Start Stop Systeem defect

MacManiac78

Forumguru
Een foto zegt wat meer. Een klepje .... een blokje achter de accu waar draadjes heengaan. :ahum:
Het kan de zekeringbox zijn, het kan het luchtfilterhuis zijn.. etc etc. Iets meer details aub!

PS. Als ik niet meer bij mijn auto mag zijn terwijl eraan gewerkt moet worden, dan haal ik de sleutels terug en ga ik naar een andere dealer. Men probeert met ARBO wet en regelgeving te schermen, helaas geldt dat alleen voor het personeel. Klanten staan daar op eigen risico.

Wik

Lid
Goeden middag.
Zojuist bij de garage geweest.
Geen kabelboom vervangen, wel een software update gekregen.

Zou ik dan de kabelboomreperatie nog een keer gaan tegenkomen, vraag ik mij dan af....

Eerst maar even afwachten of het knipperende gloeilampje weg is, zo te zien wel. :-)

Wik

Ik ben in het bezit van een Fabia 2 Greenline, sinds juli 2010. Vanochtend had ik even een storing in start-stop systeem. Na een koude start vanochtend (nou ja, koud was het niet echt vandaag, 21 graden toen ik de motor startte) stond ik na ongeveer 3 tot 5 minuten rijden voor een rood verkeerslicht stil, waardoor de SSS braaf aanging. Na het wegrijden bij het groene licht, merkte ik dat ik ineens aanzienlijk minder 'power' tot mijn beschikking had, met vol gas geven kwam ik in de derde versnelling niet harder dan 60 km p/u, na opschakelen naar de 4 kon ik wel bij de 80 - 90 komen. Ondertussen ging het voorgloei-lampje knipperen en gaf maxidot de melding van de SSS-fault aan.

Ik ben doorgereden naar mijn bestemming, een kleine 20 km verderop (ik was al wat aan de late kant voor mijn afspraak), aangezien het geen rood lampje is en de SSS geen cruciaal systeem is. Nadat ik weer wegreed van mijn afspraak, was de storing echter op magische wijze verdwenen en had ik ook weer gewoon alle PKs tot mijn beschikking...Van de storing was niets meer te merken...

Ik moet zeggen dat ik ook al wel eerder zo'n mysterieuze storing in de SSS heb gehad, eerste keer was in 2010 na een rit van ongeveer een uur. Toen gelijk de dealer gebeld, die vertelde ons dat het geen cruciale systeemstoring was en we gewoon door konden rijden. Als de storing aanbleef, moesten we wel naar de dealer komen binnenkort. De storing was toen ook na het uitschakelen van de motor voor een paar uur weer gewoon opgelost.

Meer mensen die wel eens dit soort rare fratsen hebben gehad met de SSS? Het verlies van 'power' vond ik wel wat beangstigend, ik moest na het verkeerslicht namelijk de snelweg op...voelde me nu net een vrachtwagen zo traag klom ik naar de 100 km p/u...

Oh en overigens, ik heb uiteraard net de dealer ook al gebeld, ga later vanmiddag langs om de storing uit te laten lezen.

Chatslet

Forumguru
Voorgloei-lampje dan gaat knipperen betekend dat je motor in noodloop draait. Daarom had je minder power tot je beschikking. Contact uit/aan verhelpt dat tijdelijk maar er moet wel naar gekeken worden.

Cordoba

Forumguru
Overigens komen storingen bij start-stop systeem wel vaker voor. Het is een complex systeem met heel veel randvoorwaarden om het systeem optimaal te laten werken. Ik heb ook al van mensen gehoord die het systeem gewoon uitgeschakeld hebben, omdat het vooral veel storingen opleverde.

Vrijdagmiddag bij de garage geweest om de foutmeldingen even te laten uitlezen. Er was alleen een melding dat de onderdruk grens was 'overschreden', iets met de turbo oid. Bij de garage kon men er niet wat mee, het was waarschijnlijk een eenmalige storing. Als het probleem zich opnieuw voordoet moet ik de meldingen opnieuw laten uitlezen.

Blijft dus een complex en niet altijd failsafe systeem, dat start-stop...

Chatslet

Forumguru
Op zich werkt het wel hoor, het is alleen nog al gevoelig als je direct weer start. Heb daar door een keer gehad dat ie er geen zin meer in gehad. Ik stop bij een stoplicht, gooi hem in ze vrij en toen ging het stoplicht op groen dus trapte meteen weer de koppeling in en gaf gas terwijl de motor nog bezig was met af slaan. De Faab was toen heel even een hybride auto omdat hij een stuk op de startmotor naar voren ging en toen hield ie er mee op. Moest toen helemaal de auto van het contact halen en opnieuw starten.

Bovenaan Onderaan