Start problemen skoda fabia sdi 1,9 uit 1998

Helaas een vag kwaaltje hahahaha had dit ook op mijn vr6 toen hahahah.
Kost niks maar heeeeeeel erg vervelend als je staat als je weg wilt.
 

Talie

Nieuw lid
Ja is inderdaad vervelend.
Wel heb ik een vraag.
Op die relais zit pinnentjes zeg maar.
Als ik hem in de plek stop waar die hoort zie ik bij de bovenste pinnetje het vrouwtje niet.
Klopt dit want bij de onderste pin zie ik wel duidelijk het vrouwtje zitten.
Iemand een idee.
 

Cordoba

Forumguru
:pieker: Ik vraag me nu toch echt af wat je bedoeld, en hoe je dat doet Talie.
Je ziet het 'vrouwtje' niet, maar kan het relais met de pinnen wel plaatsen? Dan moet er toch een gat zijn, ander breekt of buigt de pin toch? Of bedoel je dat je de geleider in het gat niet ziet? Soms zitten in relais, stekkeraansluitingen enz. een extra pin en een extra gat, niet om stroom of een signaal door te voeren, maar alleen om te voorkomen dat je de boel verkeerd kan aansluiten. (is dan dus een soort pas-pin)
 

Talie

Nieuw lid
Ha ha ja de uitleg is niet duidelijk.
Ik met me gebrek aan auto techniek en het vertellen ervan best lastig.
Ik zie het gat wel waar het mannentje inmoet de bovenste is naar mij mening leeg dus geen vrouwtje.
De andere gaten waar de mannentje in komen zie ik duidelijk een vrouwtje zeg maar.
Ken het zijn dat die bovenste vrouwtje misschien naar achtere is geschoten of hoort het zo.
 

Talie

Nieuw lid
Dus ja de geleider in het gat waar het vrouwtje in moet zie ik niet terwijl bij de andere dat wel zit
 

Cordoba

Forumguru
Ik ken het betreffende relais niet zo goed Talie, maar zoals ik al aan gaf, soms hoort dat zo, en is de pen en het bijbehorende gat alleen om te voorkomen dat je 'm verkeerd kan plaatsen. Voor de werking van het relais zijn meestal 4 pennen nodig, ik weet niet hoeveel er op jouw relais zitten. (2 pennen voor primaire kring, de andere 2 pennen voor de secundaire kring die aangestuurd wordt door de primaire kring)

Iets uitgebreidere uitleg met voorbeeld:
- stel dat je met een relais zorgt dat de dimlichten uitgaan als het contact uitstaat.
- dan heb je 1 pin vanaf het contactslot die 12 Volt levert voor het relais, en pin nr. 2 die naar massa gaat.
- het relais kan bij inschakelen contact zorgen dat pin nr. 3 doorverbonden wordt met pin nr. 4. Waarbij pin nr. 3 vanaf je lichtschakelaar de 12V voor de dimlichten levert, en pin nr. 4 naar de dimlichten zelf gaat.
- als je contact uit staat, onderbreekt het relais de stroom naar de dimlichten (geen stroom op primaire kring) waardoor je dimlichten dan ook niet branden.

Ik hoop met dit fictieve voorbeeld duidelijk te hebben gemaakt hoe het ongeveer werkt.
 

Talie

Nieuw lid
He hallo ik snap hem wel opzich.
Ik heb vier pinnen

Even kijken of ik de foto kan plaatsen

G357906381A.jpg

Nu is de onderste pin dus vrij zeg maar dus geen vrouwtje
 

Cordoba

Forumguru
Dat is inderdaad vreemd Talie, ook het schema op de zijkant van het relais laat 3 aansluitingen zien (de 4e kleine pin zal de massa voor de behuizing zijn). Het enige wat ik kan bedenken is dat de geleider in het vrouwtje mogelijk vuil is, waardoor je deze niet ziet. Alles werkt weer, dus dat de geleider weggedrukt is bij het plaatsen van het relais lijkt me onwaarschijnlijk.
 

Ronnie

Forumguru
Is waarschijnlijk een extra aansluiting voor andere autotypes; aansturing ECU, controlelampje enz.
 
Vaak ook aftermarket vervangen voor een ander type met de zelfde uitwerking die voor meerdere type kan worden gebruikt.

Controleer de nummers van het relais maar.
Vaak komt er een upgrade van een product dat (vaak) kapot gaat.
 
Bovenaan Onderaan