Start moeilijkheden 1.2 TSI 2011

newwolf84

Forumguru
Goedenavond allemaal !

Heeeeeeeel lang geleden had ik nog eens op het forum rond gekeken en gepost, mag me bijna wel weer gaan voorstellen.

Maar goed zoals de titel al aangeeft heb ik sinds enkele weken wat start moeilijkheden met mijn Skoda Octavia 1.2 TSI FL uit 2011. De auto heeft inmiddels 190.000 km gelopen en vertoont nu wat kuren wat het starten betreft.

De symptomen:

Het lijkt er op dat de accu langzaam aanleeg loopt. Als ik 's morgens de auto start kan het wel eens voorkomen dat de Comming/leaving home lampen en interieur verlichting het niet doen. Als ik dan de auto start dan lijkt het erop dat de accu het nog net kan trekken om de motor te doen aanslaan. Tot nu toe start hij altijd wel. Als ik dan een stuk gereden heb en zet hem dan weg, dan zijn de problemen voorbij, starten gaat dan zoals het hoort.

Vorig jaar is er een nieuwe accu in gekomen, dus de 1e verdachte is natuurlijk de accu zelf ( aangezien je daar als 1e aan denkt qua startgedrag) accu is getest en doorgemeten en deze zou goed moeten zijn.
Daarna bij de garage geweest waar ze hem hebben door gemeten op lekstroom, niks noppes nada. Er is ook niets bij in/bij gebouwd in de auto wat eventueel een lekstroom zou kunnen veroorzaken.
Helaas blijven de startproblemen. Zelf ook nog gemeten met de multimeter en als de auto stationair draait dan is de spanning goed, ga ik gas bij geven dan gaat hij richting de 14v. Voor zover ik heb kunnen vinden zou dit inhouden dat de dynamo het goed doet, laadt dus bij. Mede gegeven door het feit dat als ik een heel stuk gereden heb en hem dan later opnieuw start, dit zonder problemen gaat.

Het komt dus eigenlijk voor als de auto een hele tijd ( lees dag,/nacht ) heeft stilgestaan.
Weet eigenlijk nu niet meer precies waar ik het zou moeten zoeken ? Zou de startmotor hier nog een rol in kunnen spelen ?

Wie herkent deze problemen of zou mij nog opweg kunnen helpen om hiervoor een oplossing te vinden ?

Gr. Henry
 

LdN

Forumguru
Al eens de spanning gemeten van de accu voor het starten?
Als de "open" spanning lager dan 12V is dan is de accu gewoon kapot wat de testen ook zeggen.
Een goed geladen accu moet als open spanning tussen de 12,4 en 12,8V zitten.
Is de spanning goed dan eens meten tijdens het starten, de spanning mag niet te ver inzakken, tijdens het
starten niet onder de 10V.
Is dat alles goed moet je denken aan spanningsverlies onderweg en dan zijn gecorrodeerde massa
aansluitingen de meest voor de hand liggende oorzaak.
 

Highway

Forumguru
Ik lees: kan het wel eens voorkomen. Houdt dit in dat je de problemen sporadisch hebt - dus niet iedere keer?

In dat geval denk ik aan een schakeling / lampje die soms aan blijft staan of mogelijk een besturingmodule die niet helemaal lekker meer is en soms actief blijft.

Mij is een geval bekend waar de eigenaar van een Octavia een lege accu had (accu stuk). Ze hebben toen de auto willen starten via startkabels (deze waren niet dik genoeg). De auto kregen ze niet gestart, dus uiteindelijk maar de wegenwacht laten komen.

Hierna functioneerde de rechter voordeur niet meer. Bleek een besturing module defect te zijn.

De accu meten zoals @LdN aangeeft zou ik ook doen - ook een nieuwe accu kan defect zijn.
 

newwolf84

Forumguru
Hmzz vanmorgen maar eens de proef op de som genomen en gelijk na een nachtje slapen de spanning gemeten van de accu. Die zat vanmorgen op 10.9 volt. Vrouwlief heeft de auto meegenomen en heb even buiten staan wachten. De comming home/leaving home ging niet aan en de interieurverlichting brandde niet helemaal op volle sterkte. Starten ging niet helemaal zoals ik eerder gewend was. Net of de auto het even diep weg moest halen maar startte toch gewoon.

@Highway de accu is een week geleden nog getest door het bedrijf waar ik hem gekocht had. Deze was volgens hun testkast gewoon goed.

Met kan het wel eens voorkomen heb ik het niet helemaal goed verwoord denk ik. De problemen doen zich eigenlijk elke keer wel voor na een tijd stilstand, lees een nacht. Als ik dan de auto gebruikt heb en hem dan weer start dan start deze gewoon zoals ik gewend ben/was.

De garage waar ik hem heen gebracht heb, heeft gemeten met een multi meter, de - pool eraf en toen de multimeter er tussen. Na enkele minuten zakte de spanning helemaal weg en bleef de multimeter op bijna nul staan ( zo rond de 0.01A ) heb begrepen dat deze niet boven de 0.05A moet zitten anders zou het betekenen dat je wel een lekstroom hebt wat de accu leegtrekt.

Voor de rest functioneerd alles binnen of buiten de auto normaal. Geen gekke storingen of meldingen.
 

newwolf84

Forumguru
Mja dat vermoeden heb ik ook echter ben ik inmiddels al 2x bij dat berdijf terug geweest en ze beweren bij hoog en laag dat hij goed is... ben bang dat we in een welles nietes spelletje terecht komen. Heb me al rot lopen zoeken naar de aankoopbon maar kan deze zo gauw niet meer vinden.
 

LdN

Forumguru
Een open accu spanning van 10.9V is gewoon veel te laag uitgaande van een goed geladen accu.
Een loodaccu presteerd het best presteert bij omgevingstemperaturen rond om de 20 graden Celsius, richting de
0 graden is de prestatie van de accu al zo'n 30 tot 40% minder.
Een accu warmt inwendig op als hij geladen word dus als je net komt aanrijden en ze testen de accu
meteen dan kan hij net nog voldoen maar als je wilt starten 's morgens vroeg laat hij het gewoon afweten.
Hoe word de accu overigens getest door die leverancier?
Loodaccu's kennen ook nog een fenomeen wat "sudden death" genoemd word en dat is precies wat er gebeurt, het ene
moment lijkt alles ok, de volgende dag is het over.
Je kan een testje doen als je een acculader hebt.
- Sluit alleen de accu aan op de lader
- Kijk naar de laadstroom (als de lader geen meter heeft sluit dan een externe meter aan).
- Als de accu echt leeg is (en dat is hij normaal bij die klemspanning) dan gaat de lader zijn maximale stroom laden en blijft dat geruime tijd doen.
- Een accu van b.v. 40Ah die constant met 4A geladen word zal dus bij een normaal laadrendement van 80% er zo'n 12,5 uur over doen om weer 100% geladen te zijn.
- In werkelijkheid zal het nog wat langer duren omdat de stroom na een aantal uren langzaam zal gaan dalen.
- Daalt nu de laadstroom al na een korte tijd (30min oid) naar een veel lagere waarde (<1A) dan is de accu gewoon defect en neemt geen lading meer op.
Meestal zegt men dan "zie je wel de accu is niet leeg, na een uurtje laden is hij al weer vol" maar niets is minder waar.
 
Laatst bewerkt:

newwolf84

Forumguru
Helemaal waar...ga dit volgende week ook doen. Begin me er aan te irriteren en aangezien ik volgend jaar ook nog met wintersport ga wil ik die problemen sowieso voorkomen.
 

Cordoba

Forumguru
Andere optie om zeker te weten dat er geen lekstroom is, die de acccu 's nachts leegtrekt: gewoon als je de auto parkeert voor een nacht, een accuklem van de accu halen, zodat er geen stroom kan lopen, en dan de volgende ochtend de spanning op de accu meten. (tegenwoordig met ECU kunnen soms na behoorlijke tijd nog zaken ingeschakeld worden)

Verder is de capaciteit van de nieuw geplaatste accu wel voldoende? Er zijn nog al wat accuboeren die een te kleine (goedkopere) accu willen monteren, gevolg van een te kleine capaciteit is dat de levensduur van een accu ook serieus bekort wordt, doordat de kleinere accu te zwaar belast wordt. Via de codesticker (voor in instructieboekje én in de kofferbak onder de mat naast de wielbak), kun je achterhalen wat de originele accu was die in jouw auto is geleverd.
 
  • Leuk
Waarderingen: LdN

Huibdos

Senior Member
Of het type accu is anders, Loodaccu of AGM, beide hebben een andere laadcurve en als het niet goed is ingesteld kan je accu in ongeveer een jaar al kapot gaan.
 

Zwapp

Forumguru
Dit is precies het probleem dat ik enkele weken geleden ook heb gehad, op de testkast was de accu helemaal prima maar bij een koude start was het billenknijpen...

De accu kan zich niet meer voldoende bij laden, nieuwe accu heeft het probleem opgelost in deze...
Wel zuur dat hij er net pas in zit...
 

ertromp

Forumguru
Is destijds bij die vervanging wel het goede type accu er in gezet dus voor een start/stop systeem? Als je dat hebt natuurlijk ..............
 

newwolf84

Forumguru
@Cordoba; heb er zelfs een zwaardere accu inlaten zetten. Zou volgens de verkopende partij een beregoeie accu zijn.
http://www.strongaccu.nl/Panther-Black-Edition-30-P75T-75-Ah

@Huibdos; zie het type wat er nu in zit. Heb geen idee hoe je de laadcurve zou kunnen instellen. Ding gewoon gekocht en dan ben ik er gemakshalve maar vanuit gegaan dat de accuboer het weet.

@Zwapp: Mja dat is bij mij precies het zelfde geval.

@ertromp Heb geen start/stop systeem, nog steeds de "ouwe, trouwe" octaaf waardoor ik me bij dit forum heb aangesloten.

Net nog even de multimeter erop losgelaten en na een dag en nacht stilstand heeft deze nog een vermogen van 10.4 v
 

Cordoba

Forumguru
De parameters van de accu lijken mij in orde.

@Huibdos De andere laadcurve, is dat niet een gevolg van ander gedrag van de accu, en hoef je daar niets aan in te stellen? Het lijkt mij dat de dynamo via de spanningsregelaar een bepaald maximaal voltage aanbiedt aan de accu, en dat afhankelijk van de accu die geplaatst is (en hoe vol deze is) daar een bepaalde laadstroom bij hoort, die geleidelijk afneemt naarmate de accu meer geladen is.

Weet er iemand of je bijvoorbeeld via de codesticker of op een andere manier kan achterhalen of origineel een AGM of een gewone loodaccu is geplaatst?
 

Cordoba

Forumguru
@Zwapp Ik heb het over de fabriekscijfers van de accu, dus 75Ah, 680A dus dat de capaciteit bij een gezonde accu genoeg moet zijn. 10,4 Volt lijkt inderdaad op een accu met een kapotte cel (dan loopt ongeveer 1/6 van de capaciteit weg, en daarmee ook ongeveer 1/6 van de spanning)
 

Roedie76

Senior Member
Een goed opgeladen accu geeft in rust een spanning van 12.8 volt.

Ook een nieuwe accu kan natuurlijk stuk zijn, daarom zit er vaak garantie op.

Ik zou beginnen met het controleren van de accu en daarna de dynamo.
Als beide in orde zijn zit er ergens een verbruiker in het systeem.

Ik heb een Mercedes C200 gehad die in 3 dagen de accu leegtrok.
Hele auto doorgespit en nooit gevonden waar het probleem zat.
Dus uiteindelijk maar een massaklem op de auto gezet die de stroomkring kon onderbreken.
 

oco1979

Forumguru
Accu in rust 100 PROCENT 12.73 VOLT///
80 % 12.50 VOLT
60 % 12.24 volt
enz......

1O,40 volt is te laag, wel raar deze nog start :pieker:

Massaklem van carrosserie naar motor nog oke,die kunnen geoxideerd zijn !!
Starten mag deze zeker niet onder de 10V gaan(theorie 9,6V) maar neem maar 10V aan.
 

newwolf84

Forumguru
Ik ga idd nog even de klemmen los halen en kijken wat hij dan doet.
@oco1979; starten doet hij nog wel maar hij heeft er wel moeite mee. Blijkbaar kan er nog net voldoende opgebracht worden om de motor aan te krijgen. Maar als ik hem start duikt hij ver onder de 10.4 weet zo niet uit het hoofd waar hij dan op terecht komt qua v. Maar het is niet zoals het hoort.

Enige ruk wat er is dat ik de aankoopbon nergens weer kan vinden. Ben er bang voor dat het gevalletje garantie dan een kwestie van mijn blauwe ogen wordt...
 
Bovenaan Onderaan