Start-stop laat motor te vroeg afslaan

MarkvdD

Forumguru
Ik heb gemerkt dat, met start-stop aan, de motor soms al afslaat nog voordat je stilstaat. Rechtdoor is dat niet een heel groot probleem maar wel als je afremt voor een bocht en dan de motor afslaat en de stuurbekrachtiging uitvalt.

Ik heb hierover op het forum niet iets terug gevonden, misschien niet goed genoeg gezocht.

Is dit een bekend probleem of is dit een fout in mijn systeem? Als het een bekend probleem is, is er dan ook een bekende oplossing voor?

Ter info, ik rijd een 1.5 met DSG.

MarkvdD

Forumguru
Ja dat snap ik Marco, doe ik nu ook. Maar is dit gewoon een bug in het systeem op zich of een probleem in mijn systeem?

MarkvdD

Forumguru
@hemi24 , ik heb liever dat de motor alleen afslaat als de auto stil staat want nu levert het gevaarlijke situaties op.

Jij enig idee van de oorzaak?

Okki

Donateur
De O3 (1.0 dsg) van m'n broer had dat ook, al remmende sloeg de motor af. Bij mijn Rapid ging de motor pas uit als je echt stilstond en de rem zeg maar een seconde vast had. Dat werkte geweldig.
Bij de Arona zit het er net tussen in, maar mee te leven.

Bij de O3 was het dus wel irritant.
Raar dat het systeem op verschillende auto's verschillend lijkt te werken.

MarkvdD

Forumguru
Ja inderdaad vreemd en m'n broer heeft met z'n Karoq hetzelfde als ik heb. Is ook een 1.5 DSG.

Hij heeft een module besteld die de status van het systeem omkeerd, standaard uit tot je het zelf aanzet. Maar dan bij de volgende start van de auto staat het systeem weer standaard uit.

gjhu

Senior Member
Heb een polo gehad met hetzelfde probleem. Product (VAG) dingetje. Heb die van mij laten uitschakelen.

MarkvdD

Forumguru
Ja dat kan inderdaad ..... maar dat wilde hij blijkbaar niet. En daar kan ik me wat bij voorstellen. Als een systeem niet prettig werkt en je wilt het niet gebruiken dan wil je niet dat je het steeds bij starten uit moet zetten. Maar dat is uiteraard een persoonlijke afweging.

Beekforel

Actief lid
Ik vond het maar irritant en hier op het forum is de consensus dat met DSG die start stop niet werkt.

Ik heb zo'n module besteld bij ome Ali en de handleiding hier in de bibliotheek is erg duidelijk. Top upgrade!

MarkvdD

Forumguru
Ik vond het maar irritant en hier op het forum is de consensus dat met DSG die start stop niet werkt.

Ik heb zo'n module besteld bij ome Ali en de handleiding hier in de bibliotheek is erg duidelijk. Top upgrade!
Bedoel je daarmee te zeggen dat de algemene consensus/ overeenstemming is dat het probleem dat de motor te vroeg af slaat te maken heeft met de combi start- stop en DSG?

Oftewel hebben de mensen met een handbak en start-stop sit probleem niet?

Beekforel

Actief lid
Met een handbak moet je hem in zijn vrij zetten om start stop te activeren, extra handeling waardoor je er geen last van hebt.

Sorry voor het gebruik van consensus. Vind dat altijd een mooi woord, maar inderdaad overeenstemming is komt op hetzelfde neer.

MarkvdD

Forumguru
Met een handbak moet je hem in zijn vrij zetten om start stop te activeren, extra handeling waardoor je er geen last van hebt.

Sorry voor het gebruik van consensus. Vind dat altijd een mooi woord, maar inderdaad overeenstemming is komt op hetzelfde neer.
Ja dat is ook zo van de koppeling. Maar het systeem zal toch ook wel kijken naar de snelheid die nog gereden wordt om te bepalen of de motor uit mag en kan?

Ik ben dan eigenlijk benieuwd hoe het systeem reageert met de DSG in M .... Ga ik eens proberen te testen.

Wat zouden alle voorwaarden zijn in het start-stop systeem om te bepalen of de motor uit mag en kan :

- Koppeling ingetrapt (handbak)
- Snelheid (handbak en automaat)
- Rem ingetrapt (automaat)?
- .....

Wie kan aanvullen of corrigeren?

1983jeroen

Forumguru
Ik heb ook een 1.5 met DSG. Heb zo'n module er tussen zitten, maar kan morgen weleens testen of de mijne ook te vroeg afslaat.
Heb amper gereden zonder module en zet het systeem ook nooit aan dus heb er te weinig ervaring mee hoe het standaard is

MarkvdD

Forumguru
Weet ik even niet Jeroen, daar heb ik nog niet op gelet. Ik zal eens kijken of ik daar op kan letten.

MarcoO2

Forumguru
Wat zouden alle voorwaarden zijn in het start-stop systeem om te bepalen of de motor uit mag en kan :

- Koppeling ingetrapt (handbak)
- Snelheid (handbak en automaat)
- Rem ingetrapt (automaat)?
- .....

Wie kan aanvullen of corrigeren?
Daar komt in ieder geval ook de accustatus bij. Dat was vroeger ook de manier om ‘m te omzeilen: gewoon de grens waarbij hij uit mocht slaan dusdanig aanpassen dat hij nooit meer uitging.

Bovenaan Onderaan