Startprobleem fabia 1

berger

Lid
Hallo allemaal,

sinds een week heeft de fabia 1 met aqw motor van mijn schoonvader af en toe een startprobleem.
Ik heb 1 draadje gevonden hier van 2013 maar daar is de oplossing helaas nooit bijgezet.
Hij heeft het nu twee keer gehad dan draait ie goed rond maar slaat niet aan en na een paar keer proberen slaat ie aan maar loopt dan onregelmatig na een paar keer gas geven loopt ie weer normaal.
Je ruikt dan een beetje benzine en gooit nogal wat vocht uit de uitlaat.
Verder heeft ie alle kenmerken van de aqw zoals bruin kvs reservoir en verbruik van koelvloeistof en een beetje sludge op de vuldop.
Luchtmassa meter is al eens schoongemaakt omdat het temp lampje ging branden terwijl de temp goed was.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Gr William
 

berger

Lid
Nog even een aanvulling.
Ik heb net geprobeerd te starten en toen leek hij een fractie zonder compressie te draaien wat volgens mij kan wijzen op teveel inspuiten van brandstof waardoor kleppen niet helemaal sluiten.

Gr William
 

turboturbo

Forumguru
Als de koppaking lek is, start de motor toch ook slechter? (minder compressie?) Tenminste, dat herinner ik me wel van de auto's van mijn vader die lekke koppakkingen hadden...
 

berger

Lid
Ivm met de benzinelucht en vocht uit de uitlaat houd ik het op teveel benzine.
Maar heeft iemand ervaring met een evt oorzaak?

Gr William
 

Ronnie

Forumguru
Conclusie klopt.....
Ik neem aan dat je de zaak nog niet uitgelezen hebt? Aan de Lambdawaardes zou je moeten zien of de motor te rijk loopt, of een foute ontsteking.
Het laatste zal de oorzaak zijn, controleer de bedrading van de toerentalsensor (G28, zit aan de vliegwielkant van de motor in het versnellingsbakhuis).
Ook kan hier de nokkenaspositiesensor schuldig aan zijn, (G163, bepaalt het ontstekingstijdstip)deze zit ongeveer in het midden van het cilinderblok, want je hebt een onderliggende nokkenas.
VCDS zou deze fouten kunnen uitlezen uit de ECU.
 

berger

Lid
Inmiddels is er naar de auto gekeken en de conclusie was hydr klepstoters niet op druk???
Of ivm het tikken distr riem aan vervanging toe????

Andere garage zoeken denk ik om mee te beginnen.

De auto rijdt overwegend korte stukjes en dat is voor geen enkele auto bevorderlijk.

Eerst maar eens beginnen met het een en ander reinigen.

Wordt vervolgd
 

turboturbo

Forumguru
AQW 68pk 1.4mpi motor heeft een distributieketting. Die kan nogal eens rammelen.

Is ie niet even uitgelezen door de garage?
 
Laatst bewerkt:

berger

Lid
Nieuwe ronde nieuwe kansen.
Ik heb de kleppendeksel eraf gehaald en met dezelfde gang weer terug gedaan.
Man zoveel black sludge had ik niet eerder gezien.
Is een motorflush met bijv tunap327 goed zelf te doen of is het beter dat een vakman het doet.


Gr William
 

berger

Lid
Het blok is inmiddels geflusht en het tikken van de kleppen is weg en het startprobleem voorlopig nog niet gehad.
Nu even tijd maken voor de koppakking.

Gr William
 

berger

Lid
Halve liter olie af laten lopen en vervolgens aangevuld met atf en dan een half uur laten lopen. Absoluut niet mee rijden. Vervolgens alles laten aflopen filter vervangen en gevuld met wat goedkopere olie om te spoelen en na een paar kilometer vervangen voor de voorgeschreven olie.
 

CDK

Forumguru
Dat wist ik ook niet, maar na een zoektocht op Google blijkt dit inderdaad een oldskool wondermiddel te zijn, wat je op diverse manieren kan gebruiken, o.a. een halve liter toevoegen aan de motorolie en dan een stuk rijden.....
 
Bovenaan Onderaan