Ik zal jullie een update geven wat ik heb besloten en genomen!
Allereerst waren mijn veronderstellingen (AGM accu's) gewoon goed! Ik heb alleen één ding over het hoofd gezien en dat is hitte. Door de gesloten structuur kan de accu slecht tegen hitte c.q. hitteschommelingen. Een heel goed alternatief voor de AGM is een EFB accu (Enchanced Flooded Battery). Die kan je zien als een semi-traktie accu (dikkere platen maar met traditioneel accuzuur).
Ik heb uiteindelijk géén AGM of EFB genomen. Jammergenoeg laat mijn accuplaat geen "grote" batterijen toe
. Maximale lengtemaat is om en nabij 25cm (ondanks ik hoopte op meer). De accu's die ruim voldoende capaciteit bezitten beginnen vaak bij 278mm.
Mede dankzij de constructie die om mijn accu zit en de kleine bodemplaat heb ik een Bosch S5005 accu geïnstalleerd.
De accu heeft een lengte van 242mm en een CCA van 610A. Zijn EFB equivalent (qua afmetingen) bezit "slechts" 560A, was duurder en niet op voorraad.
De S5005 is een accu uit de silverline van Bosch welke de (zoals de naam doet vermoeden) een zilverlegering bezit. Hierdoor bezit hij van:
- een hoger koud start vermogen tov conventionele accu's;
- resistent tegen extreme temperaturen zoals in het motorcompartement;
- langere levensduur;
- lagere zelfontlading, en;
- bijzonder goed bestand tegen korte ritten.
Stiekem ben ik een beetje teleurgesteld dat ik nu geen AGM of EFB accu onder de motorkap heb, maar met deze accu ben ik ook zeker tevreden (en daar draait het om
)
Voor wie weten wilt, "Hoe bepaal ik -o
p een normale[SUB]*[/SUB]
manier- welke betere accu, ter vervanging van de startaccu, in me auto kan of past?
- Bepaal allereerst welke maximum afmetingen je accu kan hebben (lengte, breedte én hoogte incl polen) en controleer de type bodembevestiging (vaak B13).
- Ga daarna na of de poollayout geen parten speelt in het geheel (plus/min omgedraaid of de polen steken uit en komen tegen een behuizing aan oid).
- Check of je accu afgezonderd is van de hitte onder de motorkap (bijvoorbeeld door tussenruimte tussen motorruimte en de dashboard, of speciale accudoos).
- Is deze niet aanwezig, probeer een EFB accu. Zo wel, probeer een AGM.
- Mochten de omstandigheden het niet toelaten, zou ik een bijzonder kwalitatieve "normale" accu nemen (Bijvoorbeeld S-line van Bosch/Varta)
[SUB][SUP]*[/SUP](Tuurlijk kan je maling hebben aan de hitte, bodemplaat veranderen etc maargoed!)[/SUB]
Interesseert de warmteproductie je niets, neem dan standaard een AGM (Kost wat maar dan hebbie ook wat).
Prijsklasse verhouding tussen accu's: Kwalitatief:EFB:AGM is ongeveer~ 1 : 1,4 : 1,4
(Kwalitatief:AGM is dus 1,8).
Leesvoer voor wie meer wilt weten over de S-serie van Bosch:
Hier.
Of wat meer over EFB en AGM:
Hier.
Bedankt voor de discussie, tot op het forum :bye:
[SUB][/SUB]