Start problemen skoda fabia sdi 1,9 uit 1998

Talie

Nieuw lid
Hallo wie kan mij helpen.

Ik heb de afgelopen dagen storing.

Het starten doet die moeilijk en geeft die naar 5 sec ongeveer een rood lampje aan met olie.
Ik heb de olie de laatste keer vervangen en deze is nog op peil.

De ene dag start die goed de andere dag niet heel vaag.

Ook twee dagen geleden viel de auto tijdens het rijden uit.
Hier kwam geen storing lampje.

Wie oh wie kan mij helpen alvast bedankt.

Talie

Nieuw lid
Hallo ronnie nee die heb ik nog niet vervangen.
Vanmorgen starte hij gewoon en heb ik een half uur gereden.
Drie uur later wil ik hem starten wil die niet.
Je hoort hem wel staryen zeg maar maar slaat niet aan.
Ken dit dan echt de accu zijn

Talie

Nieuw lid
Nee die zou ik dan ff doormeten.
Maar zo raar vanmorgen starte de auto zo zeg maar zonder probleem.
Dus ik dacht dat het nooit de accu kon zijn.
De accu is niet zo heel oud namelijk.
Net een jaar ofzo

Noord26

Forumguru
Leeftijd zegt niets over de werking van een accu. Eerst verachte is een slechte accu bij slecht starten. Kijk daarna verder of laat de auto uitlezen.

Talie

Nieuw lid
Dus als ik me laat overstarten en dan slaat die aan is het de accu zeg maar.
Ik heb geen meter om te kunnen controleren of de accu goed is.

Ronnie

Forumguru
relais 109 zit op de relaisplaat bij de normale zekeringen, is een ontlastrelais dus het zou goed kunnen.
Komt veel voor bij oudere modellen VW's,(ook bij mijn 1998 VW TD Camper)
Het relais kost bijna niets, en als het weigert gebeurt er niets!
Gewoon vervangen dus, niet mee gaan klooien......
Het nummer 109 staat in 't wit op het relais gedrukt.

Cordoba

Forumguru
Relais 109 is volgens mij bij Skoda niet zo vaak de boosdoener, bij Seat Ibiza en Leon volgens mij wel. (misschien zijn daar de slechte exemplaren bij de fabriek gelost)

Ik zou 'm sowieso even uit laten lezen op foutcodes (nummer van de foutcode vragen, verschillende nummers hebben soms een gelijke of bijna gelijke omschrijving, maar wel een andere oorzaak. Nummer kun je altijd opzoeken op de site van Gerrit Speek). Startprobleem altijd met warme of halfwarme motor? Er is een software update geweest voor bepaalde modellen om dat probleem op te lossen, maar ik weet niet of jouw motor ook onder de serie valt waar een software-bug inzit.

Talie

Nieuw lid
Hallo dank je wel ik heb relais 109 eruit gehaald enbheb de contactpunten gesoldeerd.
En ja hoor hij start weer.
Morgen voor de zekerheid even nieuwe halen.
Ik wil jullie bedanken en zal hem morgen ook even laten uitlezen bij de garage.

Nu als een gek naar de camping

Cordoba

Forumguru
Lijkt er dus op dat het opgelost is. Als solderen helpt, waren waarschijnlijk de aansluitingen roestig, dus is een nieuwe niet zo hard nodig.

Kiswum

Forumguru
Een auto die tijdens het rijden uitvalt kan m.i. toch nooit een accu zijn, deze heb je vooral nodig om te starten, deuren te openen, etc? Vooral niet als eventuele andere verbruikers (zoals een radio door zouden lopen, maar dat haal ik niet uit het probleem.)

Noord26

Forumguru
TS zegt toch ook niet dat hij uitvalt tijdens het rijden, maar alleen soms moeite heeft met starten??

Noord26

Forumguru
Ik zie het nu ook en in een eerste posting zag ik dat idd niet staan. Als de auto uit valt tijdens rijden is en eerdere oorzaak dat de accu niet goed bij geladen wordt. Maar de TS heeft waarschijnlijk het punt al gevonden.

Ronnie

Forumguru
Lijkt er dus op dat het opgelost is. Als solderen helpt, waren waarschijnlijk de aansluitingen roestig, dus is een nieuwe niet zo hard nodig.
Bijna alle "oudere" diesels van de VW groep hadden een relais 109, Er was een probleem met de solderingen op de print (2 dikke punten) welke onder bepaalde omstandigheden te warm worden. Even opnieuw doorsolderen is inderdaad de oplossing van het probleem.

Bovenaan Onderaan