Start/stop wispelturig

Antera

Donateur
Accu moet idd wat sterker zijn dan andere modellen zonder CC.Type accu is daarbij zeker van belang. ook als ed accu wat ouder word worden ze wat slechter en voldoen ze niet meer aan de waardes die de SS eist daardoor zal dan de motor blijven lopen. Vreemd vind ik dan nog wel dat de auto daarvan geen melding geeft.

@mwhite Ook voor de temperatuur van de olie en motor enz zijn eisen die nodig zijn om de CC te activeren. Is de olie te warm of andere zaken word de CC niet geactiveerd. deze word dus altijd alleen geactiveerd als ook ed olietemperatuur aan de verwachte eis voldoet en zou dit geen probleem mogen zijn voor de Turbo.

Ik snap jou zeer zeker wel daarnaast maar bovenstaande is dan ook de gedachtegang achter de SS
 

Skoody Boo

Actief lid
Met excuus voor :ot:

Dus:
eerst lieten we motoren aanstaan
toen konden ze uitgeschakeld omdat er een systeem kwam die voorwaarden checkte
toen moest dat systeem toch weer uit kunnen omdat de gebruiker niet gelooft dat het systeem voorwaarden checkt
maar als het systeem uit zichzelf besluit uit te blijven moet het toch weer aan
terwijl het beter wordt gevonden als het vergoed zou zijn uitgeschakeld via de BC.

En dan is het systeem wispelturig? :)
 

Canon-Eye

Forumguru
En het is toch eigenlijk zo simpel... :pardon:
  1. Bij incidenteel en kort stilstaan voor bv. een verkeerslicht hou ik gewoon net als vroeger de koppeling ingetrapt. Geen last van het SSS.
  2. Er zit naast de handrem een knoppie om het SSS uit te schakelen (totdat het contact uit is geweest) dat ik gebruik (a) als ik een aantal malen kort na elkaar moet stoppen, bv. aanschuiven voor hetzelfde verkeerslicht, of veel van die dingen kort na elkaar; of (b) als ik lang moet stilstaan (brug, overweg) en de motor nog even wil laten doordraaien vanwege de temperatuur EN geen zin heb in een lamme poot. Tegen de tijd dat de olietemperatuur genoeg is gedaald, zet ik gewoon het contact af.
Maar inderdaad, je kan het natuurlijk ook allemaal véél ingewikkelder maken.
Dat uitschakelknopje had van mij trouwens wel op een makkelijkere plaats in het zicht gemogen, maar dit geheel terzijde.;)
 

Skoody Boo

Actief lid
Laat ik nog even on-topic reageren.

Ben er niet zo van overtuigd dat de accu de oorzaak is. Wanneer ik de connector van de accu controle module er af haal en er weer opzet, heb ik in de volgende rit en soms de rit erna, geen last. Daarna begint het weer......

Maar als er een beschrijving van is hoe een en ander aangepast moet worden, dan is het in ieder geval vaker voorkomend dat jouw accu problemen geeft met SS. Als dat niet genoeg is: Hoeveel aanwijzing wil je hebben?

Verder: er zou iets zelflerends in kunnen zitten waardoor SS in de eerste ritten "met een nieuwe accu" minder kritisch is?
 

DeJee

Lid
Heb zelf ook een start/stop systeem op mn superb '11 1.6tdi en heb dit probleem ook vaak. Soms werkt het. En soms weer niet. Alleen denk ik dat het geheugen soms niet werkt..
 

TBiRD

Lid
In mn 2012 1.6 tdi greenline werkt ss normaal. Motor nog niet warm of zware belasting van motor door airco oid laten ss niet aanslaan. Werkt perfect alhoewel ik wel moet zeggen dat ik het manueel vaak uitschakel.
 

kansberg

Forumguru
Ik hang de accu komende week een werkdag aan de lader, kijken wat hij dan doet en als hij na verloop van tijd weer de storing geeft dan vervang ik de accu.
 

tist

Actief lid
Ik vind het persoonlijk ook maar een zo en zo oplossing.
Een speciale accu en alternator enz wat aangepast zou moeten zijn, ik geloof er eigenlijk niet in.
Mijn accu is 12 V ; 68 Ah ; 380A
Voor een wagen met vele mogelijk eletriche verbruikers waaronder verwarmde voor en achterzetels, vind ik het maar pover.
Als ik momenteel vertrek met een koude motor (het is nu zo rond de 19 a 20°C) dan slaat hij af na amper 200 meter rijden, olietemp is niet eens aangegeven, zal te laag zijn, en motortemp is ook niet eens gestegen.
Dat zal volgens mij enorm goed zijn voor je motor al dat extra starten.

Nee als er een optie is om dat systeem kompleet buiten werking te stellen zal ik het zeker doen.

Het is wel een AGM batterij zoals aangehaald, of dat een goed systeem is ???
Die van mijn motorrijwiel heeft alvast in minder dan 2 jaar de geest gegeven.
 
Bovenaan Onderaan