Ik ken het betreffende relais niet zo goed Talie, maar zoals ik al aan gaf, soms hoort dat zo, en is de pen en het bijbehorende gat alleen om te voorkomen dat je 'm verkeerd kan plaatsen. Voor de werking van het relais zijn meestal 4 pennen nodig, ik weet niet hoeveel er op jouw relais zitten. (2 pennen voor primaire kring, de andere 2 pennen voor de secundaire kring die aangestuurd wordt door de primaire kring)
Iets uitgebreidere uitleg met voorbeeld:
- stel dat je met een relais zorgt dat de dimlichten uitgaan als het contact uitstaat.
- dan heb je 1 pin vanaf het contactslot die 12 Volt levert voor het relais, en pin nr. 2 die naar massa gaat.
- het relais kan bij inschakelen contact zorgen dat pin nr. 3 doorverbonden wordt met pin nr. 4. Waarbij pin nr. 3 vanaf je lichtschakelaar de 12V voor de dimlichten levert, en pin nr. 4 naar de dimlichten zelf gaat.
- als je contact uit staat, onderbreekt het relais de stroom naar de dimlichten (geen stroom op primaire kring) waardoor je dimlichten dan ook niet branden.
Ik hoop met dit fictieve voorbeeld duidelijk te hebben gemaakt hoe het ongeveer werkt.