Start/Stop: "Bedrijfstemperatuur niet aangehouden."

Jstruijk

Senior Member
Ach ja, ik hecht er ook geen waarde aan maak je daar maar niet druk om! Ook ik gebruik het S/S systeem eigenlijk nooit, iig niet bewust. In sommige situaties word de motor uitgeschakeld, bv als er iemand uitstapt en ik kort moet wachten maar verder niet. En ik ga er al helemaal niet op anticiperen en het actief gebruiken...

Waarom weet ik niet, maar ik stoor me simpelweg aan het feit dat de meldingen die het infosysteem geeft niet altijd correct zijn. Ik kijk er gewoon wel eens naar en dan valt me wel eens op dat de info gewoon niet klopt.
Maarja, de software in de Amundsen vertoont wel vaker vreemde trekjes. Hij blink in ieder geval niet uit in snelheid laten we maar zeggen... Een flinke update waarin enkele irritaties opgelost worden zou fijn zijn, maar ik vermoed dat eea (bv snelheid) ook te wijden is aan de gebruikte hardware.
 

ceid

Lid
Mijn ervaring is dat bij koude motor het start-stop systeem niet werkt. Tijdens de ritten doet het s-s systeem het niet als de fan aan is gegaan, stationair draait hij dan dan op zo'n 1000tpm.
Ik vindt sowieso dat de fan snel aanslaat bij de 1,6 greenline....
 

micky

Forumguru
Beste @ceid dat aanslaan van de fan (icm 1000 toeren) betekend dat je roetfilter geregenereerd wordt en dan zal idd de motor niet afslaan.
 

Canon-Eye

Forumguru
Mijn ervaring is dat bij koude motor het start-stop systeem niet werkt
De grap is, dat "het systeem" nou juist wél (altijd!) "werkt" - in die zin dan, dat er soms kennelijk een of meer reden(en) is/zijn op grond waarvan de motor niet wordt gestopt...
Persoonlijk vind ik het meestal niet prettig als de motor tijdelijk wordt uitgeschakeld. :(
Dan creëer ik gewoon zelf doelbewust zo'n "reden om niet af te slaan": bv. koppeling ingetrapt houden, of knopje indrukken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Kan, maar het is me nou net weer te veel moeite om daar achteraan te gaan.
Zolang ik geen dsg rij tenminste - want dan zou ik me er vermoedelijk genoeg aan ergeren om wel definitieve maatregelen te nemen...
 

micky

Forumguru
Perfect controleren? bij een DSG slaat hij gewoon altijd af bij het stil staan, nu las ik iets over de rem niet helemaal intrappen, maar dat is complex want je moet er al over na gaan denken bij het afremmen hoe diep je de rem in mag trappen
Uitschakelen is (bijna) geen moeite en er zijn genoeg mensen hier op het forum die het voor je uit kunnen zetten.
 

Frank

Forumguru
Ik heb SS en DSG en heb er geen groot probleem mee. Dat half-indrukken leer je snel hoor.

SS staat bij mij gewoon aan, heel af en toe gaat ie uit. Wat ik vervelender vind, is dat hij soms vergeet dag ze uit staat, en toch afslaat
 

micky

Forumguru
Goed, ieder zijn ding, ik heb hem met VCDS gewoon uitgezet, wil ik hem ooit weer aan, hang ik hem even aan de computer:cool:
 

micky

Forumguru
@ceid , ik denk dat je mij bedoelt (dus zonder "e" ertussen) volgens mij ongeveer elke 1000km maar kan ook vaker zijn en als je hem uitzet voordat hij klaar is wil hij natuurlijk de volgende keer weer verder.....
 

Cordoba

Forumguru
@Jstruijk Ik vraag me af of de olietemperatuur toch niet de trigger is geweest om het start-stop systeem niet te activeren. Ik zie een olietemperatuur van 91 graden, maar gezien het punt waar het rode gebied begint in de toerenteller, hebben we het over een diesel, en die heeft gewoon een fors hogere verbrandingstemperatuur dan een benzinemotor. In hoeverre het verschil in verbrandingstemperatuur, tot een andere olietemperatuur leidt, durf ik niet te zeggen, maar het zou me niet verbazen als een klein deel van die hogere verbrandingstemperatuur ook terug te vinden is in de olietemperatuur.
 

Canon-Eye

Forumguru
Olietemperatuur bij diesel veel hoger? Valt volgens mij wel mee, want ik moet behoorlijk doorjagen op de snelweg om de olie boven de 100 te krijgen terwijl hij binnen een paar minuten weer terugzakt naar waarden tussen 90 en 95 zodra ik weer op landelijke 80-wegen ben overgegaan.

Het koelsysteem za e.e.a. wel binnen de perken houden, denk ik dan...
 

Rick

Senior Member
Net nog eens het start stop systeem in de gaten gehouden tijden rit naar huis. Bij de status heeft continue de melding "Draaiende motor noodzakelijk" in beeld gestaan. Eenmaal thuis heb ik de versnellingsbak in z'n vrij gezet, op de handrem en de koppeling op laten komen. Gevolg: de motor word gestopt.
Hierna heb ik de koppeling weer ingetrapt en de motor word weer gestart en in het scherm komt te staan "Start/stop beschikbaar"(of zoiets).
Kan je oorspronkelijke probleem niet verklaren, maar denk dat bovenstaande melding "Draaiende motor noodzakelijk" er in stond omdat je aan het rijden was... :koffie:
 
Bovenaan Onderaan