Start/stop wispelturig

kansberg

Forumguru
Beste forummers,

Mijn Superb is uitgerust met een start/stop systeem. Omdat dit maar sporadisch werkte ben ik op onderzoek uitgegaan. Eerst alle parameters controleren waarbinnen deze functie moet werken, maar dan nog werkte het niet. Heel af en toe wel. Vreemd :fool:

Nu ben ik zover dat als ik de connector bij de accu loshaal die de controlemodule van de start/stop er af haal en er weer opzet, start/stop prima functioneert, maar alleen in de opvolgende rit. De volgende dag doet de start/stop het weer niet of slechts heel af en toe....

Iemand een idee?

Joske

Forumguru
Als de accu zwaar belast wordt (of airco die hard moet werken bijvoorbeeld) dan werkt je SSS volgens mij ook niet. Heb je de (uitgebreide) lijst met parameters bij de hand?

Noord26

Forumguru
Er is een hele waslijst waaraan voldaan moet worden voordat het werkt. Bepaalde belastingen op de accu of onder een bepaalde spanning, staan veelal niet in het boekje vermeld.

Overigens zou ik persoonlijk er niet rouwig om zijn, motorisch wordt de auto wordt er niet beter van zo'n start-stop systeem op langere duur.

kansberg

Forumguru
Hoi Joske, ja heb de lijst bij de hand en heb ook alles geprobeerd, inclusief alle stroomverbruikers uit. Het vreemde is ook dat wanneer de s/s wel werkt, na het de-en monteren van het stekkertje, het niet uitmaakt wat er allemaal ingeschakeld is. Dan doet de s/s het gewoon......

Joske

Forumguru
je kan het ook manueel uitschakelen nadat je de auto gestart hebt, kan je het dan ook terug inschakelen? (want dat weet ik niet)

kansberg

Forumguru
@Noord26: Ben er ook niet echt rouwig om, maar het gaat meer om mijn nieuwschierigheid en de oorzaak vast te stellen. En ja, je weet hoe het gaat, als je een 'nieuwe' auto hebt moet alles werken :jaja:

Noord26

Forumguru
Is de 2011 SuperB al geleverd geweest met start-stop? Ik dacht namelijk dat het vanaf de face-lift mogelijk was?

kansberg

Forumguru
Nee, de auto is nog niet uitgelezen, ga dit wel een keer laten doen, moet er echter de tijd voor vinden en zo heel spannend is het ook weer niet dat de s/s niet (altijd) werkt, dus dat komt wel.

Monteurtje

Forumguru
Er is een serie geweest waar geen AGM accu gemonteerd is maar de auto wel zo geprogrammeerd is alsof er een AGM accu in zit. Er moet dan wat verandert worden met testkast of andere accu een AGM accu.
Dit kun je eventueel even controleren. Bovenop de accu moet dan heel duidelijk AGM in grote witte letters staan. Als dat die er niet inzit, is dat mogelijk de oorzaak.

Je roetfilter kan ook aan het regeneren zijn of was daarmee bezig. Dan werkt start stop ook niet.

kansberg

Forumguru
@Monteurtje: Er zit inderdaad géén AGM accu in... het is wel 1e montage :pieker:

@Joske: In AGM (Absorbed Glass Mat) accu’s wordt het elektrolyt op zijn plaats gehouden door middel van een scheidingsvlies. Daarom worden deze ook wel vliesaccu’s genoemd. Dat vlies bestaat uit een matje van glasvezel en werkt als een spons. De werking is gebaseerd op de capillaire eigenschappen van het vlies. De accu’s kunnen worden uitgevoerd met zeer dunne scheidingsvliezen, waardoor de interne weerstand laag is. Dat betekent dat bij een kleine omvang een hoog vermogen kan worden bereikt, waardoor dit type een ideale accu is voor veel diverse toepassingen.

Monteurtje

Forumguru
@kansberg Dan zou ik even afspraak maken bij dealer. Hier is namelijk een beschrijving van hoe het een en ander aangepast moet worden. Dan weet je dat wat betreft de accu het goed is.

Skodasuperb2011

Actief lid
ik heb vorige jaar hetzelfde probleem gehad. Start/stop werkte bijna niet en wanneer het werkte zeer kort.
Sinds er een nieuwe accu is geplaatst werkt het systeem perfect!

mwhite

Forumguru
ik vind het maar niks dat start en stop
heb lekker gereden motor en turbo lekker warm en dan gaat ie uit..
niet zo best voor beide...
ik ga is laten kijken of het via vagcom helemaal uit te zetten is...

kansberg

Forumguru
Ben er niet zo van overtuigd dat de accu de oorzaak is. Wanneer ik de connector van de accu controle module er af haal en er weer opzet, heb ik in de volgende rit en soms de rit erna, geen last. Daarna begint het weer......

Skodasuperb2011

Actief lid
vreemd bij het doormeten destijds van mijn accu was hij 100% :toch vervangen en het probleem
heeft zich niet meer voorgedaan, is inmiddels ruim een jaar geleden. Wellicht dat het toch aan het type accu ligt?

Bovenaan Onderaan