne wrijvingen etcetera waardoor energie (en dus warmte) verloren gaat. Ik kan me dus voorstellen dat een standkachel de auto sneller warm kan maken of in dezelfde tijd als de motor de auto warm maakt minder verbruikt (of een combinatie van beide). Ik ben dus pro standkachel.

JettaFreak
 

smg

Lid
De Ford Focus heeft wel een standkachel en voorruitverwarming als optie leverbaar. Voor mij bijna redenen om voor een Focus te kiezen.

Grootste voordeel zou voor mij zijn dat de voorruit niet zo enorm gaat beslaan. Nu moet ik 's ochtends de auto soms aan de kant zetten ivm het beslaan van de voorruit.
Mijn stoelverwarming lost de kou in de auto ook niet helemaal op, doordat niet de hele stoel wordt verwarmd maar alleen maar het achterste deel van het zitvlak en het onderste deel van de rugleuning.

Voor de condens op de ruit werkt een doekje natuurlijk ook...
 
Een standkachel is gemaakt om de auto van te voren verwarmen. Dus wanneer je nog GEEN gebruik van de warmte maakt is dat ding wel aan het stoken.

Condens in je auto blijf ik bijzonder vinden. Zelfs toen ik nog geen AC in mijn auto had bleven mijn ramen mooi condens vrij. Misschien iets te vaak "interne circulatie" aan?

Om je auto condens vrij te maken doormiddel van een standkachel vind ik met alle respect de grootste onzin.
Gebruik gewoon je motor warmte om je auto binnenin mee te verwarmen ipv een extra kachel. Binnen een paar min is je auto warm. En zo koud wordt het niet eens meer in Nederland en Belgie. We kunnen toch wel ergens tegen???

O ja, nog even een toevoeging. Je motor blijft koud dus dat is een slech argument om een standkachel aan te schaffen.
 

higgy

Forumguru
Ik heb stoelverwarming genomen om m'n vrouw te verrassen destijds.
Daar ben ik nu, nu de kille dagen weer begonnen zijn, ook ZELF zo gelukkig mee! 's Ochtends na het starten meteen even op '2' en bijna meteen een warme stoel. HEERLIJK!
En dat voor die paar centen extra.
 
@Higgy, Dat vind ik een veel beter alternatief voor mensen die het snel koud hebben of het graag snel warm willen hebben.
 

smg

Lid
Rogier, als ik mijn auto 's ochtends start met het huidige weer (ca. 4 graden en vochtig) dan beslaat mijn ruit onmiddelijk. Mijn auto staat op een open parkeerplaats en is dan ook flink afgekoeld. Interne circulatie gebruik ik nooit.
Een standkachel zorgt er voor dat de auto voorverwarmd is, dus minder snel beslaat. Dat gaat met een standkachel sneller dan met een draaiende motor, omdat de kachel enkel verwarmt (jaja), en een motor indirect verwarmt. Bovendien duurt het bij een stationair draaiende motor enkele minuten voordat er warmere lucht komt. Een standkachel verbruikt dus echt minder brandstof.
 

Droopy

Actief lid
Volgens mij was de eerste reden van een stand kachel om ook je Moter voor te verwarmen, hierin zit het mileu voordeel, aangezien bij het starten van je automoter het motermangement denkt dat de moter al op bedrijfs temperatuur is en dus gelijk op het voordelige brandstof mengsel gaat. En ja het lijkt me heerlijk om 's ochtends in een warme auto te stappen
 

Logic

Actief lid
Tuurlijk is het lekker, alleen het is bij ons niet nodig. Mijn scandinavische collega's hebben het allemaal maar die hebben er een goede reden voor.
Maar als je ruit beslaat gebruik je gewoon een anticondens doek, probleem weg.
En nog een tip uit grootmoeders tijd: kloddertje groene zeep op een droge doek, ruit goed insmeren en voorlopig beslaat hij niet meer. Werkt ook uitstekend bij spiegel in de badkamer.
 

bert2

Lid
Een standkachel is decadente luxe maar dat was airco enige jaren gelden ook en zie nu eens, het is gemeengoed geworden.
Een standkachel is zuinig met energie, verwarmt koelwater en interieur en ook de motor is sneller op bedrijfstemperatuur. Na het schrappen ingestapt, beslaan de ruiten aan de binnenzijde. Mijn auto is zeker niet in 3 min. warm en al helemaal niet ontwasemd dus wachten tot de motor warm(er) is en de ruiten schoon zijn geblazen of voorzichtig toch maar gaan rijden.
Helaas is het nog een aardige investering (eur 1600) maar het zou de verkeersveiligheid beslist ten goede komen, afgezien van het gemak.
 
Tja, zo hebben we blijkbaar allemaal een mening om het voorverwarmen van een auto te rechtvaardigen. Ik zal wel de enige hier zijn die geen last heeft van beslagen ramen en het blijkbaar niet zo snel koud heet waardoor ik 3 minuten kan wachten (ik ben dan al aan het rijden) voordat mijn auto warm is.

Leuk weetje, afgelopen week mocht ik mijn ramen krabben. Auto gestart en ontwazem knop ingedrukt en ondertussen de andere ramken gekrabt. Voorruit was toen al voor de helft ontdooit. Misschien heb ik wel een Climat Control+ in de auto gekregen???
 

AMBIO2

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Een standkachel is decadente luxe

[/ QUOTE ]

Ik heb een garage, wat is dat dan wel niet ?? /forum/images/graemlins/ahum.gif
 

Karstieman

Forumguru
Vanmorgen toch weer flink moeten krabben (zeker 5 minuten).
Ondertussen motor gestart en ontwasemknop aan. Helaas was er slechts een stukje van 10cm. boven het dashboard ontwasemd /forum/images/graemlins/frown.gif
Ik wil maar zeggen: Had ik er maar een standkachel gehad vandaag /forum/images/graemlins/smile.gif
 
@Karstieman, ik snap er niets van maar ik moest ook krabben en ondertussen het ontwasemen aangezet en nergens last van. En ik heb er nog geen 3 minuten voor nodig gehad /forum/images/graemlins/winkie.gif
 

erpa

Banned
Bij mij hetzelfde probleem, zelfs mijn binnenspiegel blijft 10 min. in de mist. Dit alles al bij een km. stand van 17.500. Waarom blijft die auto zo vochtig ??
Het zal wel aan de climatecontrole liggen.
Al mijn vorige auto's ( 20 jaar lease) kregen dit verschijnsel pas na 2 jaar. Min punt voor de O2
 
Bovenaan Onderaan