Met mijn huidige auto is het zo dat bij koud en nat weer de binnenzijde van met name de voorruit bijzonder snel dichtslaat met een soort condens. Mijn airconditioning, die theoretisch gezien de lucht in de auto zou moeten ontvochtigen (???) doet zijn werk niet bij temperaturen van 5 graden celsius of lager. Als je elke ochtend aansluit in de file, is dat dus praktisch van november tot en met maart. En hoe groter de auto (O2 combi) hoe langer het duurt voordat de auto is opgewarmd. Vanwege de hiervoor genoemde redenen ben overweeg ik voor mijn nieuwe nog uit te zoeken leaseauto ook om een standkachel te laten inbouwen. Je zit dan niet verkleumd en verkrampt te kijken door het enige condensloze stuk van de voorruit, waardoor de oplossing ook stukken veiliger is. Enne, ik weet niet hoe jullie de voorruit krabben, als er maar een klein laagje ijs op zit, werkt het ook goed om met de aero ruitenwissers te gaan wissen (wel eerst losmaken van de ruit) en vervolgens ruitenwisservloeistof te gaan sproeien op de voorruit. Daarmee verdwijnt het ijs als sneeuw voor de zon.
Ten aanzien van het verbruik zou ik willen aangeven dat een standkachel juist gunstig zou moeten zijn voor het verbruik. Eerst de auto aanzetten, ruiten krabben, wachten tot ruiten niet meer beslagen zijn kost tijd en brandstof. In ben niet heel erg technisch, maar een standkachel verbrandt brandstof en zet die om tot nagenoeg 100% warmte. Een motor zet brandstof ook om tot warmte, maar heeft tevens te maken met interne wrijvingen etcetera waardoor energie (en dus warmte) verloren gaat. Ik kan me dus voorstellen dat een standkachel de auto sneller warm kan maken of in dezelfde tijd als de motor de auto warm maakt minder verbruikt (of een combinatie van beide). Ik ben dus pro standkachel.
JettaFreak