Start-stop laat motor te vroeg afslaan

Arjan1985

Forumguru
Bij mij in de file al rijdend als ik hem rollend in z’n vrij zet met de handbak. 10 tot 15 km/h. Voorwaarde snelheid zou er even aan gekoppeld moeten worden. Dan is er geen probleem meer.
 

MarkvdD

Forumguru
@MarcoO2 , kan je dat wat verduidelijken? Wat heeft de accustatus met het start-stop te maken? Is het dan bij een te laag laadniveau van de accu dat de motor niet afslaat?

En wat je schrijft over de grens aanpassen, hoe moet ik dat zien?

@Arjan1985 , dat gevoel krijg ik ook. Is dat aan te passen of toe te voegen?
 

Rallye

Forumguru
@Arjan1985 Is dat om te testen of doet je dat vaker? Zo lijkt het mij gevaarlijk.
@MarkvdD Het systeem past start/stop niet toe als het denkt dat de auto niet zal starten. Als die ondergrens daarvoor wordt verhoogd, zal hij eerder die grenswaarde bereiken en dus geen start/stop doen. Ik heb wel begrepen dat aanpassen die grenswaarde ook invloed kan hebben op andere zware stroomgebruikers als de achterruitverwarming. Zo’n module is echt de mooiste oplossing.
 

MarkvdD

Forumguru
Ah ok, ik begrijp het. Maar dan lijkt het dus dat de voorwaarde snelheid niet of minder zwaar meetelt voor het stoppen van de motor? Je zou verwachten dat het systeem pas de motor uitzet als de snelheid '0' is. Of is die marge vrij ruim/te ruim gezet?
 

MarcoO2

Forumguru
@MarcoO2 , kan je dat wat verduidelijken? Wat heeft de accustatus met het start-stop te maken? Is het dan bij een te laag laadniveau van de accu dat de motor niet afslaat?

En wat je schrijft over de grens aanpassen, hoe moet ik dat zien?
De accu moet voldoende capaciteit houden. Als er veel verbruikers aan staan, zal de auto ook niet afslaan. Ik weet de exacte getallen niet meer, maar zeg dat de grens op 11,5 volt stond, is die in de software omhooggezeten naar 13 volt ofzo. Dat haalt die accu natuurlijk nooit, met als gevolg dat de motor nooit meer afsloeg. Ideaal - zonder bijwerkingen. Airco, stoel- en achterruitverwarming: alles werkte gewoon nog.
 

SuperBeeb

Forumguru
Bij mijn Passat (2.0 DSG) slaat ie soms ook al af voor ik stilsta. Heb er geen last van, verbaast me alleen. Met de aan/uit-knop onder handbereik anticipeer ik er soms op als ik bij een stoplicht aan kom rollen en zet start/stop uit als ik verwacht dat t snel groen wordt. Lang leve de fysieke knoppen!
 

1983jeroen

Forumguru
Net even uitgetest tijdens de rit naar werk.
1 keer schakelde hij inderdaad al uit nog voor ik stilstond. Dit was denk ik vanaf zo'n 5km/u
Voor rotondes e.d. geen last, maar daar kom je doorgaans niet zo langzaam op af.
Toch blijf ik het systeem uit houden. Bevalt mij beter
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij mij in de file al rijdend als ik hem rollend in z’n vrij zet met de handbak.
Maar waarom zou je dát doen? Toen ik nog met handgeschakelde auto's reed, hield ik gewoon de koppeling ingetrapt en de versnelling in 1. Pas bij langere stilstand wilde ik soms wel eens even de linkerkuit ontlasten door de bak in vrij te zetten, maar bij de Fabia Greenline deed ik dit dan pas nadat ik het Start/stopsysteem met het knopje had uitgeschakeld.

Na aanschaf van de Leon/DSG heb ik de monteur van de dealer pas na herhaald aandringen zo ver gekregen dat hij het systeem helemaal heeft uitgeschakeld of weggecodeerd (geen idee wat hij precies heeft gedaan, maar z'n baas mocht het niet weten...).
 

MarcoO2

Forumguru
Voor rotondes e.d. geen last, maar daar kom je doorgaans niet zo langzaam op af.
Ik had juist bij rotondes regelmatig het probleem dat ik afremde, in afwachting van bijvoorbeeld een fietser of een auto met voorrang, en dat ik dan op het moment dat ik weer gas wilde geven om de rotonde op te gaan nét de motor (te vroeg) afsloeg. Zeker bij drukke rotondes, waar je je gaatje moet pakken, levert die onverwachte extra vertraging (omdat de motor eerst weer moet starten) gevaar op.
 

Arjan1985

Forumguru
Gevoelsmatig wil ik de koppeling sparen in de file door als het kan hem in z’n vrij te zetten ipv soms half uur aan 1 stuk die koppeling in te duwen.
Maar het is maar een gevoel. Wellicht maakt het niets uit.
 

EdK

Forumguru
Welnee joh, ik zat maar te dollen.
Pfffffffffffff gelukkig, was al bang dat je je buitengesloten voelde en dat we geestelijke hulp voor je moesten optrommelen .....
Wel dan gaat ik maar weer in de tuinstoel zitten met een koud biertje.....:cheers:
 
  • Geweldig
Waarderingen: Okki

Canon-Eye

Forumguru
Zoals ik al aangaf wilde ik bij langer stilstaan wel eens even het linkerbeen ontspannen, maar dán drukte ik eerst even op het S/S knopje alvorens in vrij de koppeling los te laten. Zolang het een stop/start/aanschuiffile betreft met steeds korte stilstandjes hield ik 'm in 1 met de koppeling ingetrapt. Daar moet-ie dan maar tegen kunnen.

Ik voel me thans in zulke omstandigheden wel gezegend met de DSG in M-stand en de Autohold ingeschakeld (en het S/S permanent uit)...
 

Canon-Eye

Forumguru
Wel als je het wilt kunnen gebruiken. Maar per saldo zie ik er in alle eerlijkheid geen voordeel in, dus van mij hoeft het simpelweg niet.
 

1983jeroen

Forumguru
Vandaag nog even getest, maar merk niet dat hij voortijdig afslaat.
In file meteen weer uitgezet, want was de motor net een fractie van een seconde uit, ging hij weer aan omdat mijn voorligger een heel klein beetje in beweging kwam.
Zo snel uit en aan kan nooit goed zijn
 
Bovenaan Onderaan