Starre achter AS en de nieuwe genaratie stoelvulling

Octaviaapeldoorn

Actief lid
De starre achteras vindt ik persoonlijke een behoorlijke teleurstelling de keuze hiervoor snap ik ook niet.
Carrosserie held over en zeer gevoelig voor spoorvorming echt een behoorlijk tegenvaller ten opzichte van de O2.
Het zelfde heb ik met de stoelen daarin wordt een nieuw type vulling gebruikt deze geeft een schommel effect en niet de stabiliteit welke je had in O2.
Wat zijn de ervaringen wellicht oplossingen
 

Noord26

Forumguru
Dit exact dezelfde post als in een bestaand topic?

Bovendien staat een starre achteras totaal los van overhellen en gevoeligheid voor spoorvorming,
 

sitechris

Donateur
Mijn Leon FR heeft ook de starre achteras, maar die helft totaal niet over en ik heb met 17 inch velgen nul last van spoorvorming. Ik denk niet dat de starre achteras een effect heeft op de spoorvorming. Dat zal een andere oorzaken hebben, je hebt het vaak bij grotere velgen/plattere wang van de band. Ook het overhellen van de carrosserie kan andere oorzaken hebben, dat is volgens mij eerder aan de onderstel set-up en veren te wijten (niet dat ik hier echt verstand van heb).

Wel vind ik de multilink achteras iets verfijnder (een collega van me rijdt Leon FR met multilink achteras), maar dat merk ik alleen als je de auto gaat pushen (topsnelheid Autobahn of volgas bochtjes nemen).
 

Noord26

Forumguru
Onze vorige auto, een Swiftje, had ook een 'starre' achteras (geen multi-link). 0,0 last van spoorvorming en overhellen. Wellicht de fijnst sturende auto die we gehad hebben. Ik zou vraagtekens zetten bij de (uitspraak) van je dealer..
 

Cordoba

Forumguru
Starre achteras is iets heel anders, die vindt je nog onder een deel van de bedrijfswagens en terreinauto's, maar je moet een flink stuk terug in de vorige eeuw om een normale personenauto te vinden met een starre achteras. Er hebben blijkbaar ooit wat mensen zoiets geroepen over de O3, maar dat zegt meer over de mensen die het roepen dan over de auto. Op de een of andere manier blijft dit onzin verhaal over de O3 maar terugkomen.

De O3 heeft een semi-onafhankelijke achteras.

Wat de stoelvulling betreft: is dit echt de vulling die het probleem is, of ligt het aan de vormgeving van de stoel? Overigens kan het zijn dat bij een andere uitvoering een ander stoelmodel is geleverd, en je daar geen probleem hebt.

De gevoeligheid voor spoorvorming heeft vaak te maken met slechte uitlijning van de auto al dan niet in combinatie met de bandenkeuze en bandenspanning. Het overhellen van de carrosserie (ik denk dat je dat bedoelt, ondanks de spelfout) heeft niets te maken met het type achteras. Overigens zal het overhellen bij een sportonderstel aanzienlijk minder moeten zijn, en is dit eventueel nog aan te passen door wijzigingen aan het onderstel (veerpootbrug, andere veren en schokdempers dus 'verlagen' van het onderstel).
 

CDK

Forumguru
De O3 heeft een semi-onafhankelijke achteras.
ook wel torsie as genoemd, enkele versies (ik meen de RS en de 4x4) hebben echter wel de onafhankelijke multi link ophanging
maar met deze achteras is echt niets mis mee hoor, het is wel goedkoper, maar voor een daily drive auto is het absoluut geen belemmering, ga je de grenzen opzoeken qua rijden, dan heb je die met een torsie as wel eerder gevonden, dat dan weer wel....
 

hemi24

Forumguru
Ach ja, voor sommige huisvadertjes heeft het woord Multilink een beetje placebo-effect. :(

Het zal wel niet zo schokkend zijn, anders hadden de duurdere concernbroeders hun MQB-varianten vast uitsluitend uitgerust met een multilink achteras...

Ben wel benieuwd welke uitvoering van de 02/03 de TS reed/rijdt.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

VWim

Forumguru
En zelfs dat laatste is maar de vraag, door het type as blijven de wielen namelijk ten alle tijde haaks staan ten opzicht van het wegdek. Dit in tegenstelling tot de onafhankelijke multilinkachteras. Ik poste het al eerder, dit probleem zit meer tussen de oren dat tussen de achterwielen. Wat wel zou kunnen is dat je het merkt als je achterin gaat zitten. De multilink is dan wat comfortabeler.

In het volgende topic staat wel wat beschreven over het type as dat wordt gebruikt: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5058413
Let wel, het is een mix van feiten en meningen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

hemi24

Forumguru
Misschien heb ik persoonlijk i.v.m. "cuppen" van de achterbanden juist wel liever de eenvoudige "Verbundlenkerachse"!!!
En hierbij blijven de wielen trouwens niet te allen tijde haaks staan t.o.v. het wegdek...
 

Cordoba

Forumguru
Ook met een torsie-as kun je behoorlijk wat. Mijn allereerste auto was een Golf Diesel uit het jaar 1979, dus een Golf I, met die torsie-as. Ik heb het later eens op beeld terug gezien, maar ik ging standaard altijd op 3 wielen door de bocht: bij gas los achterwiel los, bij gas bij het voorwieltje van de grond. Het dieseltje kwam naar mijn smaak wat langzaam op snelheid, dus in de bochten zoveel mogelijk snelheid vasthouden, dan hoefde je erna niet zoveel moeite te doen om weer op snelheid te komen.
Overigens zag het er niet alleen spectaculair uit, het ging ook hard door de bochten, en eigenlijk nooit problemen gehad met die torsieas.
 

VWim

Forumguru
@hemi24 ik ben benieuwd naar je uitleg waarom je wielstand toch zou veranderen bij een Verbundlenkerachse. Ik ben geen specialist en laat me daarom graag informeren...
 

hemi24

Forumguru
@hemi24 ik ben benieuwd naar je uitleg waarom je wielstand toch zou veranderen bij een Verbundlenkerachse. Ik ben geen specialist en laat me daarom graag informeren...

Het is een TORSIE-as, dus de tussenbuis tussen beide wielarmen zal torderen, waardoor de beide aseinden niet meer op een gemeenschappelijke lijn liggen en dus de wielstand ook niet meer gefixeerd is t.o.v. de ondergrond.

Door bij de constructie de bevestigings- / scharnierpunten van de as ook nog onder een hoek te positioneren t.o.v. elkaar, kun je ook nog een verdraaiing in een ander vlak bewerkstelligen, waardoor de torsie-as bij invering, zoals bijvoorbeeld bij het nemen van een bocht, ook nog een sturend karakter krijgt.
 
  • Leuk
Waarderingen: VWim

VWim

Forumguru
Dat ben ik (op dit moment nog) niet met je eens, het is immers niet de zelf as die zal torderen, maar de gehele as ten opzicht van het "gefixeerde" punt. De bedoeling van de as zelf is een vaste verbinding tussen de twee wielen. Uiteraard is een as nooit zo star dat deze in het geheel niet zal torderen, maar om nu te zeggen dat dit het doel is van de as tussen de wielen gaat me, in eerste instantie, iets te ver.


amspictureamsmdb44043.jpg
 

CDK

Forumguru
@hemi24 ik ben benieuwd naar je uitleg waarom je wielstand toch zou veranderen bij een Verbundlenkerachse. Ik ben geen specialist en laat me daarom graag informeren...
@Antera heeft dit bij de verlaging van de O3 van @Dennis Nijholt laten zien toen zijn auto op de brug stond, het verbaasde me toen al hoe ver die as kon torderen en hoever de stand van het linker en het rechter wiel daardoor dus kon verschillen, links en rechts is wel met elkaar verbonden, maar vangt oneffenheden in het wegdek op.
Hoe meer torsie de as toelaat hoe comfortabeler hij is. Eigenlijk zou je eens met alleen 1 achterwiel op een stoepje moeten gaan staan (liefst zonder band en of velg te slopen ;) ) en dan even op je knieën aan de achterkant onder je auto kijken! Aals je het nog nooit gezien hebt zul je verbaasd zijn.
 

MeneerB

Forumguru
Volgens mij moet ik nog ergens een demo filmpje hebben die een hard werkende torsie as laat zien.
Ga eens een keer in mijn archieven duiken.

Die torsie as blinkt uit in eenvoud en effectiviteit. Ik heb hem ook onder mijn Golfjes 1 & 2 gehad.
En wat Cordoba schrijft: Beetje hard de hoek om en de wagen tilt het binnenste achterwiel van de grond.
Nooit het gevoel gehad dat deze as tekort kwam. Alhoewel ik VAG producten nooit in de hoogste regionen qua wegligging heb geplaatst is het allemaal wel heel hufterproof. (Dus voor de "gewone" rijder heel veilig)
 

Tom RS

Forumguru
Ik kan de TS geruststellen: een torsieas is perfect in orde. Mijn andere auto is een Peugeot 205 Gti (Rallye). Dat staat zo ongeveer algemeen bekend als de hot hatch met de beste wegligging en die heeft... een torsieas.
 
Bovenaan Onderaan