Stank rubber

Nu 2 dagen mijn oct 16 TDI net even een stukje even echt gereden en daarna weer rustig gereden. Thuis bleef de ventilator lang draaien maar wat een enorme rubber stank meer mensen gehad of hebben ze iets vergeten weg te halen????
 

AndreM

Forumguru
Mijn vorige auto, ik zal het merk niet noemen is net als vloeken in de kerk (made in Germany) ;), die kon ook behoorlijk stinken als het roetfilter gereinigd werd.

En reken maar als het roetfilter aan het regenereren is, is het net de lucht van...........alsof je door de Botlek rijdt langs de Shell. Uit die schoorsteen komt ook geen schone lucht uit en ruik je ook! :yeah:

De milieudiesels van tegenwoordig spaart alle schadelijke stoffen zoveel mogelijk op om vervolgens in één keer eruit te gooien. :tegek:
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
plus het is nog een vrij nieuwe auto, dan moeten er bepaalde luchtjes sowieso nog "wegbranden".. is vrij normaal. En zoals gezegd, roetfiltergeneratie kan een flink geurtje veroorzaken.
 

turboturbo

Forumguru
Loopt idd een heel topic over elders op dit forum.

De geur is idd alarmerend als je niet weet waar het vandaan komt!
 

DeNnZ

Forumguru
Ik ken het ook!
Ik heb me het regelmatig afgevraagd wat het is.
De V40 1.6D van mn meisje heeft het ook...
 

micky

Forumguru
De dealer bevestigde dit vorig jaar aan me bevestigd, het gebeurd alleen als hij niet heeft kunnen regeneren op de snelweg, wat de bedoeling is, het ruikt ook een beetje naar verbrande koppeling, de ventilator loopt en stationair toerental zit dan op 1000 toeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

AndreM

Forumguru
De dealer bevestigde dit vorig jaar aan me bevestigd, het gebeurd alleen als hij niet heeft kunnen regeneren op de snelweg, wat de bedoeling is, het ruikt ook een beetje naar verbrande koppeling, de ventilator loopt en stationair toerental zit dan op 1000 toeren.

En ik weet niet of het bij Skoda ook zo is maar bij mijn vorige auto wel.
Je mag dan gedurende het regenereren niet de motor uitzetten!
 

DeNnZ

Forumguru
@AndreM, En hoe weet je dat dit het geval is? Als dat echt zo belangrijk was geweest dan hadden ze wel een melding gemaakt lijkt me....
 

AndreM

Forumguru
@DeNnZ hoe je herken dat de motor aan het regenereren is?
Zoals @micky al omschrijft, het toerental zakt niet naar de 800 toeren, maar blijft hangen op de 1000 toeren.
De koelventilator van de motor blijft constant draaien.

En mocht je denken dat het niet zo belangrijk is, de handleiding van Skoda is vaak niet altijd even duidelijk!

Bij mijn vorige auto heb ik vele problemen gehad omdat de motor het eerste half jaar niet automatisch ging regenereren.
Daar stond het wel in de handleiding vermeld met dikke vette letters.

Ik hoef de kosten niet te betalen, maar als jij het wil uitproberen??????
Er zat in ieder geval een opgeblazen turbo en een EGR klep à €.....,.. bij omdat heel de boel dicht geroet zat.

Het regenereren van het roetfilter is een functie die niet voor niets is toegevoegd! :jaja:
 

DeNnZ

Forumguru
@AndreM Ik suggereer niet dat je ongelijk hebt of dat het totaal onbelangrijk is....

Je geeft zelf aan dat de het filter bij jou in het eerste half jaar niet heeft geregenereerd, dit is natuurlijk iets heel anders als dat de motor wordt afgezet terwijl deze aan het regenereren is terwijl deze normaliter gewoon geregenereerd wordt. Het lijkt me dan ook dat als het filter onvoeldoende is geregenereerd (en dan nog steeds een te hoge ΔP heeft) dat deze dan bij de volgende rit vrolijk opnieuw gaat regenereren. Waar ik me wel wat bij voor kan stellen is dat het niet bevorderlijk is vanwege een heet roetfilter niet de gelegenheid geven af te laten koelen.
 
Laatst bewerkt:

micky

Forumguru
mij is ook niet verteld dat je hem niet mag uitzetten en dat doe ik dus al zo'n 70.000km duurt heel lang dat proces daar kun je toch niet op gaan wachten??
 

AndreM

Forumguru
Zijn die verhuisd dan?
In mijn tijd zaten ze in Pernis...

Shell Pernis wordt in de volksmond zo genoemd omdat het naast Pernis ligt.
De locatie (plaatsnaam) van de Shell heet eigenlijk Vondelingenplaat.
Het hele gebied waar o.a. de Shell gevestigd is heet Botlek.
Na de Botlek begint de Europoort voorbij de Burgemeester Thomassentunnel (genoemd naar oud burgermeester van Rotterdam).
En de Maasvlakte begint bij de laatste brug t.h.v. Oostvoorne.
 
Laatst bewerkt:

AndreM

Forumguru
mij is ook niet verteld dat je hem niet mag uitzetten en dat doe ik dus al zo'n 70.000km duurt heel lang dat proces daar kun je toch niet op gaan wachten??

Een keertje overslaan is ook niet erg.
Ik heb alleen maar aangegeven dat het toch wel een belangrijke functie heeft.
En dat het bij mij niet of nauwelijks werkte is men pas later achter gekomen, maar toen zat ik al met stukken!

Dus een ieder mag zelf beslissen wat hij met deze info doet.
 

Canon-Eye

Forumguru
De locatie (plaatsnaam) van de Shell heet eigenlijk Vondelingenplaat.
Even een zijlijntje, voor de geschiedschrijving:
Botlek is volgens mij de naam van het water waaroverheen de Botlekbruggen (momenteel 2 stuks) liggen, eronderdoor de Botlektunnel.
Aan de oostkant ligt o.a. Vondelingenplaat en het dorp Pernis. Het Shellterrein strekt zich uit over gebieden die tot Pernis en Vondelingenplaat hebben behoord en wordt door Shell zelf consequent aangeduid met Shell Pernis.
Aan de westkant begint het Botlekgebied, daar ben je dus zodra je de tunel uit of de brug over bent.

Ik heb vanaf midden jren '60 daar doorheen gereden en het min of meer uit het zand zien groeien. De Calandbrug was nog in aanbouw, iets ten noorden daarvan lag nog een dam door het Calandkanaal, precies in het verlengde van wat thans Droespolderweg heet. De Botlekweg bestond nog uit stelconplaten, net als de rest van de route naar "De Europoort"; bij dat dammetje stond de laatste lantaarnpaal, want verder was het landschap woest en ledig tot bij de Beneluxhaven. Vlak daarvoor werden de eerste olietanks gebouw, op de kop van die Beneluxhaven stond sinds medio 1966 het eerste deel van het Eurocentrum. Ik werkte daar - naast de terminal van North Sea Feries en het restaurand van Rob de Pioneer toen de enige gebouwen tussen Rozenburg en Oostvoorne.
Er is wel wat veranderd in die 50 jaar...
 

Joske

Forumguru
smiley_to_sleep028.gif
 
Bovenaan Onderaan