Start/stop systeem afstellen

FrankD742

Nieuw lid
Hallo, Ik ben nieuw hier op het forum en kwam hier terecht op zoek naar een oplossing voor het volgende:
Bij mijn Fabia Style met DSG automaat doet zich het volgende voor: Bij het langzaam naderen van een kruising of stoplicht rem ik dusdanig dat de auto nog even doorrolt. De motor slaat echter al af voordat ik stilsta door het automatische stop/start systeem. Erg hinderlijk. Bij de Rapid van mijn vriendin met ook een DSG slaat de motor pas af als hij echt stilstaat en dan duurt het zelfs nog even.

Bij twee dealers geïnformeerd maar volgens hun is dit niet af te stellen.
Het lijkt mij een software ding dat aan een aantal voorwaarden moet voldoen, zoals gas los, rem in en systeem ingeschakeld en natuurlijk een bepaalde rolsnelheid.
In mijn logica zou dat te programmeren moeten zijn.

Is er iemand die dit herkend en een oplossing weet (behalve het systeem uit schakelen)?

Bij voorbaat dank voor de antwoorden!

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Dan neem ik toch aan dat de motor pas uitschakelt wanneer je de bak in vrij zet.
Koppeling ingetrapt houden en (nog) niet in vrij zetten?

Sorry, verkeerd gelezen. De verwijzing naar de auto van de vriendin liet mij denken dat de auto met de klacht geen DSG had..........wel dus.

Laatst bewerkt:

1983jeroen

Forumguru
Is bij andere Skoda's ook al ter sprake gekomen hier. Is geloof ik niets aan te doen.
Heb zelf ook een DSG en er een kabeltje tussen zitten zodat het systeem standaard uit staat. Heel sporadisch zet ik het aan als ik bij een overweg stilsta o.i.d.

hemi24

Forumguru
Bekend euvel en gelijk ook een grote ergernis van veel DSG-rijders! Ook bij het parkeren/ manoeuvreren komt veelvuldig afslaan vaak voor.
Behalve het kabeltje zoals @1983jeroen ook al heeft genoemd is hier geen directe oplossing voor.

Canon-Eye

Forumguru
Precies vanwege al dat gelazer met manoevreren en bij verkeerslichten, rotondes en files heb ik het helemaal weg laten coderen. Het systeem geeft niets dan ergernis.
Als ik al eens voor een brug of overweg moet wachten, dan zet ik de motor wel even handmatig uit - en weer aan op het moment dat de boel vóór mij weer in beweging dreigt te komen. Is uiteindelijk dezelfde handeling als (ingeval van een kabeltje) het startstopsysteem tijdelijk weer activeren, alleen hoef ik niet te onthouden dát het geactiveerd is en dus ook weeruit "moet"...

hemi24

Forumguru
Of het nog weg te coderen valt, is afhankelijk van de leeftijd van de wagen.
Bij nieuwere wagens (pakweg na ‘20) lukt dit niet meer.

FrankD742

Nieuw lid
OK, de melding van nieuwe berichten was in de spam terechtgekomen...
Bedankt voor de reacties, ik ga maar eens zo'n kabeltje bestellen,

FrankD742

Nieuw lid
Eh, dat dacht ik dus, dat kabeltje is er wel voor oudere modellen, maar niet voor deze.
Dus het wordt handmatig uitzetten iedere keer.

Bovenaan Onderaan