Start stop accu als gewone extra sterke accu

floyd2

Forumguru
Wat waren de specificaties van die Varta-accu die je had gezien???
Die 44AH accu die je nu hebt is veel te licht voor zo'n versterker.
Dat ding vraagt meer dan 150A ampere als ie op snijbranden staat en daar zijn maar weinig accu's tegen bestand.
Ik denk dat dat accuutje al tamelijk gesloopt zal zijn.
Als je een grotere accu neem,ik weet niet of je veel rijdt maar zoniet zal je een grotere dynamo moeten of bijladen eens per week.
 
Ik heb er bij mijn Alto wel expliciet op gelet om de massa kabel van de versterkerenorm dik uit te voeren en zo kort mogelijk, die is 20cm lang.. Ook een dikkere massa kabel van de accu naar het chassis gemaakt. Wellicht is dat het euvel?

Me massa als me voedingskabel is 35mm2 dik. Ik zou eventueel me massakabel kunnen verkorten in de kofferbak (dit moment ong. 30cm van condensator naar versterker en 60 a 70cm van me condensator naar me carrosserie). Vooral laatstgenoemde lengte kan wel wat korter maar daar ga ik dan een bout voor ondersteboven in me kofferbak lassen.

Hoe dan ook is een andere accu gewenst (dansende lichten = te diep ontladen accu = koperplaten in je accu garen = beetje bij beetje je accu sneller verruïneren).

Wat waren de specificaties van die Varta-accu die je had gezien???
Die 44AH accu die je nu hebt is veel te licht voor zo'n versterker.
Dat ding vraagt meer dan 150A ampere als ie op snijbranden staat en daar zijn maar weinig accu's tegen bestand.
Ik denk dat dat accuutje al tamelijk gesloopt zal zijn.
Als je een grotere accu neem,ik weet niet of je veel rijdt maar zoniet zal je een grotere dynamo moeten of bijladen eens per week.

De accu die ik had gezien is de Varta Start Stop Plus E39 (70Ah en 760A). Deze past precies in de accubox en volgens de omschrijving van mijn autosticker (Die ene met al die codes) zit er in mijn auto een 90A alternator. Mijn alternator zou dus makkelijk die accu kunnen bijladen.
 

Chatslet

Forumguru
@T.Rijkers: Alternator is engels voor dynamo zoals Noord26 al aan geeft. Het artikel waar jij naar linkt geeft aan dat wanneer je een electromotor gebruikt als regeneratief remsysteem door hem als generator in te zetten dat dit nooit zo efficient werkt als een "alternator" of wel dynamo die je dus nog steeds in morderne auto's vind. Omdat een Greenline geen hybride auto is en dus geen electromotor heeft werkt het regeneratieve remsysteem van de greenline dus gewoon via de dynamo. Door het laadvoltage tijdelijk te verhogen levert de dynamo tijdens het remmen meer weerstand en helpt deze dus mee bij het remmen. Een bijverschijnsel is dat de dynamo de bewegingsenergie van hem remsysteem om zet in stroom en dat dit door het hogere voltage dus efficienter gebeurd. De accu wordt dan dus opgeladen met energie die anders toch verloren gaat. Tijdens het rijden wordt de dynamo vaak geheel losgekoppeld waardoor deze vrijwel geen weerstand ondervind en als het echt nodig is wordt deze aangekoppeld met een verlaagd laadvoltage waardoor de weerstand minimaal is en de accu net genoeg wordt bij geladen.
Dit is ook goed te zien wanneer je tijdens het rijden met een multimeter de 12 volt van de sigarettenaansteker meet. Rij je met het gas er op dan is die tussen de 11,7 en 12 volt. Laat je het gas los en laat je de auto in de versnelling uitrollen dan loopt de spanning snel op naar zo'n 13,6 tot 14,7 volt. Tijdens het remmen loopt het voltage zelfs op naar 15,5 volt.
Een normale accu gaat bol staan en "gassen" als de laadspanning boven de 14 volt uit komt en kan dan zelfs uit elkaar klappen. Je hebt met een start/stop accu dus toch een wat andere accu in handen.
Wellicht dat er in een hybride auto een ander soort start/stop accu zit. Zou goed kunnen omdat zoals in het artikel dat je linkt staat beschreven dat het regeneratief rem systeem bij een hybride auto totaal anders werkt.

Wat gel accu's betreft: Gel accu's zijn in principe niet geschikt als startaccu. Gel accu’s hebben een hogere interne weerstand dan lood accu's. Dit maakt dat ze lagere zelfontlading hebben, efficienter zijn en een langere levensduur hebben. Het nadeel is dan weer dat ze niet goed met piekbelastingen overweg kunnen en hier zelfs van kunnen beschadigen. Daar bij komt ook nog dat ze niet goed met hoge laadspanningen overweg kunnen en ook daar beschadigd van kunnen raken. Omdat de dynamo in je auto berekend is op een loodaccu die dus wel met hogere laadspanningen overweg kan (rond de 14 volt) is het niet verstandig om er zonder meer een gelaccu in te hangen, die vind het boven de 13,5 volt al niet meer leuk..

Een loodaccu daar in tegen heeft een veel lagere interne weerstand. Hier door heeft deze accu een hogere zelfontlading maar dit maakt het kort leveren van een zeer hoog amperage (startcapaciteit) mogelijk, ofwel precies de piekbelasting van een startmotor.

Wil je dus een gel accu gebruiken en wil je dat dat een beetje betrouwbaar werkt dan is het verstandig om die als 2e accu bij de plaatsen met een gescheiden laadcircuit.
 
Zoals ik geleerd heb, switcht een alternator tussen weerstanden waardoor de output veel regelbaarder is dan een dynamo (één vaste stand). Zie hier een linkje naar een PDF wat het e.e.a. uitlegt: http://www.worldphaco.net/uploads/ALTERNATORS_VERSUS_GENERATORS.pdf

Een Optima Yellowtop gel accu (bij snelladen) kan voltages aan van 15,6V (gestabiliseerd). Anders kan het 13,3 tot 15V aan (alternerend op de dynamo).

De accu is dan niet geoptimaliseerd voor het werk van starten, maar door ze hoge CCA dermate krachtig als starter. Sterker nog, tenzij ik iets over het hoofd zie, kunnen deze accu's langer doorstarten door een diepere ontladingsmogelijkheid.

De Varta accu die ik omschrijf is een combinatie van traditioneel lood en gel, genaamd AGM (Absorbed Glass Mat). De voordelen van AGM is dat het zelfs beter presteert dan een GEL accu. Dit omschrijft Varta en deze website.

Beknopt overgenomen van Varta wat de pluspunten van zijn AGM Start Stop Plus lijn (marketingfilter eroverheen gehaald haha):

  • AGM-technologie
  • 3 – 4 keer hogere cyclusvastheid
  • Hogere laadcapaciteit
  • 100% lekvrij en bestand tegen kantelen tot 360°
  • Zeer goede startkracht, ook bij lage laadstatus
  • Langere levensduur
  • Absoluut onderhoudsvrij

Welke van al die genoemde eigenschappen en omschreven wetendheden op de door mij gegeven websites ontkrachten mijn theorie?
Chatslet, jouw aangegeven tekortkomen van een Gel accu (startvermogen) is bij een AGM accu bijzonder goed op te vangen. Tevens de door jou aangegeven slechte verwerking van piekbelasting wordt door Optima (onderdeel Varta) op hun eigen website ontkracht door zelfs reclame te maken voor ICE.

Allemaal niet flamend bedoeld he :xyxthumbs:Opbouwend kritiek :)
 

Chatslet

Forumguru
Het verschil tussen "dynamo" en alternator wat jij noemt is het verschil tussen de oude gelijkstroom dynamo en de 3 fase of wisselstroom dynamo zoals we deze in "moderne" auto's kennen. Het begrip "modern" is hier echter vrij relatief gezien er na 1960 geen gelijkstroom dynamo's meer in auto's werden gebruikt en deze dus uitsluitend met wisselstroom dynamo's werden geleverd. De naam zegt het al "alternators" omdat deze " een "alternating current" ofwel wisselspanning leveren. De spanning wordt vervolgens met diodebruggen omgezet in gelijkspanning en loopt dan via een spanningsregelaar richting accu.

Het ontwerp van de dynamo in, laten we zeggen een Fabia Greenline die je nu koopt is dus niet wezenlijk anders als die uit een volkswagen Golf uit 1980. Dit zijn bijde wisselstroom dynamo's of op z'n engels "alternators". Andere materiaalkeuzes etc... daar gelaten.
Wat bij die Fabia greenline wel weer anders, is de spanningsregelaar. Die wordt aangestuurd door de electronica in de auto om zo dus een regeneratief remsysteem mogelijk te maken. Op het moment dat de spanningsregelaar het voltage omhoog gooit zal de dynamo harder moeten werken en dus meer weerstand ondervinden en dus kun je die als electromagnetische rem misbruiken.

Een leuk stukje achtergrond info:
Electromagnetisch remmen is helemaal niet zo nieuw en komt eigenlijk van het spoor. Een trein/loc werkt bijna altijd met electromotoren, ook als het een diesel loc betreft omdat daar de motor als generator werkt. Dit omdat electromotoren het koppel geleidelijker op kunnen bouwen en zo dus wordt voorkomen dat de wielen gaan spinnen. Bij staal op staal is dit namelijk een vrij groot probleem. Een zelfde probleem heb je daardoor met remmen alleen dan dat de wielen blokkeren en gaan slippen.
Om dit probleem op de vangen en treinen comfortabeler te laten remmen heeft men het electromagnetisch remmen geintroduceerd waarbij de stroomtoevoer van de electromotoren werd afgekoppeld en de motoren rechtstreeks op zeer grote zware weerstanden werden aangesloten. De motoren werkten zo als dynamo welke de bewegingsenergie omzette in stroom die door de weerstanden vervolgens weer in warmte werd omgezet.

Later werden er verschillende innovaties doorgevoerd bij dieselelectrische locs. Zo werden er meer accu's toegevoegd om als buffer te dienen zodat een dieselloc bij het wegrijden voor korte tijd over meer vermogen kon beschikken zonder dat de generator harder hoefde te werken. Bekend principe? We praten nu over de jaren 60-70, het hele hybride auto principe lijkt dus ook niet zo nieuw te zijn. Ook maakte men de overstap op wisselstroom. Wisselstroom dynamo's en wisselstroom motoren waren immers efficienter, minder storingsgevoelig en goedkoper te bouwen. Accu's konden echter alleen maar gelijkstroom opslaan daarom waren er verschillende spanningsregelaars nodig. Uitiendelijk kwam met tot de logische conclusie dat je voor electrisch remmen in plaats van weerstanden ook een aantal spanningsregelaars kon gebruiken die de stroom af geven aan de accu's.
De meeste dieselloc's worden nog steeds volgens dit principe gebouwd. Uitzondering op de regel zijn diesel pneumatische locs maar dat is een totaal ander principe.
Uiteindelijk heeft dit regeneratief remprincipe ook zijn weg gevonden naar electrische treinen die bij het electromagnetisch remmen stroom leveren aan de bovenleidingen en dit leverde aanzienlijke energiebesparingen op. Pas jaren later kwamen er hybride auto's met regeneratieve remsystemen.

Uiteraard is dit bij auto's allemaal veel minder verfijnd. Waar een trein voor 80% electromagnetisch kan remmen en pas op het allerlaatste moment echt wat met de normale remmen gaat doen remmen de normale remmen bij een auto met regeneratief remsysteem gewoon altijd mee. Dit heeft uiteraard ook te maken met de beschikbare ruimte onder de motorkap van een auto in tegenstelling tot die van een loc of treinstel.
 

Skoody Boo

Actief lid
Uitzondering op de regel zijn diesel pneumatische locs maar dat is een totaal ander principe.
Je bedoelt diesellocs met een hydraulische overbrenging (t.o.v. diesellocs met een elektrische overbrenging).
Met name locs van de DB werken met deze overbrenging. De wadlopertreinstellen die in Groningen en Friesland reden hadden dit ook. Onlangs zijn de laatste stellen naar Polen verkocht.
Elektrische overbrenging is in Nederland geïntroduceert met de rangeerlocomotieven serie 200/300 al vanaf 1934. Alle diesellocs uit de NS-tijd hebben elektrische overbrenging, maar bij mijn weten heeft geen enkele serie accu's voor een regeneratief remsysteem. De 6400 heeft zelfs diesel-elektrische voedingswatervoorverwarming. Er is een hulpmotor met generator die de stroom levert voor dompelelementen.
 

Chatslet

Forumguru
Nee, een dieselpneumatische loc is een soort kruizing tussen een stoomloc en een dieselloc. http://www.douglas-self.com/MUSEUM/LOCOLOCO/diesair/diesair.htm
Als ik me niet vergis was de ns2600 de laatste met remweerstanden en ging bij latere locs de opgewekte remenergie standaard richting de accu's. Ik weet in ieder geval zeker dat dit bij de ns2900 zo is. Het gaat dan niet om speciale accu's maar gewoon de accu's die aanwezig zijn voor de boordspanning. Die accu's zijn tussen de generator en de motoren geschakeld omdat piekbelastingen op te vangen. Zouden ze dat niet doen dan kan de generator vanwege de hoge piekbelasting af kunnen slaan. Dit is ook de reden waarom je bij het wegrijden en bij het oprijden van bruggen of bijvoorbeeld heuvels in Limburg goed moet luisteren naar de generator. Een ervaren machinist hoort dat aankomen Omdat de generator iets gaat nagelen en kloppen en zal dan opzettelijk een wielslip in werking geven door flink gas bij te geven en vervolgens al de generator weer op toeren is de zandspuiten aan zetten om weer tractie te krijgen.
 

Skoody Boo

Actief lid
Nee, een dieselpneumatische loc is een soort kruizing tussen een stoomloc en een dieselloc. http://www.douglas-self.com/MUSEUM/LOCOLOCO/diesair/diesair.htm
Als ik me niet vergis was de ns2600 de laatste met remweerstanden en ging bij latere locs de opgewekte remenergie standaard richting de accu's.
Aha, een soort persluchtloc ala mijnlocs, maar dan met een dieselmotoraangedreven luchtpomp? Wel leuke site trouwens!!! Ik gok zo dat hydraulische overbrenging vaker is toegepast dan pneumatische.
Dat er bij series na de 2600 remenergie richting de accu's gaat zou kunnen, maar als dat door de standaardaccu's moet worden opgevangen dan is dat wel een heel klein deel van de remenergie. Dat er geen remweerstanden zijn klopt niet, serie 6400/6500 heeft die wel. Logisch ook, want met alleen de standaardaccu's de energie van een volledige remweg niet "weggeparkeerd."

Rest van dit gesprek misschien maar per PB? Anders wordt het wel een erg langdurige off-topic.
 

passatboy

Forumguru
agm accu is een van de beste op het moment die ik kan vinden voor de hele installatie deftig te voeden , ik gebruik de bosh agm , varta is ook niet slecht , veel beter als die dure shit van optima , ben al jaren bezig met heeeeeeeele zware muziek installaties en agm rules op het moment ,
DSC03474.jpg
DSC03472.jpg
heb wel een alternator van 180 amp steken die helpt , die kun je op de fabia ook monteren is dezelfde voet en montage , heb nu de 140 amp versie op de fabia van de vriendin gebouwd
 
Ik zal jullie een update geven wat ik heb besloten en genomen!

Allereerst waren mijn veronderstellingen (AGM accu's) gewoon goed! Ik heb alleen één ding over het hoofd gezien en dat is hitte. Door de gesloten structuur kan de accu slecht tegen hitte c.q. hitteschommelingen. Een heel goed alternatief voor de AGM is een EFB accu (Enchanced Flooded Battery). Die kan je zien als een semi-traktie accu (dikkere platen maar met traditioneel accuzuur).

Ik heb uiteindelijk géén AGM of EFB genomen. Jammergenoeg laat mijn accuplaat geen "grote" batterijen toe :(. Maximale lengtemaat is om en nabij 25cm (ondanks ik hoopte op meer). De accu's die ruim voldoende capaciteit bezitten beginnen vaak bij 278mm.

Mede dankzij de constructie die om mijn accu zit en de kleine bodemplaat heb ik een Bosch S5005 accu geïnstalleerd.

De accu heeft een lengte van 242mm en een CCA van 610A. Zijn EFB equivalent (qua afmetingen) bezit "slechts" 560A, was duurder en niet op voorraad.

De S5005 is een accu uit de silverline van Bosch welke de (zoals de naam doet vermoeden) een zilverlegering bezit. Hierdoor bezit hij van:

  • een hoger koud start vermogen tov conventionele accu's;
  • resistent tegen extreme temperaturen zoals in het motorcompartement;
  • langere levensduur;
  • lagere zelfontlading, en;
  • bijzonder goed bestand tegen korte ritten.

Stiekem ben ik een beetje teleurgesteld dat ik nu geen AGM of EFB accu onder de motorkap heb, maar met deze accu ben ik ook zeker tevreden (en daar draait het om :xyxthumbs:)

Voor wie weten wilt, "Hoe bepaal ik -op een normale[SUB]*[/SUB] manier- welke betere accu, ter vervanging van de startaccu, in me auto kan of past?

  1. Bepaal allereerst welke maximum afmetingen je accu kan hebben (lengte, breedte én hoogte incl polen) en controleer de type bodembevestiging (vaak B13).
  2. Ga daarna na of de poollayout geen parten speelt in het geheel (plus/min omgedraaid of de polen steken uit en komen tegen een behuizing aan oid).
  3. Check of je accu afgezonderd is van de hitte onder de motorkap (bijvoorbeeld door tussenruimte tussen motorruimte en de dashboard, of speciale accudoos).
  4. Is deze niet aanwezig, probeer een EFB accu. Zo wel, probeer een AGM.
  5. Mochten de omstandigheden het niet toelaten, zou ik een bijzonder kwalitatieve "normale" accu nemen (Bijvoorbeeld S-line van Bosch/Varta)
[SUB][SUP]*[/SUP](Tuurlijk kan je maling hebben aan de hitte, bodemplaat veranderen etc maargoed!)[/SUB]

Interesseert de warmteproductie je niets, neem dan standaard een AGM (Kost wat maar dan hebbie ook wat).

Prijsklasse verhouding tussen accu's: Kwalitatief:EFB:AGM is ongeveer~ 1 : 1,4 : 1,4 (Kwalitatief:AGM is dus 1,8).

Leesvoer voor wie meer wilt weten over de S-serie van Bosch: Hier.
Of wat meer over EFB en AGM: Hier.

Bedankt voor de discussie, tot op het forum :bye:
[SUB][/SUB]
 

Nelis

Lid
Dag allemaal,

Ik wilde graag een nieuwe accu installeren met een hogere CCA ivm de energievraag van mijn versterker. De Exide Maxxima 900DC is een hele goede compacte accu maar past net niet (niet zonder de accubox aan te pakken, poollayout zit verkeerd voor de accudoos en de accudoos is de klein).

Nu heb ik een Varta Start-Stop Plus E39 accu gezien. Deze wordt vooral aangeprezen vanwege zijn excellentie prestaties in een start-stop auto, maar mijns inziens heeft het dezelfde bijzondere capaciteiten als de Exide (vb deep-cycle, snelle oplaadvermogen en hoge CCA)

Voordat ik dit gewoon wil proberen ben ik benieuwd hoe anderen hierover denken? Elke accuboer wilt ze vingers niet branden en roept dat je gewoon een grotere normale accu moet plaatsen. Zelfs ééntje horen roepen dat ik dan die Exide als extratje onder de voorstoel of in de achterbak moet leggen. Toen brak wel een beetje mijn klompje :shocked: Zogenaamd expert, gewoon een lampie die snel centen wilt verdienen.

Ik wil overigens geen extra accu installeren (Regeltjes twee dezelfde accu's, wéér extra kabels trekken, sterkere alternator inbouwen etc.etc..)

Kortom! Wat denken jullie?

Dag T.Rijkers,

Kan ik uit het bovenstaande opmaken dat je de benodigde kabels voor de amps al hebt liggen in de auto?

Zo niet, trek dan direct kabels voor een 2e accu altijd goed, voor de 2 subs die je wilt moet je toch al leuk bouwen,waarom niet meteen een plekje reserveren voor een extra accu?

Ben zelf druk in de weer met m`n nieuwe wagen waar zo`n start-stop systeem in zit alleen nog ff bij de dealer achterhalen met welke 2e accu dat systeem goed kan omgaan.

Groet Nelis
 

Nelis

Lid
Ik zal jullie een update geven wat ik heb besloten en genomen!

Allereerst waren mijn veronderstellingen (AGM accu's) gewoon goed! Ik heb alleen één ding over het hoofd gezien en dat is hitte. Door de gesloten structuur kan de accu slecht tegen hitte c.q. hitteschommelingen. Een heel goed alternatief voor de AGM is een EFB accu (Enchanced Flooded Battery). Die kan je zien als een semi-traktie accu (dikkere platen maar met traditioneel accuzuur).

Ik heb uiteindelijk géén AGM of EFB genomen. Jammergenoeg laat mijn accuplaat geen "grote" batterijen toe :(. Maximale lengtemaat is om en nabij 25cm (ondanks ik hoopte op meer). De accu's die ruim voldoende capaciteit bezitten beginnen vaak bij 278mm.

Mede dankzij de constructie die om mijn accu zit en de kleine bodemplaat heb ik een Bosch S5005 accu geïnstalleerd.

De accu heeft een lengte van 242mm en een CCA van 610A. Zijn EFB equivalent (qua afmetingen) bezit "slechts" 560A, was duurder en niet op voorraad.

De S5005 is een accu uit de silverline van Bosch welke de (zoals de naam doet vermoeden) een zilverlegering bezit. Hierdoor bezit hij van:

  • een hoger koud start vermogen tov conventionele accu's;
  • resistent tegen extreme temperaturen zoals in het motorcompartement;
  • langere levensduur;
  • lagere zelfontlading, en;
  • bijzonder goed bestand tegen korte ritten.
Stiekem ben ik een beetje teleurgesteld dat ik nu geen AGM of EFB accu onder de motorkap heb, maar met deze accu ben ik ook zeker tevreden (en daar draait het om :thumbsup:)

Voor wie weten wilt, "Hoe bepaal ik -op een normale[SUB]*[/SUB] manier- welke betere accu, ter vervanging van de startaccu, in me auto kan of past?

  1. Bepaal allereerst welke maximum afmetingen je accu kan hebben (lengte, breedte én hoogte incl polen) en controleer de type bodembevestiging (vaak B13).
  2. Ga daarna na of de poollayout geen parten speelt in het geheel (plus/min omgedraaid of de polen steken uit en komen tegen een behuizing aan oid).
  3. Check of je accu afgezonderd is van de hitte onder de motorkap (bijvoorbeeld door tussenruimte tussen motorruimte en de dashboard, of speciale accudoos).
  4. Is deze niet aanwezig, probeer een EFB accu. Zo wel, probeer een AGM.
  5. Mochten de omstandigheden het niet toelaten, zou ik een bijzonder kwalitatieve "normale" accu nemen (Bijvoorbeeld S-line van Bosch/Varta)
[SUB][SUP]*[/SUP](Tuurlijk kan je maling hebben aan de hitte, bodemplaat veranderen etc maargoed!)[/SUB]


Interesseert de warmteproductie je niets, neem dan standaard een AGM (Kost wat maar dan hebbie ook wat).

Prijsklasse verhouding tussen accu's: Kwalitatief:EFB:AGM is ongeveer~ 1 : 1,4 : 1,4 (Kwalitatief:AGM is dus 1,8).

Leesvoer voor wie meer wilt weten over de S-serie van Bosch: Hier.
Of wat meer over EFB en AGM: Hier.

Bedankt voor de discussie, tot op het forum :bye:
[SUB][/SUB]

Excuus, misschien moet ik in het vervolg wat beter en verder door lezen:wtf:
 

Cordoba

Forumguru
Andere optie is de grotere accubak van een diesel monteren, en ook de bijbehorende accu (en eventueel de dynamo), dan moet je toch een behoorlijke stap vooruit gaan. Accubak van een diesel moet op de sloop makkelijk te vinden zijn, en een dynamo lukt ook wel.
 

Chatslet

Forumguru
@Cordoba: Dan moet die dynamo van dat dieselblok natuurlijk wel passen. Dat kan nog wel eens een uitdaging worden. En zomaar een zwaardere accu plaatsen met de bestaande dynamo kan voor een te hoge belasting zorgen. Het is niet voor niets dat een 2e accu doorgaans aan een gescheiden laadcircuit zit dat alleen werkt wanneer de 1e accu vol is.
 
Bovenaan Onderaan